Webshop

ccossement
Topic Starter
Berichten: 2

Webshop

#1 , 17 apr 2014 13:33

Hoi,

Ik werk momenteel fulltime en hou me daarnaast bezig met mijn foodblog. (X.com)
Nu zou ik graag een webshop integreren op mijn blog.

Moet ik een onderneming worden?
Welke stappen moet ik doorlopen?
Waaraan moet ik voldoen?
Zijn er grote nadelen aan verbonden?

Alvast bedankt!
Cathérine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2014 14:59

Je moet je in orde stellen zoals ieder ander zelfstandige !

Webshop is geen gereglementeerd beroep.

Voor een éénmanszaak.

1/ het belangrijkste !, heb je een attest van bedrijfsbeheer of voldoe je aan de voorwaarden ?

2/ naar een ondernemingsloket gaan via een afspraak, en zij zorgen voor je inschrijving en je activatie van je BTW numer !

Indien je een vennootschap wil oprichten !

1/Denken welke vorm voor je het best is en dit kan je vinden via google.

2/statuten opmaken

3/bankrekening openen

4/ naar e-griffie gaan en een formulier invullen voor publicatie in het staatsblad of zelf met de ingevulde formulieren naar de handelsrechtbank gaan, indien een BVBA doet de notaris dit.

5/dan het ondernemersloket

6/en je kan starten !

Maar als je dit nooit heeft gedaan raad ik je een boekhouder aan, die dit alles voor je zal doen, ook als je een éénmanszaak bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ccossement
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 apr 2014 14:41

Bedankt Lowie!

Reclame

patjebrussel
Berichten: 627

#4 , 26 apr 2014 08:47

Hoi,

Ik werk momenteel fulltime en hou me daarnaast bezig met mijn foodblog. (X.com)
Nu zou ik graag een webshop integreren op mijn blog.

Moet ik een onderneming worden?
Nee, dat moet je niet.
Je winsten en onkosten kan je perfect en legaal invullen onder 'diverse inkomsten'.
Je kan de eerste jaren op die manier wettelijk werken, en kan je nog zien of het winstgevend genoeg is om er een bijverdienste van te maken.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2014 10:53

Hoi,

Ik werk momenteel fulltime en hou me daarnaast bezig met mijn foodblog. (X.com)
Nu zou ik graag een webshop integreren op mijn blog.

Moet ik een onderneming worden?
Nee, dat moet je niet.
Je winsten en onkosten kan je perfect en legaal invullen onder 'diverse inkomsten'.
Je kan de eerste jaren op die manier wettelijk werken, en kan je nog zien of het winstgevend genoeg is om er een bijverdienste van te maken.

Dus volgens u kan men perfect wettelijk een webshop op na houden zonder een ondernemingsnummer te hebben???

Wetboek van koophandel
Artikel 1. Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen, bij de wet daden van koophandel genoemd, en daarvan, hoofdzakelijk of aanvullend, hun gewoon beroep maken.

Art. 2. Onder daden van koophandel verstaat de wet:
- elke aankoop van voedingsmiddelen en koopwaren om die, al dan niet na bewerking of verwerking, weder te verkopen of om het gebruik ervan te verhuren;
- elke verkoop of verhuring die het gevolg is van zodanige aankoop; elke huur van roerende goederen om die in onderhuur te geven en elke onderverhuring die daarvan het gevolg is; elk in hoofdzaak materieel werk verricht ingevolge huur van diensten, zodra het, zelfs op bijkomstige wijze, gepaard gaat met levering van koopwaar;
- elke aankoop van een handelszaak om die te exploiteren;
- alle verrichtingen van industriële ondernemingen, zelfs wanneer de ondernemer slechts de voortbrengsels van zijn eigen grond verwerkt en voor zover het geen verwerking betreft die normaal bij landbouwbedrijven behoort;
- alle verrichtingen van ondernemingen van openbare of particuliere werken, van vervoer te land, te water of door de lucht;
- alle verrichtingen van ondernemingen van leveringen, van zaakwaarneming, van zaakbezorging, van openbare verkopingen, van openbare schouwspelen en van premieverzekeringen;
- alle verbintenissen van handelsagenten voor het bemiddelen of afsluiten van zaken;
- elke bank-, wissel-, commissie- of makelaarsverrichting;
- alle verrichtingen van ondernemingen die tot doel hebben onroerende goederen te kopen om ze weder te verkopen;
- alle verrichtingen van openbare banken;
- alle verbintenissen uit wisselbrieven, mandaten, orderbriefjes of ander order- of toonderpapier;


- alle verbintenissen van kooplieden betreffende zowel onroerende als roerende goederen, tenzij bewezen is dat ze een oorzaak hebben die vreemd is aan de koophandel.


Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen

Art. 2.
3° [1 " onderneming " : elke entiteit die zich dient in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen;]

4° [1 " handelsonderneming " : elke natuurlijke persoon of rechtspersoon, die over een vestigingseenheid beschikt in België en er daden van koophandel uitoefent, zoals beschreven in het Wetboek van Koophandel en die aldus wordt vermoed de hoedanigheid van " handelaar " te hebben;]
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Berichten: 627

#6 , 26 apr 2014 11:16

Hoi,

Ik werk momenteel fulltime en hou me daarnaast bezig met mijn foodblog. (X.com)
Nu zou ik graag een webshop integreren op mijn blog.

Moet ik een onderneming worden?
Nee, dat moet je niet.
Je winsten en onkosten kan je perfect en legaal invullen onder 'diverse inkomsten'.
Je kan de eerste jaren op die manier wettelijk werken, en kan je nog zien of het winstgevend genoeg is om er een bijverdienste van te maken.

Dus volgens u kan men perfect wettelijk een webshop op na houden zonder een ondernemingsnummer te hebben???

]
Ja.
Doe ik al jaren zo, volkomen wettelijk en aangegeven. Gezien kleine en sporadische inkomsten.
Zie ook http://www.een.be/programmas/voor-hetzelfde-geld" onclick="window.open(this.href);return false;
Of het verstandig is na enkele jaren en ruime winsten is iets anders.

LeenW
Berichten: 12959

#7 , 26 apr 2014 12:20

Zie artikel 4 btw-wetboek: Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

Heb de uitzending ook bekeken, en het btw-aspect wordt daar niet echt behandeld. Ik heb mijn vragen over de correctheid van dat programma. Ik vrees dat veel mensen hierdoor foute informatie hebben gekregen.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2014 12:24


Ja.
Doe ik al jaren zo, volkomen wettelijk en aangegeven. Gezien kleine en sporadische inkomsten.
Zie ook http://www.een.be/programmas/voor-hetzelfde-geld" onclick="window.open(this.href);return false;
Of het verstandig is na enkele jaren en ruime winsten is iets anders.


Fiscaal kan dit perfect, zoals je ook perfect een vennootschap kan oprichten, in het staatsblad publiceren, btw nummer aanvragen maar je niet inschrijven in het ondernemingsloket omdat men niet over de nodige vergunningen of bedrijfsbeheer heeft.

Zo zijn er veel op het het KBO te vinden, dit kan jaren duren maar kan ook snel gedaan zijn als er inspectie komt of klacht is neergelegd bij economische zaken, maar de btw en belastingen geen vuiltje aan de lucht !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2014 12:28


Ik heb mijn vragen over de correctheid van dat programma. Ik vrees dat veel mensen hierdoor foute informatie hebben gekregen.
Dit is niet correct, en in de media staan meerdere blunders van formaat, waarom zou de bijberoepen nog een ondernemingsnummer aanvragen?, in den tijd van maar 5200€, een BTW nummer was voldoende !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”