Garagist vernielt auto

j.demoor
Berichten: 10360

Re: Garagist vernielt auto

#16 , 13 aug 2013 08:12

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.Art.1144.De schuldeiser kan ook, ingeval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht, gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Omdat de garagist veel werk had aan andere wagens, kon het enkele dagen duren eer alles klaar was, vandaar dat het enkele dagen ging duren.’

Maan uw garagist aangetekend aan uw wagen hersteld terug te geven binnen een door u daarin vermelde redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechtbank van koophandel met vordering tot dit herstel en teruggave , met dwangsom en vergoeding van uw genotsderving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andyvandy
Topic Starter
Berichten: 3

#17 , 13 aug 2013 12:21

Ik heb vandaag ctc gehad met een advocaat, en deze heeft mij aangeraden aangetekend een ingebrekestelling naar de garagist te versturen, waarin ik vermeld dat ik niet wil opdraaien voor de kosten.
Er is wel een werkbon gemaakt van het herstellen van bougies, maar dan nog wil dit niet zeggen dat ik gelijk zal krijgen, daar de garagist fouten kan maken en als klant moet je hier blijkbaar rekening mee houden.

Er kan pas een nieuwe expert aangesteld worden indien we hiermee naar de rechtbank gaan, maar ik weet niet wat ik moet doen. Nu kost het me €2300 euro, wat gaat een rechtszaak kosten, en het gaat mss in mijn nadeel zijn?

@Gebruiker21: de expert heeft idd gezegd dat het een fout was van de garagist, maar of hij het ook zo in zijn verslag gaat neerschrijven, dat weten we nog niet want we hebben nog niets ontvangen. Maar ik begrijp ook niet waarom hij het niet voor mij heeft opgenomen.

@snellemichiel: het is een officiële garagist, gelukkig geen particulier in dit geval. Hij verzekerde me toen dat het een werk van niks was, en dat hij dit zo goed als wekelijks deed. Er was wel iemand bij die we kennen die de garagist heeft zien boren toen het fout ging, maar of we ons hierop kunnen verhalen...

pgovaere
Berichten: 43

#18 , 13 aug 2013 13:50

Toch even nuanceren... een garagist heft ook geen glazen bol. Hij kan dus de toestand van de schroefdraad en het omringende materiaal niet inschatten. Als dan blijkt dat hij de nodige voorzorgen nam om schade te vermijden, dan heeft TS een probleem, denk ik... Hij zal dan moeten bewijzen dat de garagist onzorgvuldig gehandeld heeft en de schade had kunnen vermijden.

Reclame

Terug naar “Archief”