Lek in garagedak.

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

Lek in garagedak.

#1 , 08 mei 2014 09:28

Beste Forumleden,

Ik woon in en straat met elke keer twee huizen, twee garages aan elkaar met gezamenlijke oprit ,dan weer twee huizen enz.
Bij mijn buren aan de andere kant van de oprit ( waar ik overigens een goede verstandhouding mee heb ) zijn een paar weken geleden door stormschade lekken op hun kant van het garage-dak ontstaan. Mijn kant heb ik laten nazien door een dakdekker, maar was nog in redelijke goede staat, geen sporen van lekken of dergelijke. Zij ontvangen een vergoeding via hun verzekering, maar besluiten het dak aan hun kant zelf te repareren, dus niet door een firma.
Dat gebeurde twee weken geleden. Nu, met de felle regenbuien van de laatste dagen heb ik een flink lek net naast de scheidingsmuur. Buren direct verwittigd en er is een stuk afgedekt.
Wat raadt U mij aan om nu te doen ? Ik ben graag een beetje voorbereid, ben alleenstaand en wil de goede verstandhouding bewaren, aan de andere kant wil ik ook natuurlijk het dak terug in goede staat krijgen.
Alle tips zijn welkom, waarvoor alvast mijn dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 mei 2014 11:13

Uw brandverzekering inschakelen, deze zal dan contact opnemen met (de brandverzekering van) de buren, om zo eventuele schade bij terug te krijgen, en tevens (lichte) druk te zetten om de herstelling degelijk uit te voeren.

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 08 mei 2014 11:27

Dank U Turaki voor het snelle antwoord ! Ik had voor alle zekerheid al foto's genomen voor ze begonnen ( binnen en buiten en ook tijdens de werken en van de lekkage) Vond mezelf een beetje paranoia, maar ben eigenlijk nu wel content dat ik dat gedaan heb. Je weet maar nooit, dan heb ik toch iets in handen.
Nogmaals dank en vriendelijke groeten !

Reclame

Sirkii
Berichten: 5460

#4 , 08 mei 2014 11:53

Als je buur handig is vernieuw dan samen het dak middels een rubberfolie. Kost ong 15 euro per m2 en wat extra voor lijm en gootstukken. Als je t laat doen komt er nog 1000 tot 2000 euro plaatsing bij.

Daar het een dak uit een stuk is voor 2 eigenaars betaal je elk de helft (of volgens m2) maar sta er op dat de herstelling professioneel gebeurt (zeker als de roofing op t einde van haar levensduur is)

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 08 mei 2014 12:12

Ja Sirkii, maar ze hebben hun kant al volledig vernieuwd, de onderkant binnen was ook helemaal rot, waarschijnlijk door vroegere lekkage, alles eraf gehaald en opnieuw gedaan. De offerte voor prof.werken vonden ze te duur... Er ligt nu een soort muurtje met afdekstenen erop in het midden, waar de roofing overheen loopt en zo verder afgewerkt is naar twee kanten. Ik wacht dus nog even af...
En ook U bedankt voor Uw antwoord !!

Sirkii
Berichten: 5460

#6 , 08 mei 2014 12:49

Als er een muurtje loopt die de 2daken scheidt dan is er geen gemeenschappelijk dak meer en moet jij gewoon uw dak vernieuwen als het lekt. Is de buur de oorzaak van jouw waterinfiltratieprobleem?

Natuurlijk niet evident om de situatie in te schatten zonder de details te begrijpen.

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

#7 , 08 mei 2014 14:05

Zal het proberen uit te leggen :
Origineel 1 gemeenschappelijk dak over de twee garages, een aan tal jaren geleden volledig over de gehele oppervlakte van nieuwe roofing voorzien. Dan wordt het huis van de oude buren verkocht.
Huidige buren constateren lekkage na enige tijd aan hun kant, maar doen er nog niets aan. Nu kunnen ze er niet meer onderuit na storm, gaan dus zelf aan de gang . Aan mijn kant totaal geen lekken of dergelijke. Ze hebben één rij bakstenen achter elkaar gelegd om het midden te bepalen ( en zodoende hun kant af te werken, nieuw onderhout e.d.) met daarop boordstenen. Het is dus geen "muur" van meerdere lagen stenen, hoor. Ik denk, dat door het afsnijden van de roofing in het midden nog wat te veel is gescheurd. ( Ik ben een leek in deze materie ..)Ik hoop, dat ik het een beetje duidelijker gemaakt hen voor U !

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 mei 2014 15:36

Uit wat is de draagconstructie gemaakt? Hout of betonplaat?
Indien beton, is er geen probleem, alleen moeten ze de roofing ver genoeg laten lopen, zodat hij kan gebrand of geplakt worden op de roofing van uw eigen dak, met een overlapping van minstens 20 cm
Ze moeten dus een stukje roofing op uw eigen dakbedekking plaatsen om goed waterdicht te zijn.
Dat nieuwe muurtje moet dus volledig worden ingepakt ende roofing mag niet stoppen onder de deksteen, want dan heb jij waterindringing onder de stenen.

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

#9 , 08 mei 2014 16:05

Mava, dat weet ik niet waar uit de draagconstructie gemaakt is. In ieder geval ben ik weeral wijzer geworden door jullie hulp .. De buren zijn zeker niet van slechte wil, dus we zullen er (hopelijk) wel uit geraken. Nog eens dank aan allemaal !!

Terug naar “Archief”