Garagist vernielt auto

andyvandy
Topic Starter
Berichten: 3

Garagist vernielt auto

#1 , 10 aug 2013 23:28

Hallo,


Graag advies ivm het volgende.


7 weken geleden heb ik mijn auto binnen gebracht bij een garagist voor het plaatsen van nieuwe bougies. Normaal onderhoud ik mijn auto zelf, maar hiervoor had ik niet het geschikte materiaal. Via via is mij dan een garagist aangeraden die alle benodigde materiaal had en hier ervaring mee had. Het zou slechts enkele dagen duren. Ik heb ook zelf mijn bougies gekocht en meegegeven aan de garagist.

Na enkele dagen krijg ik telefoon van de garagist dat er iets is misgegaan met het uitboren, waardoor enkele bougies beschadigd zijn en er compressieverlies is. Hij belooft om op eigen kosten deze stukken te versturen naar een fabrikant om dit te herstellen, want de gaten die te groot geboord zijn moeten opgevuld worden met een cilinder.

Ondertussen zijn we 7 weken verder en zijn de kosten opgelopen tot €2300!! Mijn auto die rijdend de garage is binnen gegaan, staat nu vernield in de garage.
Op aanraden van mijn autoverzekering heb ik een onafhankelijk expert laten komen naar de garage, maar deze heeft in het bijzijn van de garagist gezegd dat de garagist niet in fout is en niet aansprakelijk is. Zulke fouten kunnen nu eenmaal gebeuren, en volgens hem moet je er als klant rekening mee houden wanneer je je auto binnen brengt.

Hierdoor voelt de garagist zich natuurlijk gesterkt en weigert elke poging tot bemiddeling.

Ik zit hierdoor ook al 7 weken zonder auto, want er is geen vervangwagen ter beschikking (volgens mij heeft hij schrik dat ik de auto niet terug breng).

Mijn vragen: - mag de garagist mijn auto houden, of is hij verplicht deze terug te geven na een bepaalde termijn?
- klopt het dat de garagist niet aansprakelijk is en ik voor de kosten moet opdraaien?
- is het zinvol een advocaat te raadplegen?
- kan ik best een tweede opinie vragen aan een andere expert?

Ik weet echt niet wat gedaan, graag jullie advies aub.



Bedankt!

Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 aug 2013 23:55

-Garagist heeft retentierecht, dwz dat hij uw wagen pas moet teruggeven na betaling.
-Normaal is de garagist verzekert tegen deze fouten, dus het argument van de expert gaat niet op. Neem eens contact op met uw autoverzekering om te vragen wat zij hier van vinden.
-Heeft u rechtsbijstand (bij uw autoverzekering of apart)? Neem hier in elk geval ook al contact mee op.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 11 aug 2013 00:37

Moeilijk te beoordelen zonder dat men weet wat er mis is met de wagen.
Voor het vervangen van bougies moet er in het geheel niet "geboord" worden.
Met een simpele bougiesleutel kan iedere handige Harry zijn bougies vervangen. Mijn buikgevoel vertelt me dat er meer aan de hand was met uw wagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

loeki
Berichten: 268

#4 , 11 aug 2013 07:43

Waarschijnlijk een dieselvoertuig?!
Gloeibougie's moeten met een speciaal "tril-gereedschap" uitgenomen worden
Deze bougie's kunnen inderdaad zo vast komen te zitten dat ze afbreken
Dan moeten de uitgeboord worden en moet er nieuwe schroefdraad in de cylinderkop getapt worden
Soms moet hiervoor de cylinderkop gedemonteerd worden

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 11 aug 2013 09:35

mijn buikgevoel zegt ook dat er meer aan de hand is :
bougies meegeven naar garagist?
enkele dagen duren?
zelf onderhoud maar niet voor bougies?
verklaring van "onafhankelijk expert"?

andyvandy
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 11 aug 2013 11:03

Er was zeker niets meer aan de hand met mijn auto. Het is idd zoals Loeki zegt: het is een dieselwagen, en ik kreeg de gloeibougies zelf niet los zonder ze te beschadigen. Ik heb ze zelf gekocht omdat ik van plan was het zelf te doen, maar het lukte niet om ze los te krijgen zonder beschadiging. Vandaar dat ik mijn wagen heb binnen gedaan om er zeker van te zijn dat ik niks zou beschadigen, want ik ben zelf niet in het bezit van de speciale materialen die hiervoor nodig zijn.
Omdat de garagist veel werk had aan andere wagens, kon het enkele dagen duren eer alles klaar was, vandaar dat het enkele dagen ging duren.

@Turaki: ik heb idd rechtsbijstand bij mijn autoverzekering, maar die is blijkbaar maar beperkt. Zij hebben mij een expert aangeraden die op onafhankelijke basis werkt, en deze is ter plekke gekomen in de garage. Hij zei mij waar de garagist bij stond dat de garagist niet verzekerd is voor dit soort fouten, en dat ik er zelf voor zal moeten opdraaien.


Maar ik wil toch benadrukken dat er verder echt niks mis was met mijn wagen. Ik heb deze binnen gebracht ter goeder trouw omdat de garagist mij zei dat het 'een werk van niks was', maar dat het te zot was dat ik zelf al het materiaal ging kopen dat hiervoor nodig was, omdat het mij teveel geld zou kosten.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 11 aug 2013 11:28

Neem dan toch alvast contact op met een advocaat.

Sirkii
Berichten: 5438

#8 , 11 aug 2013 11:52

Da s een verloren strijd: vrederechter zal (dure) expert aanstellen die jij mag betalen en die expert zal na veel geleuter bevestigen dat het vervangen van gloeibougies geen kattenpis is. Bewijs maar eens dat de mechanieker geklungeld heeft want die rotdingen kunnen zo vast zitten dat uitboren en afhalen cylinderkop etc regelmatig voorkomt.

Enfin je kan natuurlijk proberen procederen maar de kans dat je wint in deze case is spijtig genoeg minimaal.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 11 aug 2013 12:22

Dat geklungel moet toch niet bewezen worden. Ik breng mijn wagen binnen voor onderhoud en verwacht dat een 'expert' mijn wagen aflevert zoals het hoort en in goede staat. Mocht de garagist twijfels hebben over zijn eigen kunde of moeilijkheidsgraad, dan had hij er maar niet aan moeten beginnen en had hij de juiste informatie maar moeten overbrengen. Volgens mij blijft de garage aansprakelijk. is hij niet verzekerd tegen beroepsfouten, dan heeft hij een probleem.

Sirkii
Berichten: 5438

#10 , 11 aug 2013 12:39

Gelijk hebben is helaas nog niet hetzelfde als gelijk krijgen.

snellemichiel
Berichten: 193

#11 , 11 aug 2013 15:12

Ik begrijp niet waarom de TS geen aanspraak zou kunnen maken op herstelling?
Bij mijn weten heeft elke garagist een resultaatsverbintenis als u die overeengekomen bent (liefst schriftelijk uiteraard, anders wordt dit al heel moeilijk te bewijzen)

Bijvoorbeeld: Dat de garagist de taak heeft om de bougies te vervangen.
Dan heeft de garagist de taak om het resultaat te leveren dat overeengekomen is, worden er fouten door hem gedaan of treden er complicaties op is dat zijn verzekering. (Of diegene die hij blijkbaar niet heeft in dit geval)
Waarom zou de TS die kosten moeten betalen?!

Uw advocaat vraagt aan de rechter een expert die zal dan nagaan of de garagist verantwoordelijk is voor de schade is dit wel zo dan zal de garagist normaal al de schade moeten betalen.
Dat 'geklungel' moet WEL bewezen worden, een particulier wordt niet aanzien als een expert!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 aug 2013 09:12

Zulke fouten kunnen nu eenmaal gebeuren,
Als de expert dit gezegd heeft, heeft hij dus effectief gezegd dat het een fout van de garagist is. Dat fouten kunnen gebeuren, daar kan ik inkomen, vandaar ook dat iemand die fouten kan maken, zich hier ook best tegen laat verzekeren. Mij lijkt het dus dat de verzekering van de garagist opdraait voor de kosten, niet de topic starter.

De "onafhankelijke expert" werkte toch niet in opdracht van de verzekering van de topic starter, die toevallig ook de verzekeraar van de garagist is? In dit geval was een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die het opneemt voor zijn klanten misschien handig geweest.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabo
Berichten: 96

#13 , 12 aug 2013 09:19

Dit is een bekend fenomeen bij dieselwagens. De vraag is nu of de garage wel de juiste kennis en gereedschap heeft om die klus te klaren.

eylis
Berichten: 8847

#14 , 12 aug 2013 09:29

dan blijft het nog de verantwoordelijkheid van de "professionele" garagist om in te schatten of hij zonder schade de bougies er uit kan boren.
Hij kan ook stoppen met "proberen" op een zeker moment en aan de klant melden dat hij de bougies er mogelijk niet zonder schade uit kan krijgen.
ook dat is zijn professionele plicht: situatie inschatten en fouten vermijden....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 aug 2013 10:38

ook dat is zijn professionele plicht: situatie inschatten en fouten vermijden....
Inderdaad, in dat geval had de klant nog kunnen kiezen om het door een andere garagist te laten proberen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”