Problemen offerte stad bij verbouwingen

Joshi Vdh
Topic Starter
Berichten: 5

Problemen offerte stad bij verbouwingen

#1 , 20 mei 2014 19:07

Beste,

hierbij zal ik kort mijn probleem schetsen;


Ik ben aan het verbouwen en wou een nieuwe aansluiting maken zijnde mijn vuil water op het openbaar rioleringsnet.
Hiervoor waren de volgende 4 prijzen voor gegeven:

aansluiting in voetpad zonder verharding: 400 euro excl. btw
aansluiting in voetpad met verharding : 550 euro excl. btw
aansluiting in rijweg, lengte < 5m : 1100 euro excl. btw
aansluiting in rijweg, lengte > 5m : 1500 euro excl. btw

Ze hebben mij het volledige bedrag van 1500 euro doen betalen en dan na opmeting wordt het te veel betaalde bedrag teruggestort.
Zo gezegd zo gedaan. Nu na het einde van de werken krijg ik het volgende in mijn mailbox:
Beste,

De totale lengte van uw aansluiting bedraagt 1,68m in het voetpad + 0.15m van de boordsteen + 0.30m van de greppel + 3,13m in de rijweg waardoor een totale aansluitingslengte van 5,26m op het openbaar domein wordt bekomen zijnde een aansluiting met lengte > 5m. Deze zijn te tellen vanaf de rooilijn. U hebt dus het juiste forfaitaire bedrag betaald.



De ondertekende offerte waarvan u de prijzen hierbovenaan terugvindt spreekt niet over vanaf de rooilijn maar duidelijk over in de rijweg wat kleiner is dan 5m.
Volgens mij dien ik maar 1100 euro te betalen maar het stad wil niet afwijken omdat dit de prijzen zijn.
Had ik geweten dat het 1500 euro was had ik mijn oude aansluiting hergebruikt.
Hun offerte is niet waterdicht dus vraag ik mij af of ze dit wel kunnen maken en op welke manier ik dit bedrag kan teruggevorderd krijgen.


Alvast bedankt voor de tegenreacties.

Mvg,

Joshi
Laatst gewijzigd door Joshi Vdh op 21 mei 2014 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 mei 2014 19:12

En hoe denk je dat ze dan met die buizen de rijweg zullen bereiken????
Het is toch duidelijk dat het de volledige lengte is die moet worden betaald.
Ik zie geen onduidelijkheid. Er werd aangesloten in de rijweg en de lengte is meer dan 5m......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 mei 2014 19:56

De grond, eigendom van de stad, en dus openbaar domein, begint aan de rooilijn, zoals uw grond begint aan de rooilijn. Ofwel rekent de stad u aan vanaf de rijweg, en moet je de rest tot aan de rooilijn zelf aanleggen en betalen, ofwel betaal je alles aan de stad. Zonder riolering onder de stoep zal uw water niet aflopen. :(

Reclame

Franciscus
Berichten: 38665

#4 , 20 mei 2014 20:22

Neen, de regelgeving spreekt van aansluiting in rijweg KOMMA meer dan 5 meter en die afstand begint te lopen bij de rooilijn nl de scheidingslijn tussen privaat en openbaar.

patjebrussel
Berichten: 627

#5 , 20 mei 2014 20:47

Het is toch juist ?
Je moet het anders bekijken : er zijn 4 mogelijkheden om aan te sluiten. De openbare riolering kon perfect in het voetpad gelegen hebben, vandaar je verwarring.
Bij jou lag die in de rijweg : 2 mogelijkheden dus.

Joshi Vdh
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 21 mei 2014 08:13

Het voetpad is volledig recupereerbaar en de rijweg dienen ze te vernieuwen en het is al zeker geen 400 euro voor zo'n meter buis.
Noem mij kortzichtig maar ik voel mij bedrogen. Ik vind een aannemer die het doet aan 1/3e van de prijs!
Die 400 euro is echt veel geld voor mij of ik zo er zo geen heisa rond maken.

LeenW
Berichten: 12900

#7 , 21 mei 2014 09:36

Het maakt niet uit of u het duur vindt of niet, het is een vast tarief waar u akkoord mee was. Dat u het niet correct begrepen hebt, is geen excuus.

patjebrussel
Berichten: 627

#8 , 21 mei 2014 10:34

Het voetpad is volledig recupereerbaar en de rijweg dienen ze te vernieuwen en het is al zeker geen 400 euro voor zo'n meter buis.
Noem mij kortzichtig maar ik voel mij bedrogen. Ik vind een aannemer die het doet aan 1/3e van de prijs!
Die 400 euro is echt veel geld voor mij of ik zo er zo geen heisa rond maken.
Dat is een correcte prijs, en ze moeten ergens een lijn trekken. Wat moet die zeggen die 5.01 meter riolering heeft ? Die zijn stem hebben ze ook verloren, en blijkbaar die van jou ook al.
Prutsers die het doen aan 1/3 van de prijs ga je zeker vinden, en het resultaat zal er ook naar zijn. daarom dat gemeenten het zelf in handen nemen, en hun aangestelde aannemers verantwoordelijk kunnen stellen en de opgelegde materialen gebruiken.
Stel dat de riolering in het voetpad lag op 2 meter diepte bijv., dat aan 400 euro ? Dat zijn peunuts.
1500 euro voor iets meer dan 5 meter ? Is dik betaald ja, misschien zouden ze dat per meter kunnen afrekenen.
Get over it, je hebt een nieuwe riolering en het is niet jouw verantwoordelijkheid indien de boel verzakt.

Terug naar “Archief”