stillegging bouwwerken en boete

Noor2
Topic Starter
Berichten: 21

stillegging bouwwerken en boete

#1 , 14 mei 2011 15:29

Wegens een regularisatie van de verbouwingsaanvraag werd mijn verbouwing een tijdlang verplicht stilgelegd.
Ondertussen is dit geregulariseerd en kunnen de verbouwingen verder gaan.
Tijdens de zware sneeuwval gedurende de maand december (toen de regularisatie nog niet rond was) heb ik wel mijn dak moeten verstevigen om doorbuiging te voorkomen. Ik ben toen een paar dagen beziggeweest en tijdens deze periode is een ambtenaar langsgeweest en heeft vastgesteld dat ik er werkzaam was, doch is toen duidelijk gesteld dat dit enkel was om beveiligingsredenen. Er is geen pv van opgesteld, ook is geen politie langsgeweest en ik dacht dat dit in orde was.
Nu kreeg ik deze week een aangetekend schrijven in de bus waarin staat dat ik wegens het toch verderzetten van de werken een boete van 5000 euro moet betalen. Kan ik hiertegen bezwaar indienen en zo ja, bij welke rechtbank kan ik dit aanvechten? Heb ik een kans dat dit geseponeerd wordt en dat die versteviging van mijn dak als een noodzakelijk werk wordt beschouwd? Wat zijn mijn mogelijkheden om aan die boete te ontsnappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2011 15:53

Codex Ruimtelijke Ordening
Art. 6.1.49. §1. Onverminderd de bepalingen van afdeling 1, wordt een administratieve geldboete van 5.000 euro opgelegd aan de persoon die handelingen, werken of wijzigingen voortzet in strijd met een door de stedenbouwkundige inspecteur bekrachtigd bevel tot staking, vermeld in artikel 6.1.47, vijfde lid.
[...]
§3. De ambtenaren daartoe aangewezen door de Vlaamse Regering beslissen over de gemotiveerde verzoeken om kwijtschelding, vermindering of uitstel van betaling van de geldboeten, vermeld in §1, die de betrokkene bij aangetekende brief tot hen richt.

Het verzoek schorst de bestreden beslissing.

§4. De verzoeken, vermeld in §3, worden binnen vijftien dagen, te rekenen vanaf de datum van de afgifte ter post van de aangetekende brief, vermeld in §2, tweede lid, gericht aan de daartoe door de Vlaamse Regering aangewezen ambtenaren.

§5. De ambtenaren daartoe aangewezen door de Vlaamse Regering nemen een beslissing binnen dertig dagen, te rekenen vanaf de datum van het overmaken van het verzoek, vermeld in §4.

De beslissing van de bevoegde ambtenaren wordt bij aangetekende brief, met bericht van ontvangst, ter kennis gebracht van de indiener van het verzoekschrift.

Bij met redenen omkleed aangetekend schrijven, gericht aan de indiener van het verzoek, kan de bevoegde ambtenaar de voormelde termijn eenmalig verlengen met dertig dagen.

§6. Indien de beslissing niet is overgemaakt binnen de in §5 gestelde termijn, wordt het verzoek geacht te zijn ingewilligd.

§7. De administratieve geldboete moet worden betaald binnen zestig dagen na de kennisgeving van de definitieve beslissing.

§8. De vordering tot voldoening van de administratieve geldboete verjaart door verloop van vijf jaar, te rekenen vanaf de dag waarop zij is ontstaan.

De verjaring wordt gestuit op de wijze en onder de voorwaarden bepaald bij de artikelen 2244 en volgende van het Burgerlijk Wetboek.

Art. 6.1.50. §1. Bij gebrek aan voldoening van de administratieve geldboete en toebehoren, wordt door de met de invordering belaste ambtenaar een dwangbevel uitgevaardigd.

Dit dwangbevel wordt geviseerd en uitvoerbaar verklaard door de daartoe door de Vlaamse Regering aangewezen ambtenaar.

§2. De betekening van het dwangbevel gebeurt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij aangetekend schrijven.

§3. Op het dwangbevel zijn de bepalingen van toepassing van deel V van het Gerechtelijk Wetboek houdende bewarend beslag en middelen tot tenuitvoerlegging.

§4. Binnen een termijn van dertig dagen na de betekening van het dwangbevel kan de betrokkene bij gerechtsdeurwaardersexploot een met redenen omkleed verzet doen, houdende dagvaarding van het Vlaamse Gewest, bij de rechtbank van het arrondissement van de plaats waar de goederen gelegen zijn.

Dit verzet schorst de tenuitvoerlegging van het dwangbevel.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 mei 2011 16:44

Tijdens de zware sneeuwval gedurende de maand december (toen de regularisatie nog niet rond was) heb ik wel mijn dak moeten verstevigen om doorbuiging te voorkomen.
Er is toch iets dat ik niet snap. door de zware sneeuwval boog uw dak door onder het gewicht van de gevallen sneeuw. Kan allemaal natuurlijk, maar waarom moest jij je dak nog verstevigen tegen doorbuigen? Als er sneeuw oplag, wil dat zeggen dat er al pannen (of leien) oplagen, anders kan er geen sneeuw blijven opliggen. Op dat moment is het timmerwerk van de dakstoel toch al af, of leg jij pannen op een half afgewerkte dakstoel? .
Vertel je ons wel het hele verhaal?

Reclame

Noor2
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 14 mei 2011 18:06

Welk belang zou ik erbij hebben hier niet het hele verhaal te vertellen?
Er lagen inderdaad al pannen op het dak. Ik heb het dak met extra houten balken verstevigd aan de binnenkant...

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 mei 2011 19:49

Was het dan zo'n zwakke konstruktie, dat het dak het gewicht van de sneeuw niet kon dragen?
Uitgevoerd als doe het zelfver of via een dakwerker? Als het deze laatste was zeker aansprakelijk stellen voor de schade en de latere boete, omdat hij een daktimmer had afgeleverd die niet voldeed aan de normen terzake.

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 14 mei 2011 21:09

In december vorig jaar hebben we allemaal risico gelopen ivm de hevige sneeuwval.
Op sommige plaatsen lag meer sneeuw dan doorgaans rekening mee gehouden wordt bij de berekening van de belastbaarheid.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Archief”