Auto blijft eigendom maar verzekering stopzetten.

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

Auto blijft eigendom maar verzekering stopzetten.

#1 , 04 nov 2013 16:47

Ik wil mijn auto laten gebruiken door mijn plusdochter, doch om de minste kosten te hebben blijft die wagen wel op mijn naam met mijn nummerplaat.
Zij dient wel zelf een verzekering af te sluiten.

KAN DIT ?
Laatst gewijzigd door Rebel-with-a-cause op 06 nov 2013 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4637
Locatie: Diest

#2 , 04 nov 2013 18:46

Het lijkt me zinvoller dat u ook de verzekering houdt : de dame in kwestie als voornaamste bestuurder laat registreren en met haar afspreekt dat zij de premie aan jou terugbetaalt. Zo ben je zelf zeker dat er een verzekering is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2013 19:05

En kan je misschien je bonus malus meenemen?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#4 , 05 nov 2013 14:42

En kan je misschien je bonus malus meenemen?.

ja goede raad

weet dat er verzekeringen zijn die de kinderen in zelfde bonus malus laten starten als de ouder. (ongeacht leeftijd kind + 18)
voorwaarde kind en ouder bij zelfde maatschappij.
grote voordeel verzekering op naam van kind.
grotere voordeel geen miserie bij zware fout en ongeval.

verzekering op uw naam en kind als hoofdbestuurder en zware fout bij wie gaan ze langs gaan denkt ge.

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

#5 , 06 nov 2013 07:36

Mijn plusdochter is 28 en heeft al tien jaar haar rijbewijs.
Dat ze zelf een verzekering zal nemen is dus zonder twijfel.
Het is voornamelijk om de kosten van een overdracht van auto, keuring - nieuwe nummerplaat - en dergelijke te vermijden.
De auto is 13 jaar oud.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 nov 2013 09:06

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(Burgerlijk Wetboek).

Lichamelijk roerende goederen kunnen ook bij’ handgifte geschonken worden.

De auto waarvan u zich dadelijk en onherroepelijk ontdeed kan niet meer op uw naam staan en met uw nummerplaat gebruikt worden.

“Art.25..§ 1. Een gewone kentekenplaat die voldoet aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21 mag met instemming van de houder ervan worden overgedragen op naam van de echtgenoot, van de wettelijke samenwonende, of van één van de kinderen van de houder, indien het voertuig van de houder of een ander voertuig tegelijkertijd wordt ingeschreven onder het nummer van die kentekenplaat...In beide gevallen vervalt de inschrijving op naam van de oorspronkelijke houder van zodra het voertuig op een andere persoon wordt ingeschreven.§ 2. In de voormelde gevallen wordt het bewijs van het huwelijk, de wettelijke samenwoning, de afstamming, de wettelijke adoptie of het overlijden geleverd door de gemeentelijke overheid. De overdracht van een kentekenplaat wordt beschouwd als een geval van gewone inschrijving. Het akkoord wordt gegeven op het formulier vermeld in artikel 11, § 1.”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

#7 , 06 nov 2013 17:22

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(Burgerlijk Wetboek).

Lichamelijk roerende goederen kunnen ook bij’ handgifte geschonken worden.

De auto waarvan u zich dadelijk en onherroepelijk ontdeed kan niet meer op uw naam staan en met uw nummerplaat gebruikt worden.
Met alle respect, J.Demoor, maar dit is naast de kwestie!
Het gaat mij enkel om voor zo'n oude auto geen onnodige kosten te hebben voor de misschien korte periode waarmee er nog zal gereden worden.

Franciscus
Berichten: 38617

#8 , 06 nov 2013 18:06

Kan perfect.
Bij twee van onze oude auto's hebben een neef en de zoon nog enkele weken tot een maand kunnen rondrijden.
Dat was wel al een aantal jaartjes geleden ... dit telkens tot de nieuwe auto er was.

Daar zijn risico's aan verbonden maar zijn twee brave jongens ( allee de neef toch :D )

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 08 nov 2013 09:05

Uw oorspronkelijke vraag was "Ik wil een auto SCHENKEN aan mijn plusdochter, doch..."
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

#10 , 15 nov 2013 17:01

Update: Mijn verzekering is geschorst en het overschot van de premie die betaald was tot maart 2014 word teruggestort.
De wagen zelf blijft op mijn naam met mijn nummerplaat staan.

Rebel-with-a-cause

Terug naar “Archief”