doorverkoop voetbaltickets

lokeren1995
Topic Starter
Berichten: 4

doorverkoop voetbaltickets

#1 , 13 mei 2011 23:18

Ik was overlaatst naar een voetbalwedstrijd van Lokeren-Standaard en ben toen betrapt op het doorverkopen van voetbaltickets.

Ik ben zelf een voetbalspeler bij Lokeren en kreeg allemaal gratis tickets van spelers die er 1 kregen van de club omdat ze op het veld zouden lopen. eerst was ik van plan om ze weg te geven aan vrienden die ik zou kunnen tegenkomen, maar die waren er uiteindelijk niet en heb ik besloten om samen met een vriend de tickets te verkopen.

Mijn vriend had net 1 ticket verkocht en er kwamen 2 agenten in burgerkledei en vroegen ons om even mee met hen te gaan, dat deden we en we moesten ons gegevens aan hen geven. en ze vertelden ons dat we later nog eens ons verhaal zouden moeten vertellen op het bureau.

mijn vraag was wat zou er nu met mij kunne gebeuren: dus ik had 8 tickets waarvan 1 voor eigen gebruik dus 7 om te ''verkopen'' ik heb deze tickets op een legale manier gekregen van andere spelers tevens vrienden van mij. ze waren dus niet gestolen ofzo. wanneer de agenten naar mij kwamen had ik er nog geen verkocht, dus ik had al mijn tickets die ik van vrienden kreeg nog. de dag waarop het gebeurde was net 4 dagen na mijn 16de verjaardag.

Mijn vraag is krijg ik hier een boete voor (waarschijnlijk wel), kan je mij dan ook vertellen rond welk bedrag dat zal zijn. En zou ik door dit gedaan te hebben ook in de problemen kunnen komen met de voetbalbond, kunnen zij mj straffen of schorsen?

Zou er mij iemand kunnen helpen aub? ik ben pas 16, ik ben eerlijk gezegd bang over de gevolgen die er kunnen komen. Ben allesind bang over de boete die ik zou (kunnen) krijgen, want mijn ouders zouden hier wel een zeer maar dan ook zeer kwaad om kunnen worden, zij zouden mij ook een zeer harde straf kunnen geven, want heb zeer strenge ouders. en dat over of de bond mij kan straffen of schorsen zou ik ook graag iets willen weten, mijn seizoen als u16'er zit er net op en als ik een grote schorsing krijg zou dit fataal kunnen zijn voor mijn (hopelijk) verdere carrière, dit zou mijn leven kunnen verpesten want voetbal is gewoon mijn leven. ik heb er echt spijt van, van wat ik heb gedaan. ik wist ook niet dat het strafbaar was.

Bedankt en hopelijk geen al te slecht nieuws voor mij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 14 mei 2011 10:49

Wet betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden (Voetbalwet)

TITEL V. - Misdrijven

HOOFDSTUK I. – Misdrijven betreffende de onrechtmatige verdeling van toegangsbewijzen

Art. 38. Wordt gestraft met een gevangenisstraf van zes maand tot drie jaar en een geldboete van tweehonderd frank tot twintigduizend frank, of met een van deze straffen alleen, het verdelen of verkopen van een of meer geldige toegangsbewijzen voor een voetbalwedstrijd, hetzij in overtreding van het uitgiftesysteem ingesteld volgens de door of krachtens deze wet bepaalde toepassingsvoorwaarden, hetzij zonder uitdrukkelijke en voorafgaande toelating van de organisator, met de bedoeling hierdoor het verloop van een nationale of een internationale voetbalwedstrijd te verstoren of met een winstoogmerk.

Art. 39. De poging tot het misdrijf bepaald in artikel 38 is strafbaar met een gevangenisstraf van zes maanden tot twee jaar en een geldboete van tweehonderd frank tot tienduizend frank, of met een van die straffen alleen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Fore
Berichten: 1298

#3 , 14 mei 2011 10:50

tweehonderd frank tot twintigduizend
Dus van 5 euro tot 500 euro
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 14 mei 2011 11:37

Euhhh was er voor geldstraffen in bef geen regeling dat BEF omzette in EURO? (dus van €200 tot €10.000?)

Fore
Berichten: 1298

#5 , 14 mei 2011 11:42

geen idee, ik heb alleen maar letterlijk omgezet.

Ik ging naar het eerste jaar middelbaar toen BEF naar euro ging en herinner me het nog nauwelijks
de TS zat toen in zijn eerst leerjaar (of zelfs 3de kleuterklas). Voor sommige mensen is BEF gewoon niet evident :)


EDIT: het klinkt wel logischer dan 5 euro :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 14 mei 2011 13:05

Lokeren1995 is maar 16 jaar. Zijn de ouders dan niet verantwoordelijk? Hij is toch minderjarig. :P
Misschien mag pa Lokeren eens even gaan brommen in gevangenis én de boete betalen. :mrgreen:
Het is ook mogelijk dat Lokeren een werkstraf krijgt: op woensdagnamiddag en de gehele zaterdag gaan werken voor de gemeenschap! Dus voor enkele maanden ... vaarwel voetbalbond. :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 14 mei 2011 13:37

Inderdaad de bedragen in Bf moeten gelezen worden als €. Men heeft de bedragen in de duizenden wetten niet aangepast enkel een wet dat BF moet gelezen worden als €. Tevens heeft men de opdeciemen aangepast. Dus 200 bef is € 200 x opdeciemen 5,5 dus minimum boete is €1100.
16 jaar .... u kan uit handen gegeven worden door de jeugdrechter want wat te ver zou gaan maar de gevolgen via voetbalwet zullen ook niet van de poes zijn.
Vermoedelijk loopt u tegen een schorsing aan ALS de tickets idd niet mochten verkocht of zelfs weggegeven worden zoals de wet voorziet.
Het zal trouwens niet als poging maar als verkoop worden geregistreerd en in bende gezien met 2

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 14 mei 2011 14:37

Niet geheel onverwacht:

Bondsreglement KBVB

Art. 504 Verbintenis van de aangeslotenen

21. Door hun aansluiting verbinden de aangesloten leden er zich toe:
1° geen daden te stellen die schade kunnen berokkenen aan de bond, zijn clubs of zijn aangeslotenen;
2° geen overtredingen te begaan van de reglementen, geldend voor de door de bond of de geconventioneerde groeperingen
georganiseerde of gepatroneerde activiteiten;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

lokeren1995
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 14 mei 2011 15:12

Lokeren1995 is maar 16 jaar. Zijn de ouders dan niet verantwoordelijk? Hij is toch minderjarig. :P
Misschien mag pa Lokeren eens even gaan brommen in gevangenis én de boete betalen. :mrgreen:
Het is ook mogelijk dat Lokeren een werkstraf krijgt: op woensdagnamiddag en de gehele zaterdag gaan werken voor de gemeenschap! Dus voor enkele maanden ... vaarwel voetbalbond. :mrgreen:
Vaarwel voetbalbond, bedoel je dan gedaan met voetbal voor mij? :(

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 14 mei 2011 15:44

De jeugdrechter KAN u net verplichten om het gemeenschapswerk in het voetbalstadion te doen vb de ticketten ontvangen en doorscheuren, de toiletten kuisen, het gras afrijden enz enz.
Uw leeftijd zal voor de strafrechtelijke kan zeker een 'verzachtend' element zijn, voor de administratieve maatregel vermoedelijk niet dus de bond en uw klub kunnen ook nog maatregelen treffen.

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 14 mei 2011 17:50

Lokeren1995 is maar 16 jaar. Zijn de ouders dan niet verantwoordelijk? Hij is toch minderjarig. :P
Misschien mag pa Lokeren eens even gaan brommen in gevangenis én de boete betalen. :mrgreen:
Het is ook mogelijk dat Lokeren een werkstraf krijgt: op woensdagnamiddag en de gehele zaterdag gaan werken voor de gemeenschap! Dus voor enkele maanden ... vaarwel voetbalbond. :mrgreen:
Vaarwel voetbalbond, bedoel je dan gedaan met voetbal voor mij? :(
Yep, en dat kan voor een zeer lange tijd zijn.
De procureur van de voetbalbond zal er snel van op de hoogte gebracht worden.
En zoals Vandebos reeds vermeldde ... alle wetten, waarin de BEF nog vermeld werd, werden volgens de allernieuwste wetgeving omgezet in €'kes. Indien je ouders dit niet kunnen of willen ophoesten, dan word je verplicht, misschien een jaar lang, een werkstraf aan de gemeenschap uit te voeren. De rechter zal alleszins niet de hand boven het hoofd van jonge criminelen houden. Doorverkoop van voetbaltickets is immers verboden en jullie waren met 2!!! Je was alleszins medeplichtig of misschien de dader zélf. :?
De grootste straf die een voetbalbond kan geven is een schorsing. De jeugdrechtbank pakt de zaak anders aan en geeft je in het beste geval een werkstraf, meestal gelinkt aan de sportvereniging. In jouw geval: de voetbalclub.
- onderhoud kantine
- doorscheuren van tickets
- grasmaaien
- wc's poetsen
- krijtlijnen trekken
- glazen spoelen
- opruimen van stadion
- parking regelen

Normaal gezien wordt dat werk verricht door vrijwilligers, maar voor jou wordt dat dan opgelegd. Je wordt dan onder toezicht geplaatst en bijgevolg moet je de werkstraf aan de gemeenschap onder toezicht uitoveren. Of je nu veel werk hebt voor school, of je nu toevallig naar de scouts wil gaan, of even zwemmen met vrienden ... De jeugdrechter legt je werkregeling op. Je zal er moeten zijn op de uren die hij heeft voorgesteld, met of zonder goesting, tijd of geen tijd. Indien je er niet bent, wordt de werkstraf verlengd.

http://www.sporting.be/content/html/voe ... hoofdstuk2" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 14 mei 2011 18:54

http://www.sporting.be/content/jeugd/je ... eg=Nat_U16" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dat je ploeg? Het zien er toffe kerels uit.
Persoonlijk vind ik dat ik je een pluim moet geven voor je taalgebruik. Als 16-jarige kan je je keurig uitdrukken in het Nederlands. Ik sta er zelf een beetje paf van.
Mocht je gedagvaard worden voor de jeugdrechtbank of indien je opgeroepen wordt voor de politierechtbank, dan raad ik je aan dit topic uit te printen. Vooral je openingstopic is belangrijk, waarbij je écht vermeld dat je spijt hebt. :oops:

Hiermee kan je misschien een strafvermindering krijgen. Het Juridisch Forum is zéér hoog aangeschreven in de gerechtelijke kringen, vandaar. :D :D :D

sleper
Berichten: 391

#13 , 14 mei 2011 19:48

Hopelijk kom je er goedkoop vanaf en is het een les geweest . Tja , 16 en je kunt een mooie zakcent bijeensprokkelen op een makkelijke manier .... Jeugdige onbezonnenheid zou ik het noemen en U als straf gemeenschapswerk laten doen of verplicht de thuismatchen van Beveren te volgen ( grapje) . Ik zou U geen stadionverbod opleggen of boete maar excuses bij de spelers die je vertrouwden zijn wel op hun plaats en ga mar eens bij den bandenmarchand langs ook . Het beste , ik ben ook jong geweest...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 14 mei 2011 21:14

Ik stel voor dat als alternatieve straf je de kampioenenviering van Waasland-Beveren moet voorbereiden. ;)

lokeren1995
Topic Starter
Berichten: 4

#15 , 14 mei 2011 23:04

Hopelijk kom je er goedkoop vanaf en is het een les geweest . Tja , 16 en je kunt een mooie zakcent bijeensprokkelen op een makkelijke manier .... Jeugdige onbezonnenheid zou ik het noemen en U als straf gemeenschapswerk laten doen of verplicht de thuismatchen van Beveren te volgen ( grapje) . Ik zou U geen stadionverbod opleggen of boete maar excuses bij de spelers die je vertrouwden zijn wel op hun plaats en ga mar eens bij den bandenmarchand langs ook . Het beste , ik ben ook jong geweest...
Ik weet dat ik dom ben geweest, maar bedankt voor je steun, echt waar.

Terug naar “Archief”