geldboete

klungel
Topic Starter

geldboete

#1 , 25 mar 2012 11:08

klaarblijkelijk is er voor hetzelfde misdrijf een keuze uit 2 verschillende soorten boetes , wat is het verschil tussen een strafrechterlijke en een administratieve geldboete ?

TITEL 6. - Bestraffing van de inbreuken in het algemeen

HOOFDSTUK 1. - Algemeen

Art. 101. Sanctieniveaus
De inbreuken bedoeld in Boek 2 worden bestraft met een sanctie van niveau 1, niveau 2, niveau 3 of niveau 4.
De sanctie van niveau 1 bestaat uit een administratieve geldboete van 10 tot 100 euro.
De sanctie van niveau 2 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 50 tot 500 euro, hetzij een administratieve geldboete van 25 tot 250 euro.
De sanctie van niveau 3 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 100 tot 1000 euro, hetzij een administratieve geldboete van 50 tot 500 euro.
De sanctie van niveau 4 bestaat uit hetzij een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een strafrechtelijke geldboete van 600 tot 6000 euro of uit een van die straffen alleen, hetzij een administratieve geldboete van 300 tot 3000 euro.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#2 , 25 mar 2012 23:06

Een administratieve boete is een lichtere overtreding waarvan je uitsluitend een vraag tot betaling van boete in de bus krijgt, waartegen je bezwaar kunt tekenen.
Een strafrechtelijke boete is een (relatief) zware overtreding waarvan de openbare ministerie meestal vraagt voor een schikking, indien je dit niet betaald of hiermee niet akkoord bent zal je u sowieso voor een rechter moeten verantwoorden. Hiertegen kun je geen beroep tekenen en buiten een geldboete, is een leer- en/of werkstraf ook mogelijk.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

klungel
Topic Starter

#3 , 26 mar 2012 19:08

Een administratieve boete is een lichtere overtreding waarvan ...........
het gaat om de sanctiemogelijkheid voor hetzelfde misdrijf

ik denk eerder dat het ligt aan wie de boete uitschrijft of waar het misdrijf wordt behandeld

bvb een parkeerovertreding
boete uitgeschreven door prive firma , administratief
boete uitgeschreven door politie , strafrechterlijk

zelfde overtreding 2 verschillende boete's

bvb dezelfde inbreuk arbeidswetgeving , behandeld door arbeidsrechtbank administratieve boete of behandeld door rechtbank eerste aanleg strafrechterlijke boete en/of gevangenisstraf,

als het klopt hangt de sanctie af van wie je betrapt


niemand enig idee hoe het juist zit ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 27 mar 2012 18:33

Voor zover ik er op dit ogenblik iets van weet.
In een aantal wetgevingen oa milieu en ook financiële bestaat de mogelijkheid dat de administratie iets kan afsluiten
Ook een voorbeeld is de G.A.S wetgeving. Een aantal overtredingen zijn gedepenaliseerd en kunnen door de GAS ambtenaar worden gesanctioneerd.
Een aantal zijn gemengde misdrijven en kunnen zowel door het parket ALS de ambtenaar worden bestraft.
Indien het parket niet vervolgt komt de GAS ambtenaar in aktie.
Ook op die andere domeinen is dat zo. Gezien de bestuurlijke beslissingen 'eenvoudiger' zijn en het niet de bedoeling is ene uitzonderingsrechtbank te maken zijn hun mogelijkheden eerder in de aard van een schikking.

Denk maar eventjes aan de heisa tussen parket Antwerpen en PG inzake de diamantenfraude.
PG wil schikken en onderzoek stoppen...

Ik denk dat (in de meeste gevallen) het OM steeds de eerste keuze heeft.
Maar daar ben ik niet zeker van .... er staat me iets voor van een zaak van de douane waar de schikking werd geweigerd door partij en daarna naar de rechtbank is gebracht.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 mar 2012 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan
Berichten: 739

#5 , 28 mar 2012 11:30

In het geval van parkeerovertredingen kan ik het wel uitleggen.

Administratieve boete (parkeerretributie): u staat geparkeerd op een reglementaire parkeerplaats waar de gemeente een retributie heeft maar u betaalt niet (of te weinig). Vaststelling gebeurt door een parkeerwachter. (lichte overtreding).
Strafrechterlijk: u parkeert op een plaats waar parkeren niet is toegelaten - vaststelling MOET door politie gebeuren. (zware overtreding).

Terug naar “Archief”