uitstel

eve123
Topic Starter
Berichten: 1

uitstel

#1 , 29 jan 2013 09:40

Beste,

Een paar dagen geleden een dagvaarding ontvangen om te verschijnen in leuven. Nu zijn wij die dagen in het buitenland en vroeg ik mij af of wij zelf de rechtbank of de griffie kunnen aanschrijving om uitstel aan te vragen daar dit eigenlijk niet nodig is om voor deze zaak onnodige kosten te maken met een advocaat maar wij toch wel willen aanwezig zijn op de rechtszaak zelf zodoende niet veroordeeld te worden bij verstek.

Indien dit mogelijk zou zijn, welke instantie moet ik dan juist aanschrijven en wat moet ik vermelden in dit schrijven?

thx voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2013 10:39

Alles hangt af van de rechter. Die kan met uw brief rekening houden, maar evengoed toch de zaak bij verstek behandelen, dit zelfs als je een medisch attest opstuurt.

De meeste rechters zullen de zaak gewoon behandelen. De wet voorziet immers dat partijen op de inleiding verschijnen hetzij in persoon, hetzij bij advocaat. Aangezien u bij advocaat kan verschijnen is er voor de rechter geen reden om uitstel te geven omdat u niet persoonlijk aanwezig kan zijn. De achterliggende reden is dat men ook vreest dat er misbruik zal gemaakt worden als men toch toegeeft aan dergelijke vragen om uitstel. Er zijn mensen die dan altijd ziek zijn en nooit voor de rechtbank kunnen verschijnen, hun zaak kan nooit behandeld worden ...

Maar, alles hangt dus af van de rechter. U kan schrijven naar de voorzitter van de kamer die uw zaak behandelt. Het adres is in principe hetzelfde als waar u moet verschijnen voor de zitting. U vermeldt duidelijk voor welke kamer u moet verschijnen en de datum van de zitting.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 16 okt 2013 14:33

Ik heb een bijkomende vraag op bovenstaand antwoord.

Als je een brief schrijft naar de voorzitter van de Rechtbank om uitstel te vragen, krijg je dan een antwoord terug met de beslissing of kom je zijn/haar antwoord enkel te weten doordat de zaak uitgesteld wordt of je bij verstek veroordeeld bent?

Graag snel een antwoord aub

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2013 14:42

Ik vermoed dat je geen antwoord zal krijgen. De rechter beslist immers pas op de zitting zelf, nadat ook de andere partij de kans gekregen heeft haar standpunt mee te delen, of hij ingaat op de vraag tot uitstel. De rechter kan m.i. niet voor de zitting, en zonder de andere partij te horen, een beslissing nemen.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 16 okt 2013 15:12

Als ik het goed begrijp dan is er geen mogelijkheid om een zaak uit te laten stellen, zonder kosten om een advocaat op pad te sturen om de vraag om uitstel in mijn plaats te doen, aangezien ik op datum van de zitting in het buitenland verblijf.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#6 , 16 okt 2013 19:03

Als u een advocaat neemt, zou ik hem/haar meteen zijn/haar argumenten laten uiteenzetten. Het duurst is meestal toch zijn/haar tijd (als hij/zij op uurtarief werkt).

Tegen verstek kan u verzet aantekenen binnen de termijn. De termijn om verzet aan te tekenen is in burgerlijke zaken 1 maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis of vanaf de kennisgave per gerechtsbrief. In strafzaken is de termijn slechts 15 dagen na de dag waarop het vonnis is betekend of nadat de bij verstek veroordeelde persoon daadwerkelijk van de betekening kennis heeft gekregen. Het verstekvonnis moet binnen een jaar betekend worden, anders wordt het als niet bestaande beschouwd.

Een afwezigheid kan wel slechts eenmaal verschoond worden, bij een tweede veroordeling bij verstek kan u niet nogmaals verzet aantekenen. Anders blijven we bezig...

Edit: Toevoeging: Als de tegenpartij geen verstek vordert, wordt u opnieuw opgeroepen. Art 803 Ger.w. is dat.

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 16 okt 2013 22:51

Vraag jan 2013 en blijkbaar is de zaak in oktober nog niet voorgekomen?
En u hebt nog geen regeling kunnen treffen zodat ofwel U ofwel uw vertegenwoordiger = uw advocaat aanwezig kunnen zijn.

Is het een burgerlijke of strafrechtelijke dagvaarding?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 17 okt 2013 00:34

Onderwerp werd gekaapt doch is niet te splitsen zonder onbegrijpelijk te worden.

Slotje erop. Kaper kan vraag opnieuw stellen in eigen ORIGINELE thread.

Terug naar “Archief”