Zo´n beetje vanalles

pluimpje
Topic Starter
Berichten: 82

Zo´n beetje vanalles

#1 , 20 jul 2008 16:29

Wat kan ik hiermee doen?
Wie voor de vrederechter dagen, kan ik hen aanklagen wegens laster en eerroof?

Wat hiermee te doen:


Een huurder onder budgetbegeleiding tekent, met instemming van zijn schuldbemiddelaar een huurcontract voor een kamer in een gebouw met meerdere kamers waarin 2 maand waarborg en een bedrag voor de eenmalig kosten gevraagd wordt. Met de bedrag worden ondermeer verwarming/water/electriciteit betaald. Het contract is kortlopend en hij neemt er zijn domicilie.

De schuldbemiddelaar zegt tegen zijn cliënt (waar hij een slechte relatie mee heeft) dat aan het OCMW slechts 1 maand waarborg gevraagd moet worden, want dat hij de andere maand waarborg en de eenmalige kosten zal betalen.

Het OCMW betaald zijn deel van de waarborg en ook de schuldbemiddelaar betaald de maand waarborg, maar de eenmalige kosten worden niet betaald.

Vervolgens zegt de schuldbemiddelaar dat het nog verschuldigt bedrag maar aan het OCMW gevraagd dient te worden en dat dit, baserend op zijn jarenlage ervaring met het OCMW geen probleem zal zijn. Echter het OCMW weigert tot 2 maal toe.
Vervolgens zegt hij dat zijn cliënt het bedrag der eenmalige kosten maar zelf moet betalen van zijn weekgeld: De huurder laat mij weten dat dit niet gaat en kaatst de bal terug naar zijn schuldbemiddelaar.
De schuldbemiddelaar zegt mij: ik betaal de eenmalige kosten niet en als ge daar iets op tegen hebt , leg dan maar klacht neer bij de beslagrechter , hopelijk geraak ik dan sneller van mijn cliënt verlost.


Ik heb een brief gestuurd naar de beslagrechter waarin ik het geval uitgelegd heb. Deze heeft mij een aangifte van schuldvordering opgestuurd waarin ik mijn vordering moest noteren.
Ben hiermee naar het justitiehuis gegaan waar ze het document blijkbaar nog nooit gezien hadden, we hebben dit samen ingevuld.
Nu dat de bewindvoerder een voorstel tot afbetaling doet, ben ik hiermee terug naar het justitiehuis gegaan. Daar zegt men plots dat een huurschuld een boedelschuld is en onmiddellijk dient betaald te worden en niet kan worden opgenomen in een afbetalingplan.

Terzelfdertijd heb ik de huurder een document laten opstellen waarin deze mijn ganse verhaal bevestigd, dat de schuldbemiddelaar op de hoogte was bij het onderteken van het contract , iets wat de schuldbemidelaar thans ontkent.
Tevens heb ik de huurder op tijd aangetekend verwittigt dat ik het contract niet verleng daar ik de schulden niet nog hoger wil laten oplopen. Deze brief gaat de huurder niet afhalen, maar ik bezorg tevens een copie ervan aan zijn sociale assistent. Ik had het hem al eerder mondeling medegedeeld

De huurder krijgt plots een verbod om nog eender welk document te tekenen. Er was geen plaatsbeschrijving opgemaakt en de huurder had schriftelijk erkent schade te hebben gemaakt en deze ook te willen vergoeden.

Vanaf dat ogenblik keert de huurder zich volledig tegen mij:
Hij verandert het slot van zijn kamer onder invloed van de huurdersbond en de politie, waarop ik hem schriftelijk laat weten dat hij een sleutel aan mij dient te overhandigen van het nieuwe slot (iets wat de huurdersbond betwist dat hij moet doen). Hij overhaalt zijn 2de ex, die een kamer huurt in hetzelfde gebouw om hetzelfde te doen, waarop hijzelf het slot verandert.
Contactname met de huurdersbond om het probleem te bespreken resulteert in een ´wij praten niet met verhuurders, stuur je advokaat maar´. Thans heeft de huurdersbond hem verteld dat ik het recht niet heb om het pand met gemenschappelijke ruimtes en andere kamers die hij niet huurt te betreden. Hij belt zelfs de politie als ik in het gebouw kom.

Enige tijd later gebeurt er bij zijn 2de ex een inbraakpoging. De voordeur werd niet geforceerd, maar blijkaar geopend met de bijbehorende speciale sleutel (men heeft een pasje nodig om de sleutel te laten bijmaken en enkel wij drieën hadden een sleutel, dit slot was nog het originele slot).
De huurster merkt dit bij thuiskomst en haar ex was de enige huurder die er was, de andere kamers waren onverhuurd.


Hij haalt zijn ex over om mij te beschuldigen dat ze mij verdenkt en dat er nog andere problemen waren waaronder dat ik haar kamer zou binnenkomen.
Ik zeg tegen de politie dat ik haar kamer niet kan binnenkomen daar ik geen sleutel had en dat ik die dag zelfs niet in het huis aanwezig was, noch in mijn gedeelte van het huis. ik woon in hetzelfde huis met aparte ingang.
Ik vertel tevens dat ik met haar wil praten in bijzijn van de politie. Dan zegt ze onmiddellijk dat ze met mij geen problemen heeft, maar dat haar ex haar heeft opgestookt mij te beschuldigen en dat het integendeel haar ex is die haar stalkt. De politie zegt haar dat ze dan haar verklaring dient te wijzigen, wat ze tot op de dag van vandaag nog niet gedaan heeft.
Van haar nieuwe slot krijg ik een sleutel. 2 weken daarop zegt ze mij een papier op te maken met haar achterstand want dat ze een andere woonst gevonden heeft en ik genoegen moet nemen met een afbetalingsplan daar haar nieuwe huisbaas advokaat is . Ik had ook haar aangetekend laten weten haar contract niet te verlengen, haar contract loopt af eind Augustus.

Half mei geeft die huurder onder schuldbemiddeling mij plots een sleutel van het nieuwe slot van zijn kamer, in bijzijn van een ondertussen bijgekomen nieuwe huurder die een eerder niet verhuurde kamer huurt. Zijn 2de ex huurt ondertussen nog haar kamer, maar betaalt niet meer.

Hij geeft aan die nieuwe huurder een draadloze muis en toetsenbord.

Als die huurder onder budgetbegeleiding merkt dat zijn plan mislukt, legt hij klacht neer tegen mij wegens diefstal van 2 toetsenborden en een harde schijf terwijl hij er niet was. Op de dag dat ik zogezegt de diefstal zou hebben gepleegd, had ik nog geen sleutel van zijn kamer.
De huurster aan wie hij het toetsenbord gegeven had, merkt dat hij ook haar zou kunnen gaan beschuldigen en wil het toetsenbord teruggeven, waarop hij zegt ´hou het maar, geef het desnoods aan de huisbaas´.

Vervolgens merk ik dat zijn 1ste ex bij hem is ingetrokken. Zij heeft haar domicilie op een andere plaats doch zij heeft al haar meubelen naar zijn kamer verhuisd en haar woonst ter beschikking gesteld en betaalt daar ook geen huur meer (haar huisbaas is familie van mij), niettegenstaande haar contract nog loopt. Mocht de verhuurder iemand vinden voor haar woonst mag die er onmiddellijk in.

Ten 2de kom ik te weten dat zijn internetverbinding op haar naam staat op zijn adres, doch belgacom wil hier geen schriftelijke bevestiging van geven.

Als hij ook merkt dat dat mislukt legt hij klacht neer bij de gemeente wegens onbewoonbaarheid. En hij laat mij dit ook aangetekend weten. Hierin beschuldigt hij mij tevens van schriftvervalsing: nabootsen van attesten.
Hij wil mij volledig de grond in boren, zegt hij, want ik had hem maar moeten laten zitten en accepteren dat er een achterstand was die nog hoger zou oplopen.
Zijn kameraden hadden dezelfde truuk al toegepast het jaar voordien op hetzelfde adres en daar was alles goedbevonden.
Dus ik neem contact op met de dienst huisvesting waar ze in eerste instantie dat verslag niet terugvinden. Als ze het verslag wel terugvinden , zeggen ze dat een hogere instantie ermee bezig is daar het al een 2de klacht is.
En dat ze iedere klacht moeten opvolgen, zelfs als uit een eerder verslag blijkt dat alles in orde is.

Wat valt er mij te doen
niet juridisch geschoold

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 jul 2008 18:36

De schuldbemiddelaar zegt tegen zijn cliënt (waar hij een slechte relatie mee heeft) dat aan het OCMW slechts 1 maand waarborg gevraagd moet worden, want dat hij de andere maand waarborg en de eenmalige kosten zal betalen.
Dit is een veel te grote bundel om in 1,2,3 opgelost te kunnen worden. bovendien zijn er een aantal zaken zoals oa. dat vqn die muis en het PC toetsenbord die niets met huur te maken hebben. Dat van die 1 maand borg door de bemiddelaar en de andere maand door het OCMW is ongebruikelijk, waarom dat gesplitst word begrijp ik niet. Maar dat is gelukkig achter de rug.
Het OCMW betaald zijn deel van de waarborg en ook de schuldbemiddelaar betaald de maand waarborg, maar de eenmalige kosten worden niet betaald.
Ik begrijp dat van die eenmalige kosten niet. Waarom moet dat bij de aanvang betaald worden? Dat zijn toch voorschotten/verbruikskosten die maandelijks betaald moeten worden met aan het einde v/h jaar een globale afrekening ?
Vervolgens zegt de schuldbemiddelaar dat het nog verschuldigt bedrag maar aan het OCMW gevraagd dient te worden en dat dit, baserend op zijn jarenlage ervaring met het OCMW geen probleem zal zijn. Echter het OCMW weigert tot 2 maal toe. Vervolgens zegt hij dat zijn cliënt het bedrag der eenmalige kosten maar zelf moet betalen van zijn weekgeld: De huurder laat mij weten dat dit niet gaat en kaatst de bal terug naar zijn schuldbemiddelaar.
De schuldbemiddelaar zegt mij: ik betaal de eenmalige kosten niet en als ge daar iets op tegen hebt , leg dan maar klacht neer bij de beslagrechter, hopelijk geraak ik dan sneller van mijn cliënt verlost.
Het is wel degelijk de schuldbemiddelaar die dat moet betalen, voorzover dit wettellijk op voorhand mag aangerekend worden is, zie mijn reserves in de vorige opmerking.
Hij verandert het slot van zijn kamer onder invloed van de huurdersbond en de politie, waarop ik hem schriftelijk laat weten dat hij een sleutel aan mij dient te overhandigen van het nieuwe slot (iets wat de huurdersbond betwist dat hij moet doen)
Dit is reeds een aantal malen op dit forum behandeld. De huurder is niet verplicht een dubbel van de sleutel a/d verhuurder te overhandigen. De verhuurdersbond heeft daar gelijk in. Hij (de huurder) is dan echter wel verantwoordelijk voor de mogelijke schade die ontstaat doordat de verhuurder of in noodgeval andere personen (brandweer bvb. bij brand), de woning niet kunnen betreden.

Ik vrees dat verder voor de afhandeling van dit dossier punt per punt zal moeten behandeld worden. Ik heb reeds een poging gedaan.

pluimpje
Topic Starter
Berichten: 82

#3 , 21 jul 2008 03:29

Dank voor uw antwoord. Gelieve mijn antwoorden te vinden in het vetgedrukt.
Dit is een veel te grote bundel om in 1,2,3 opgelost te kunnen worden. bovendien zijn er een aantal zaken zoals oa. dat vqn die muis en het PC toetsenbord die niets met huur te maken hebben. Dat van die 1 maand borg door de bemiddelaar en de andere maand door het OCMW is ongebruikelijk, waarom dat gesplitst word begrijp ik niet. Maar dat is gelukkig achter de rug.
Het hoort bij het verhaal, en ik wist niet in wel forum ik dat moest plaatsen, ik zal er een apart topic van maken. Wie echter wil mag hierop ook antwoorden in dit topic.

Ik en het OCMW vonden het ook ongebruikelijk , maar in het licht van het feit dat er voldoende geld op de rekening stond, de belofte van de bemiddelaar om te betalen en de vraag van de client voor slechts 1 maand maakte dat slechts 1 maand werd toegekend. Dat de schuldbemiddelaar die belofte gedaaan heeft is schriftelijk bevestigd door zijn cliënt


Het OCMW betaald zijn deel van de waarborg en ook de schuldbemiddelaar betaald de maand waarborg, maar de eenmalige kosten worden niet betaald.
Ik begrijp dat van die eenmalige kosten niet. Waarom moet dat bij de aanvang betaald worden? Dat zijn toch voorschotten/verbruikskosten die maandelijks betaald moeten worden met aan het einde v/h jaar een globale afrekening ?
Ik vraag een vast bedrag voor verwarming/electriciteit/water in plaats van een afrekening op het einde. Ik vraag dit in het begin samen met de gemeentetaks, recht van verhaal, internetabonnement, kabel-abonnement . Zo moet ik niet verschillende keren de huurder lastigvallen. De huurder en ik kunnen zo we dit wensen dit bedrag via de vrederechter laten verhogen/verlagen of een omzetting ervan naar de werkelijke kosten dacht ik?
In dit geval heb ik zelf voorgesteld om maandelijks, af te betalen om uit de impasse te geraken, doch dit werd door de schuldbemiddelaar verworpen, niettegenstaande dit eenzelfde bedrag was als hetgeen waar ze voodien akkoord waren gegaan om af te lossen mocht het OCMW het hebben voorgeschoten.


Het is wel degelijk de schuldbemiddelaar die dat moet betalen, voorzover dit wettellijk op voorhand mag aangerekend worden is, zie mijn reserves in de vorige opmerking.
Reeds 4 maand geleden heb ik de schuldbemiddelaar in gebreke gesteld, nadien heb ik de documenten ingevuld die mij waren afgeleverd door de beslagrechter.
In het licht echter van het feit dat men nu plots komt te vertellen dat dit boedelschulden zijn en onmiddellijk dienen te worden betaald, Heb ik hem begin deze maand nog 14 dagen de tijd gegeven om te reageren. Dit aangetekend schrijven is hij reeds gaan afhalen en hij heeft niet schriftelijk gereageerd, doch wel via de niet betaling van de maand huur van juli, deze moet betaald worden de eerste van elke maand, de huurperiode start de 11de.
Blijft dus de vraag wie ik voor de vrederechter moet dagen en moet ik de huurder ook niet in gebreke stellen
De beslagrechter heeft mij tusendoor het volgende laten weten ´wij verwijzen naar uw brief van 20/1 en interpelleren de schuldbemiddellaar hierover. Gelieve te noteren dat uw huurder geen "cliënt" is van de heer L. , maar dat deze de organisatie vertegenwoordigt die door de beslagrechter is aangewezen als schuldbemiddelaar tussen uw huurder en zijn schuldeisers van voor de beschikking van toelaatbaarheid van 2/3/2004.


Tevens staat in vermeld dat de kamer voor bewoning van 1 persoon zijn
Mag ik tevens vermelden dat het uitdrukkelijk verboden is om onder of mede te verhuren.
niet juridisch geschoold

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 21 jul 2008 10:06

Ik vraag een vast bedrag voor verwarming/electriciteit/water in plaats van een afrekening op het einde. Ik vraag dit in het begin samen met de gemeentetaks, recht van verhaal, internetabonnement, kabel-abonnement . Zo moet ik niet verschillende keren de huurder lastigvallen. De huurder en ik kunnen zo we dit wensen dit bedrag via de vrederechter laten verhogen/verlagen of een omzetting ervan naar de werkelijke kosten dacht ik?
Dat klopt.

Reeds 4 maand geleden heb ik de schuldbemiddelaar in gebreke gesteld, nadien heb ik de documenten ingevuld die mij waren afgeleverd door de beslagrechter.
In het licht echter van het feit dat men nu plots komt te vertellen dat dit boedelschulden zijn en onmiddellijk dienen te worden betaald, Heb ik hem begin deze maand nog 14 dagen de tijd gegeven om te reageren. Dit aangetekend schrijven is hij reeds gaan afhalen en hij heeft niet schriftelijk gereageerd, doch wel via de niet betaling van de maand huur van juli, deze moet betaald worden de eerste van elke maand, de huurperiode start de 11de.
Blijft dus de vraag wie ik voor de vrederechter moet dagen en moet ik de huurder ook niet in gebreke stellen
De beslagrechter heeft mij tusendoor het volgende laten weten ´wij verwijzen naar uw brief van 20/1 en interpelleren de schuldbemiddellaar hierover. Gelieve te noteren dat uw huurder geen "cliënt" is van de heer L. , maar dat deze de organisatie vertegenwoordigt die door de beslagrechter is aangewezen als schuldbemiddelaar tussen uw huurder en zijn schuldeisers van voor de beschikking van toelaatbaarheid van 2/3/2004.
Ik denk dat de schuldbemiddelaar om de een of andere reden zijn werk niet nr. behoren vervult en dat U hem aansprakelijk kan stellen.

pluimpje
Topic Starter
Berichten: 82

#5 , 21 jul 2008 15:23

Daar ik zag naar waar dit allemaal aan het afglijden was, heeft de huurder, nog voor alles zo negatief werd schriftelijk bevestigt dat ook zijn weekgeld onregelmatig gestort werd.



Het strafste vind ik nog dat de schuldbemiddelaar hierop totaal niet reageert.
niet juridisch geschoold

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 22 jul 2008 00:07

Ik begrijp dat de relatie tussen zo'n bemiddelaar en zijn klant niet altijd optimaal verloopt, maar dat zijn uw zaken niet. Dat de gelden niet regelmatig toekomen aan de huurder, kan hij zelf niet aan doen, maar het brengt hem zelf wel in de problemen. Ik zou dus om te beginnen mijn volle aandacht aan die schuldbermiddelaar wijten, en hem voor de rechter dagen. Als U uw huurder hiervan op de hoogte brengt kan uw relatie met hem hierdoor misschien verbeteren. Hij heeft er alle belang bij.

pluimpje
Topic Starter
Berichten: 82

#7 , 01 aug 2008 01:15

Toen ik de dienst huisvesting contacteerde vonden zij dus in eerste instantie hun eigen verslag niet terug.
Toen de 2de klacht kwam hebben ze geoordeeld dat , vermits dit al de 2de klacht was dat er dan wel degelijk iets aan de hand moet zijn en hebben ze de dienst ruimtelijke ordening ingeschakeld. Op de website van de stad Vilvoorde staat dat de dienst huisvesting eerst zelf een onderzoek instelt en pas als dit negatief is dat er dan de dienst ruimtelijke ordening wordt bijgehaald.
Nadat ik van de dienst ruimtelijke ordening een document kreeg dat de controle aankondigde heb ik hen op de hoogte gebracht van dit eerste onderzoek. De dienst huisvesting van het stad had hun in de tussentijd dit verslag, dat toch door hen was teruggevonden, niet doorgespeeld.
Daags voor hij kwam heb ik dan dit verslag zelf doorgmaild naar de onderzoeker.
De volgende dag heb ik hem gevraagd of hij het verslag had gelezen en dan kreeg ik de melding dat hij zijn mails niet had gelezen, dus hij zelf had dus ook de moeite niet genomen het verslag op te vragen. Hierop heb ik hem het verslag laten lezen


Toen de onderzoeker rondging, had de huurder een schakelaar losgevezen, waarop hij de onderzeker wees op het gevaar. Gelukkig kon ik de onderzoeker duidelijk maken dat de draden darachter niet meer werkten.
Bij zijn ronde had de onderzoeker verschillende opmerkingen waaronder een met de aansluiting van de electriciteitskast.
Deze kast is voor gemengd gebruik, deze is goedgekeurd tot 2025.
Deze aansluiting is gelegd door een gekwalificeerd electricien, goedgekeurd door een keuringsorganisme, goedgekeurd door de brandweer en de huisvesting van de stad, maar afgekeurd door de onderzoeker.

Vervolgens een opmerking over een stekkerdoos in een kamer waar verschillende stekkers in staken, er lagen meer draden, maar de huurder verwisselde die en liet 3 andere stopkontakten in de kamer ongemoeid
Vervolgens nog een opmerking over een chauffageketel die volgens hem niet goed was geïnstalleerd, ketel is nog geen jaar oud.
Ook nog een opmerking over internetkabels die slordig langs de muren hingen.
Hij ging zelfs in elk stopkontact de spanning meten.

Ook bleken de kamers op het 2de verdiep nu plots te klein, deze zouden nu 12m2 moeten zijn, onafgezien van het ogenblik van aanvraag van het conformiteitsattest waardoor 1 kamer 40cm2 te klein zou zijn.Ik zou ze beter helemaal samenvoegen. De grootte bleef dezelfde of ze nu gehuurd zouden worden door studenten of door mensen met een domicilie.

Ik stel me de vraag aangaande de geldigheid van dit onbewoonbarheidsonderzoek nadat ik op de website van de stad Vilvoorde de te doorlopen procedure las en er bij mij wel enige stappen zijn overgeslagen. Bovendien komt Wonen Vlaanderen pas na een negatief rapport door de stad zelf, wat hier helemaal niet het geval is.
Vervolgens hoeveel tijd heb ik om de door hem vastgestelde gebreken te herstellen.

Toen die huurder over allerlei andere zaken begon, was de onderzoeker zo vriendelijk om te zeggen waar hij klacht kon neerleggen, niettegenstaande hij duidelijk kon zien dat wat de huurder zei niet klopte, maar hij maakte erzich vanaf met de melding, dat is mijn domein niet; Dus die gasten kan ik ook nog over de vloer krijgen.


pluimpje
niet juridisch geschoold

pluimpje
Topic Starter
Berichten: 82

#8 , 01 aug 2008 01:28

Heb ondertussen een advokaat onder de arm genomen.
Hij vertelde mij dat het onderzoek niet geldig is, maar wel geldig werd doordat ik hem had binnengelaten. Maar moest die onderzoeker dan niet vanzelf zijn valiezen pakken nadat hij het verslag op straat las en de huurder vervolgens laten weten dat hij niet bevoegd was of zo ?
Heb dit gedaan wegens de complexiteit.
Maar zo ziet de huurder dat het van mijn kant menens is en dat ik niet zo maar over mij laat lopen.
Ik kan mij nu concentreren op het in orde brengen van de enkele mondelige opmerkingen, zodat deze voor later onderzoek toch al in orde zijn.
Verolgens ook voor een signaal naar de andere huurders toe
niet juridisch geschoold

Terug naar “Archief”