Torrents

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Torrents

#1 , 05 jan 2014 21:30

Hey allemaal.

Sinds een tijdje worden tal van torrent search sites in België geblokkeerd.Nu kan je je afvragen wat de zin en onzin daar van is (zo vind ik heel dat gedoe over copyrights en auteursrechten niet meer iets van deze tijd), maar ik lees zelden tot nooit de feiten.
  • In hoeverre mate is het gebruik van torrents legaal in ons land. Veel bedrijven bieden hun freeware ook aan via Torrents bijvoorbeeld.
  • In hoeverre mate worden die torrent sites in het oog gehouden? Zo hebben de meesten er van x aantal "proxy sites", waardoor ze bijna allemaal bereikbaar blijven.
  • Op welke manieren gaan ze tewerk om het illegaal downloaden van data te controleren.
  • Wat riskeer je?
  • Ik heb ooit eens gelezen dat ze de "overtreder" de kans geven om zich in regel te stellen, maar wat houdt dat eigenlijk in?
En een randvraag, stel; ik koop de PC van persoon X over. Persoon X heeft daar een nog volledig werkend systeem op laten staan, minus een aantal programma's die hij/zij heeft verwijderd, waarvan een aantal illegaal. Ik ben hiervan niet op de hoogte gebracht, maar heb wel van alles wat er nu nog op staat de CD's met bijhorende dozen en serials meegekregen.

Ben ik dan aansprakelijk voor wat er ooit op dat toestel is geïnstalleerd geweest? Ik heb ooit een verhaal gehoord waaruit blijkt van wel, maar....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12863

#2 , 05 jan 2014 21:47

Torrents op zich zijn toch volledig legaal? Het gaat hem eerder om de inhoud..

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 05 jan 2014 22:28

In België is er een verbod op het delen van materiaal waarop auteursrechten gelden (laten we geen discussie starten over het nut hiervan, aangezien dit voorbij je vraag gaat). Dit wil zeggen dat, zodra je dit verspreidt, je illegaal bezig bent.

Het downloaden op zich kunnen we in het beste geval grijs noemen (onder het mom van thuiskopie kan beargumenteerd worden dat dit wel mag), maar bij torrents download je niet enkel, je upload ook, wat neerkomt op verspreiden van materiaal. Is dit materiaal beschermt, dan overtreedt je bijgevolg de wet enkel en alleen door dit via torrent te downloaden.

Verspreidt een bedrijf materiaal zelf via torrents, dan geeft de auteur (het bedrijf) zelf toestemming voor vrije verdeling en verspreiding van het materiaal, en wordt er dus ook geen wet overtreden.

Het onbereikbaar maken van een torrent-site is tot op heden inderdaad niet echt effectief gebleken, daar er ondertussen (en door gelijkaardige maatregelen in andere landen) massa's proxy's zijn. Af en toe wordt er eentje geblokkeerd, maar het gerecht is hier veel te traag om enig nut te hebben. De occasionele downloader wordt hierdoor misschien afgeschrikt, maar iedereen die iets kent van internet heeft hier nog niet veel problemen mee gehad.

Het belgisch gerecht gaat zelf niet actief op zoek naar overtreders. In het geval van de gekende torrent-site kwam de vraag van BAF, en bij de enige veroordeling die ik ken over illegaal verspreiden heeft een platenmaatschappij het initiatief genomen, nadat de veroordeelde een CD voor de release verspreidde. Na de klacht werd er wel onderzoek gedaan door de politie. In het laatste geval is de man ook veroordeelt tot een schadevergoeding van 65000€ (na burgerlijke partijstelling door 50 verenigingen en bedrijven).

Hoe je je in regel kan stellen, weet ik niet. Als je materiaal verspreid, breng je schade toe aan de auteur, en moet je deze vergoeden. De grootte van de vergoeding kan ik op geen enkele manier inschatten, maar hierboven zie je al een voorbeeld.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 05 jan 2014 22:48

Torrents zijn illegaal, omdat het systeem ervoor Zorgt dat je ook deelt.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 05 jan 2014 22:51

Torrents zijn illegaal, omdat het systeem ervoor Zorgt dat je ook deelt.
Enkel als het materiaal beschermd is.

Fore
Berichten: 1298

#6 , 06 jan 2014 10:56

Nu de manier van blokkade is ook zeer ineffectief.
Als je de DNS server van google of open-dns neemt merk je al niets van die blokkade.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 06 jan 2014 13:00

Nu de manier van blokkade is ook zeer ineffectief.
Als je de DNS server van google of open-dns neemt merk je al niets van die blokkade.
Wel ja... Je kan de sites ook nog steeds via hun IP bereiken.

Nu, mij gaat het voornamelijk over de juridische kant van het verhaal. Je hoort soms over mensen die door BAF of SABAM een boete worden opgelegd van ettelijke 100 000den euros, vaak gaat het dan zelfs om kleine inbreuken

Ik stel me hier al heel lang vragen bij. Hoe worden die boetes betpaald?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 06 jan 2014 13:53

Posters worden er met aandrang aan herinnerd dat tot nader order JF nog een Juridisch Forum is. Het omzeilen van wettelijk vastgelegde blokkades hoort wellicht beter thuis op een ander forum.

Vandebos

Terug naar “Archief”