uitgesteld loon bij echtscheiding

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

uitgesteld loon bij echtscheiding

#1 , 08 sep 2011 14:23

Beste,

Mijn vrouw (ambtenaar) en ik (bediende) gaan scheiden.
Van een voorgaande werkgever heb ik een (slapende) groepsverzekering. Mijn vrouw wil nu vergoed worden voor "haar" deel van het theoretisch gewaarborgde kapitaal op dit ogenblik. Blijkbaar heeft ze recht hierop, maar ik heb hiervoor momenteel niet de middelen, moet dus gedeeltelijk twee maal betalen (premies werden destijds van mijn loon afgehouden) want de verzekering is niet afkoopbaar, en ik weet nog niet eens of ik er nog wel kan van genieten (overlijden voor pensioen?)
De redenering aan grondslag, dat er een voordeel voor later is opgebouwd in gemeenschap, kan ik volgen.

Maar... mijn vrouw is ambtenaar, en als ambtenaar heeft zij een voordeliger stelsel als haar loopbaan afloopt, geen pensioen maar uitgesteld loon!
Dit uitgesteld loon wordt altijd als argument gebruikt waarom een ambtenaar per vandaag minder verdienen dan "in de prive".
Dus is mijn redenering dat ik in gemeenschap ook bijgedragen heb aan de mogelijkheid van haar uitgesteld loon.
Heb ik dan op gelijkaardige wijze geen recht op vergoeding voor dat uitgesteld loon?


Bedankt,
fp64

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 sep 2011 14:48

Neen. Enkel indien u recht zou hebben op onderhoudsgeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 08 sep 2011 15:35

Neen. Enkel indien u recht zou hebben op onderhoudsgeld.
Is dit dan geen discriminerende regel, er is toch zo iets als een gelijkheidsbeginsel?
Ik moet haar vergoeden voor een toekomstig pensioenvoordeel, maar omgekeerd wordt er geen rekening gehouden met haar toekomstig voordeel van uitgesteld loon???

Filip

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 08 sep 2011 15:39

Dat komt omdat juridisch gezien uw "pensioenvoordeel" wordt beschouwd als een opgebouwd kapitaal. Terwijl haar pensioen een (toekomstig) inkomen is.
En, bij echtscheiding worden nu eenmaal "kapitalen" verdeeld. Toekomstige inkomsten zijn geen kapitaal...

Of dit allemaal eerlijk is laat ik in het midden. Ik begrijp uw frustratie!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Joeri_J
Berichten: 654

#5 , 08 sep 2011 15:58

eigenlijk heeft fp64 een punt...
Maar uw gelijk krijgen vrees ik is iets anders...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2011 16:11

Het Grondwettelijk Hof heeft de vraag of dit een discriminatie is nog niet moeten beantwoorden.

De vraag werd al eens aan het Grondwettelijk Hof gesteld. Deze heeft de vraag niet beantwoord (Arrest nr. 136/2011 van 27 juli 2011).

Het is dus wachten tot de vraag nog eens gesteld wordt. Je kan aan de rechtbank vragen deze vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof.

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 08 sep 2011 20:07

Bedankt voor de antwoorden.

Het eeuwige probleem van (misschien) recht hebben maar moeilijk recht verkrijgen.

vdbcois
Berichten: 4

#8 , 22 sep 2011 17:10

fp64 mag ik U vragen ,ons op de hoogte te houden .
Wij zitten hoogstwaarschijnlijk binnenkort met de zelfde problemen.
vdbcois

Terug naar “Archief”