voorwaarden vervroegde invrijheidstelling

ilseV
Topic Starter
Berichten: 3

voorwaarden vervroegde invrijheidstelling

#1 , 16 sep 2008 12:26

Mijn vriend heeft een effectieve celstraf van 2 jaar gekregen wegens sexueel misbruik van minderjarige , hij heeft 4 maanden in voorhechtenis gezeten.
Sinds 22 juli (nu 8 weken geleden) is hij terug gedetineerd en diende zijn aanvraag in volgens de procedure, voor electronisch toezicht.
Hij zou dus moeten overgeplaatst worden van hulpgevangenis Leuven naar de Centrale Gevangenis Leuven voor een onderzoek.
We zouden graag willen weten:
- wat dit onderzoek inhoud
- hoe lang dit kan duren
- door wie en wat allemaal
- wat kunnen de consequenties zijn bij weigering
Mijn tweede vraag is:
Kan een gedetineerde, veroordeeld voor die feiten, op 1/3de vrijkomen, moet de gevangenis directeur erover beslissen of moet dan ook eerst dat onderzoek voor elektronisch toezicht gebeurd zijn ?, want 1/3de van zijn straf is binnen ongeveer twee maanden.

Mvg

ilse

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 sep 2008 14:29

Ik vind niet onmiddellijk een afdoende antwoord op uw vragen.Hieronder vindt u enige informatie die u misschien op weg kan helpen.

De Wet 31 mei 1888(=Wet Lejeune)werd vervangen door de Wet 5 maart 1998.Deze laatste werd opgeheven door de wet van 17 mei 2006(zie hieronder).

“Art.22.Het elektronisch toezicht is een wijze van uitvoering van de vrijheidsstraf waardoor de veroordeelde het geheel of een gedeelte van zijn vrijheidsstraf buiten de gevangenis ondergaat volgens een bepaald uitvoeringsplan, waarvan de naleving onder meer door elektronische middelen wordt gecontroleerd.Art.95/18.§ 1. De strafuitvoeringsrechtbank kan tijdens deze periode van vrijheidsbeneming een beperkte detentie, zoals bedoeld in artikel 21, of een elektronisch toezicht, zoals bedoeld in artikel 22, toekennen aan de ter beschikkinggestelde.”(17 MEI 2006. - Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten).

Zie ook : 29 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit tot bepaling van de concrete invulling van het programma van de beperkte detentie en het elektronisch toezicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ilseV
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 sep 2008 19:52

Ik vind niet onmiddellijk een afdoende antwoord op uw vragen.Hieronder vindt u enige informatie die u misschien op weg kan helpen.

De Wet 31 mei 1888(=Wet Lejeune)werd vervangen door de Wet 5 maart 1998.Deze laatste werd opgeheven door de wet van 17 mei 2006(zie hieronder).

“Art.22.Het elektronisch toezicht is een wijze van uitvoering van de vrijheidsstraf waardoor de veroordeelde het geheel of een gedeelte van zijn vrijheidsstraf buiten de gevangenis ondergaat volgens een bepaald uitvoeringsplan, waarvan de naleving onder meer door elektronische middelen wordt gecontroleerd.Art.95/18.§ 1. De strafuitvoeringsrechtbank kan tijdens deze periode van vrijheidsbeneming een beperkte detentie, zoals bedoeld in artikel 21, of een elektronisch toezicht, zoals bedoeld in artikel 22, toekennen aan de ter beschikkinggestelde.”(17 MEI 2006. - Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten).

Zie ook : 29 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit tot bepaling van de concrete invulling van het programma van de beperkte detentie en het elektronisch toezicht.
Al heel erg bedankt,
maar ik kan in gans die procedure niet goed volgen, want onder te 2 jaar effectieve celstraf is er normaal toch van geen strafuitvoeringsrechtbank sprake?
Als ik alles lees en alle stappen doorneem in zijn procedure lijkt dit wel op die procedure van meer dan 3jaar effectieve celstraf...

mvg
ilse

Reclame

Terug naar “Archief”