Stemplicht

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#16 , 09 mei 2010 17:01

Ik dacht ook niet te gaan stemmen, maar dan gaat uw stem dus naar de meerderheid.
klopt niet.
Ik bedoelde dit niet letterlijk natuurlijk, maar eerder dat het de meerderheid meer kans geeft om de verkiezingen te winnen. Dus niet stemmen is in feite uw stem aan de meerderheid geven.
waarom zou dit?

je kan toch onmogelijk op voorhand weten wat de meerderheid is? Als ik (SP.A) niet ga stemmen, geef ik langs geen kanten een stem aan CD&V, SP.A, VLD, N-VA, LDD, Groen! of nog een andere partij. Het enige wat ik dan doe is mijn eigen partij een stem minder te geven. Dat kan achteraf gezien de meerderheid zijn, maar even goed de minderheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WindowsXP
Berichten: 219

#17 , 09 mei 2010 23:58

Ik denk niet dat je vervolgd wordt voor niet te gaan stemmen MAAR wel voor niet te gaan ZITTEN als je opgeroepen wordt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 mei 2010 00:26

Ik denk niet dat je vervolgd wordt voor niet te gaan stemmen MAAR wel voor niet te gaan ZITTEN als je opgeroepen wordt.
Dat is de praktijk

Reclame

xena

#19 , 10 mei 2010 10:38

dien ik dan een bewijs voor te leggen aan men gemeente dat ik degelijk wel in buitenland ben?
Alvast iedereen bedankt voor de info :wink:
ga even langs bij het gemeentehuis en zeg daar dat je die dag in het buitenland bent bij vrienden en het onmogelijk is te stemmen en eventueel geef je iemand een volmacht ik doe dat altijd en steek de volmacht bij de sp.a in de bus zo ben ik die zondag vrij en hoef ik ook niet naar het buitenland te gaan .

en als we toch over stemmen bezig zijn , je kan als werkvolk maar op 2 partijen stemmen kijk naar de stakingen en cao onderhandelingen en dan zijn er maar 2 partijen die het voor het werkvolk echt opnemen en aan de haven is er maar één die het hardst vecht voor de werkman met een wet mayor als belangrijkste resultaat . een wet die we bijna kwijt waren door het stemgedrag van een vlaamse partij die zijn eigen volk eerst in de steek laat wanneer er het op aankomt , zie stemgedrag port package 1

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 10 mei 2010 10:48

dien ik dan een bewijs voor te leggen aan men gemeente dat ik degelijk wel in buitenland ben?
Alvast iedereen bedankt voor de info :wink:
ga even langs bij het gemeentehuis en zeg daar dat je die dag in het buitenland bent bij vrienden en het onmogelijk is te stemmen en eventueel geef je iemand een volmacht ik doe dat altijd en steek de volmacht bij de sp.a in de bus zo ben ik die zondag vrij en hoef ik ook niet naar het buitenland te gaan .

en als we toch over stemmen bezig zijn , je kan als werkvolk maar op 2 partijen stemmen kijk naar de stakingen en cao onderhandelingen en dan zijn er maar 2 partijen die het voor het werkvolk echt opnemen en aan de haven is er maar één die het hardst vecht voor de werkman met een wet mayor als belangrijkste resultaat . een wet die we bijna kwijt waren door het stemgedrag van een vlaamse partij die zijn eigen volk eerst in de steek laat wanneer er het op aankomt , zie stemgedrag port package 1
Ik zie niet in waarom je slechts op 2 partijen kan stemmen als werkvolk. En ja, ik ben SP.A-bestuurslid én werkzaam bij de rooie vakbond. Ik ben het ook niet eens met N-VA, CD&V, VLD, ... maar iemand die enkele gefundeerde essentiële meningsverschillen heeft met de SP.A of Groen!, mag van mij liever op andere partijen stemmen. Liever dat die persoon stemt op een partij die zijn standpunten beter beantwoordt dan dat die persoon stemt op SP.A maar eigenlijk (bvb) op pensioenvlak een afbouw van de eerste pijler wenst. Laat de SP.A maar zijn stemmen verdienen via mensen die het standpunt verstaan en ondersteunen, daar ben je veel meer mee.

Iemand die graag op extremistische partijen stemt (zowel links als rechts), daar kan ik echter géén begrip voor hebben.

(dit deel van het forum lijkt me echter niet geschikt voor zo'n discussie)

Vandebos
Berichten: 16087

#21 , 10 mei 2010 11:03

Klopt,

Geen partijdiscussies, kwestie van het leuk voor iedereen te houden.

JohnD
Berichten: 3580

#22 , 10 mei 2010 12:04

Iemand die graag op extremistische partijen stemt (zowel links als rechts), daar kan ik echter géén begrip voor hebben.
The gloves are off, want je hebt er wel een genoemd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis
Berichten: 3294

#23 , 10 mei 2010 12:05

dien ik dan een bewijs voor te leggen aan men gemeente dat ik degelijk wel in buitenland ben?
Alvast iedereen bedankt voor de info :wink:
ga even langs bij het gemeentehuis en zeg daar dat je die dag in het buitenland bent bij vrienden en het onmogelijk is te stemmen
Je hoeft helemaal niet bij de gemeente langs te gaan....
Hou een bewijs bij dat je die dag in het buitenland was (ticket, hotelrekening, whatever), bewaar dat 6 maanden en je zal zien dat je dat niet zal hoeven voor te leggen.

Ik spreek uit ervaring....

xena

#24 , 10 mei 2010 13:00

dien ik dan een bewijs voor te leggen aan men gemeente dat ik degelijk wel in buitenland ben?
Alvast iedereen bedankt voor de info :wink:
ga even langs bij het gemeentehuis en zeg daar dat je die dag in het buitenland bent bij vrienden en het onmogelijk is te stemmen
Je hoeft helemaal niet bij de gemeente langs te gaan....
Hou een bewijs bij dat je die dag in het buitenland was (ticket, hotelrekening, whatever), bewaar dat 6 maanden en je zal zien dat je dat niet zal hoeven voor te leggen.

Ik spreek uit ervaring....
maar dan moet je naar het buitenland gaan , en in mijn geval moet je het enkel verklaren dat je het gaat doen . niet iedereen heeft een kleine duizend euro op overschot om niet te moeten gaan stemmen

artemis
Berichten: 3294

#25 , 10 mei 2010 13:10

ga even langs bij het gemeentehuis en zeg daar dat je die dag in het buitenland bent bij vrienden en het onmogelijk is te stemmen
Je hoeft helemaal niet bij de gemeente langs te gaan....
Hou een bewijs bij dat je die dag in het buitenland was (ticket, hotelrekening, whatever), bewaar dat 6 maanden en je zal zien dat je dat niet zal hoeven voor te leggen.

Ik spreek uit ervaring....
maar dan moet je naar het buitenland gaan , en in mijn geval moet je het enkel verklaren dat je het gaat doen . niet iedereen heeft een kleine duizend euro op overschot om niet te moeten gaan stemmen
Ik ga niet naar het buitenland om niet te moeten gaan stemmen, mijn vakantie lag al vast.
Verkiezingen hebben al heel vaak plaatsgevonden in de periode dat ik mijn vakantie plan, waardoor ik al dikwijls niet ben gaan stemmen.
De moraal van mijn verhaal is dat er geen gevolg aan wordt gegeven, of je nu in het buitenland bent of niet.

JohnD
Berichten: 3580

#26 , 10 mei 2010 13:54

Verkiezingen hebben al heel vaak plaatsgevonden in de periode dat ik mijn vakantie plan, waardoor ik al dikwijls niet ben gaan stemmen.
Haha, een Belg die liever in het buitenland zit dan te gaan stemmen :roll:. Ik zou zelfs uit het buitenland terugkomen om te gaan stemmen.
De moraal van mijn verhaal is dat er geen gevolg aan wordt gegeven, of je nu in het buitenland bent of niet.
:roll: Ik dacht dat er in het verleden al een aantal gepakt waren. Misschien, wetende dat er massaal niet zal gaan gestemd worden (ik was dat ook van plan en schaam me dood), kan de pakkans hoger liggen ditmaal.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#27 , 10 mei 2010 15:25

Dit keer is niet gaan stemmen me €55 waard mochten ze toch gaan vervolgen. maar ja dat is een persoonlijke mening...

odil
Berichten: 9

#28 , 10 mei 2010 21:48

Krijg je maar een boete van 55 euro als je niet gaat stemmen?
Ik zit met de nacht, moet werken van 18u tot 07u en ik kom pas om 08u thuis maar om 17u moet ik alweer vertrekken naar mijn werk dus veel slaap zit er niet in en ik heb geen goesting om bij thuiskomst nog eerst te gaan stemmen, ik heb mijn slaap zeker nodig.

Vandebos
Berichten: 16087

#29 , 10 mei 2010 21:56

Als je niet dient te zitten is dat de maximale ambtelijke boete die men je kan geven.

bobke76
Berichten: 27

#30 , 10 mei 2010 22:43

mijn vrouw is hoogzwanger en is uitgeteld voor de 13de juni.
Wat moet ik doen (ik wil bij de bevalling aanwezig zijn) als we de 13de moeten binnen gaan?

Terug naar “Archief”