naakte eigendom bewonen

Dimitri
Topic Starter
Berichten: 1

naakte eigendom bewonen

#1 , 18 nov 2008 15:00

Hallo

ik zit met een aantal vraagjes omtrent naakte eigendom
8 jaar geleden is mijn vader overleden waardoor ik de naakte eigendom verworven heb over de woning van mijn ouders, mijn moeder (vruchtgebruikster) bewoont op dit moment het huis
nu zijn er plannen dat ik de woning ga betrekken en verbouwen samen met mijn vriendin, met een aparte leefruimte voor mijn moeder
wat dient hiervoor te gebeuren en zijn hier (registratie)kosten aan verbonden ?
bedankt alvast voor advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frank_HWW
Berichten: 17

#2 , 26 nov 2008 11:27

Ik dacht dat je bij overlijden niet de volle naakte eigendom kon krijgen maar de helft? Maar voor die helf zal je dan wel successierechten moeten betalen.

Voor het vruchtgebruik denk ik niet dat er problemen zijn wanneer jij de woning betrekt en zelfs verbouwd (mits voor dit laatste een schriftelijke toestemming van de medeeigenaar; je moeder dus).

Ik denk echter dat het eenvoudiger is dat je moeder het resterende deel van naakte eigendom aan jou afstaat alsook het gehele vruchtgebruik. In een clausule kan je dan misschien zetten dat je wel de garantie geeft aan je moeder dat zij tot aan haar dood over een deel van de woning mag beschikken en bewonen zonder hiervoor een vergoeding te moeten betalen. Maar dat ze evenmin niet mag onderverhuren of vervreemden, net zoals jullie dat niet moegen doen tot zolang zij leeft.

In mijn ogen is dat een minimum waarop je moet letten om iedereen zoveel mogelijk te beschermen.

Oh, en een GOEDE RAAD van iemand die het heeft meegemaakt. Scheiding van goederen kan in geval van echtscheiding veel miserie vermijden. Been there, done that. Een appartement (aangekocht, zes jaar voor mijn huwelijk) en een hofstede verloren waren het resultaat.

Mvg,

Frank.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 nov 2008 11:49

Hallo,

ik heb blijkbaar vorige week uw vraag gemist.
Opletten : als blote eigenaar heb je geen recht van bewoning , die is voorbehouden aan de vruchtgebruiker.
Een blote eigenaar is wel toegelaten om verbouwingen te doen aan een woning : hij staat in voor de grote kosten. De vruchtgebruiker voor de dagelijkse kosten. Kort gezegd : een nieuwe ruit is voor de vruchtgebruiker , een nieuw raam voor de blote eigenaar.
Eigenlijk moet uw moeder U toelaten dat U daar komt wonenen eigenlijk , moet U dan huur betalen.

Spreek toch eens met een notaris om alles juridisch correct te laten verlopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Archief”