Voor Wetenschappen heeft je zoon dus uitstekende resultaten behaald. Voor wiskunde is hij geen hoogvlieger. Vermoedelijk heeft je zoon zijn proefkeuze moeten invullen en heeft hij gekozen voor Wetenschappen-Wiskunde met 6 of 8 uur. Wiskunde in combinatie met Wetenschappen in de 3de graad is geen lachertje. Er zijn scholen die 8 uur inrichten en de leerstof aanbieden voor maar 6 uur. Het omgkeerde is ook waar: 6 uur wiskunde aanbieden, maar de leerstof voor 8 u aanbieden.
Vanaf het 3de jaar moet een ASO-leerling eigenlijk al in de juiste richting zitten. Omschakelen na het 4de jaar wordt iets moeilijker (bv. economie-wiskunde -> achterstand economie), wetenschappen talen -> achterstand voor talen?
De deliberatienormen zijn wel uitgeschreven. Heb je deze ergens bij de hand of staan ze vermeld in het schoolreglement?
Sommige scholen hanteren ook streefprocenten voor bepaalde vakken. Om je een voorbeeld te geven: mijn dochter deed tot en met het vierde jaar Latijn-Wiskunde. Om voor Latijn door te kunnen stromen, moest ze steeds 70 % halen voor Latijn.
Na het 4de jaar schakelde ze bewust over naar de positieve vakken, nl. Wetenschappen-Wiskunde (8 u, maar ook het aanbod van wiskundeleerstof voor de volle 8 uur, dus geen 6 uur.) Om te kunnen doorstromen van het 5de naar het 6de jaar Wetenschappen-Wiskunde werd er als deliberatievoorwaarde een streefcijfer gekoppeld van 65 %. (het kunnen er ook 70 zijn geweest, ik weet dat niet meer precies). Ze heeft het 5de jaar afgemaakt met voor wiskunde 93 % en het 6de jaar beëindigde ze eveneens met 94 %. Voor Wetenschappen behaalde eveneens iets boven de 90 %. Ze zat wel in een heel sterke klas, die gedragen werd door de titularis. Het was een uitzonderlijk jaar, maar ze studeerden toen maar met 6 leerlingen af in de richting Wetenschappen-Wiskunde (8 uur). Ik moet ook toegeven dat ze hoogbegaafd is voor de positieve vakken (wetenschappen, wiskunde, inzichtelijk vermogen, fotografisch geheugen, enfin een IQ van om en bij de 138, maar voor talen durfde ze wel eens falen (nooit een onvoldoende, maar het streefcijfer voor Latijn veroorzaakte de avond voor haar examen wel een blackout. Het examen verliep wel perfect, maar tijdens de laatste 2 jaren van haar humaniora werd ze weer faalangstig voor Engels.
Uit mijn cijfergegevens kan je afleiden, dat mijn dochter in een eliteschool zat. Zo was die school ook, maar ze studeerde wel af als ingenieur in de chemie "met de grootste onderscheiding", iets wat ze nog nooit hadden meegemaakt. die eliteschool was, ondanks dat het een school was van de Minderbroerders, een zeer koude school. Het resultaat telde en de voorbereiding naar de universiteit of hoge school. Ik wil mijn woonplaats niet kenbaar maken, want velen kennen deze school. Leerlingen kwamen van verre om hier school te kunnen lopen, mogelijk gecombineerd met internaat.
De oudste dochter had ik indertijd ook willen inschrijven in die eliteschool. Het kind begon er bij de inschrijving te wenen. De Paterkes zegden, neem dat kind maar terug mee en laat ze maar braafjes naar Don Bosco gaan. Dit hebben we ook zo gedaan. Ze is er ook volledig opengebloeid en behaalde ook schitterende cijfers op de Hoge School als laborant in de chemie. Ook wij waren als ouders zeer tevreden over de begeleiding in de Don Boscoschool. Don Bosco ziet ook graag goede cijfers, maar de opvoeding en het geluk van het kind staat er centraal.
Zo zie je maar dat scholen onderling hele andere deliberatienormen aanhouden. In mijn eigen school hebben ze als deliberatienorm:
- meer dan 2 OV, clausulering ASO
- 5 OV's, clausulering, ASO, KSO, TSO (enkel beroepsonderwijs is nog mogelijk)
Ik zou je nu toch echt aanraden het schoolreglement terug onder het stof uit te halen en dan eens verder rond de tafel te zitten met de inrichtende macht. Zorg ervoor dat je goed gedocumenteerd bent. Ik wens je succes en hoop hier nog iets van te horen voor 9 juli.