betwisting examenresultaten

Creatief
Berichten: 2513

Re: betwisting examenresultaten

#16 , 05 jul 2010 21:27

Voor Wetenschappen heeft je zoon dus uitstekende resultaten behaald. Voor wiskunde is hij geen hoogvlieger. Vermoedelijk heeft je zoon zijn proefkeuze moeten invullen en heeft hij gekozen voor Wetenschappen-Wiskunde met 6 of 8 uur. Wiskunde in combinatie met Wetenschappen in de 3de graad is geen lachertje. Er zijn scholen die 8 uur inrichten en de leerstof aanbieden voor maar 6 uur. Het omgkeerde is ook waar: 6 uur wiskunde aanbieden, maar de leerstof voor 8 u aanbieden.

Vanaf het 3de jaar moet een ASO-leerling eigenlijk al in de juiste richting zitten. Omschakelen na het 4de jaar wordt iets moeilijker (bv. economie-wiskunde -> achterstand economie), wetenschappen talen -> achterstand voor talen?

De deliberatienormen zijn wel uitgeschreven. Heb je deze ergens bij de hand of staan ze vermeld in het schoolreglement?
Sommige scholen hanteren ook streefprocenten voor bepaalde vakken. Om je een voorbeeld te geven: mijn dochter deed tot en met het vierde jaar Latijn-Wiskunde. Om voor Latijn door te kunnen stromen, moest ze steeds 70 % halen voor Latijn.

Na het 4de jaar schakelde ze bewust over naar de positieve vakken, nl. Wetenschappen-Wiskunde (8 u, maar ook het aanbod van wiskundeleerstof voor de volle 8 uur, dus geen 6 uur.) Om te kunnen doorstromen van het 5de naar het 6de jaar Wetenschappen-Wiskunde werd er als deliberatievoorwaarde een streefcijfer gekoppeld van 65 %. (het kunnen er ook 70 zijn geweest, ik weet dat niet meer precies). Ze heeft het 5de jaar afgemaakt met voor wiskunde 93 % en het 6de jaar beëindigde ze eveneens met 94 %. Voor Wetenschappen behaalde eveneens iets boven de 90 %. Ze zat wel in een heel sterke klas, die gedragen werd door de titularis. Het was een uitzonderlijk jaar, maar ze studeerden toen maar met 6 leerlingen af in de richting Wetenschappen-Wiskunde (8 uur). Ik moet ook toegeven dat ze hoogbegaafd is voor de positieve vakken (wetenschappen, wiskunde, inzichtelijk vermogen, fotografisch geheugen, enfin een IQ van om en bij de 138, maar voor talen durfde ze wel eens falen (nooit een onvoldoende, maar het streefcijfer voor Latijn veroorzaakte de avond voor haar examen wel een blackout. Het examen verliep wel perfect, maar tijdens de laatste 2 jaren van haar humaniora werd ze weer faalangstig voor Engels.

Uit mijn cijfergegevens kan je afleiden, dat mijn dochter in een eliteschool zat. Zo was die school ook, maar ze studeerde wel af als ingenieur in de chemie "met de grootste onderscheiding", iets wat ze nog nooit hadden meegemaakt. die eliteschool was, ondanks dat het een school was van de Minderbroerders, een zeer koude school. Het resultaat telde en de voorbereiding naar de universiteit of hoge school. Ik wil mijn woonplaats niet kenbaar maken, want velen kennen deze school. Leerlingen kwamen van verre om hier school te kunnen lopen, mogelijk gecombineerd met internaat.

De oudste dochter had ik indertijd ook willen inschrijven in die eliteschool. Het kind begon er bij de inschrijving te wenen. De Paterkes zegden, neem dat kind maar terug mee en laat ze maar braafjes naar Don Bosco gaan. Dit hebben we ook zo gedaan. Ze is er ook volledig opengebloeid en behaalde ook schitterende cijfers op de Hoge School als laborant in de chemie. Ook wij waren als ouders zeer tevreden over de begeleiding in de Don Boscoschool. Don Bosco ziet ook graag goede cijfers, maar de opvoeding en het geluk van het kind staat er centraal.

Zo zie je maar dat scholen onderling hele andere deliberatienormen aanhouden. In mijn eigen school hebben ze als deliberatienorm:
- meer dan 2 OV, clausulering ASO
- 5 OV's, clausulering, ASO, KSO, TSO (enkel beroepsonderwijs is nog mogelijk)

Ik zou je nu toch echt aanraden het schoolreglement terug onder het stof uit te halen en dan eens verder rond de tafel te zitten met de inrichtende macht. Zorg ervoor dat je goed gedocumenteerd bent. Ik wens je succes en hoop hier nog iets van te horen voor 9 juli.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koko
Berichten: 3

#17 , 06 jul 2010 13:45

Creatief,
als alles volgens de regels van de kunst en dus objectief verlopen is, vind ik het dan toch maar raar dat ons beroep onmiddellijk aanvard werd. Vandaar ons wantrouwen.
Trouwens navraag bij verschillende leerkrachten heeft ons geleerd dat de meeste scholen een herkansing voor de Gip voorzien.
En wat de stagebegeleider betreft, de stageplaats wordt door de school vastgelegd in functie van de woonplaats. Het was bovendien iemand die zelf nog in de jury gezeten heeft.

Creatief
Berichten: 2513

#18 , 06 jul 2010 14:58

Best Koko

Ik hoop dat jullie situatie omkeerbaar is. Mogen we iets horen van de beslissing?

Reclame

koko
Berichten: 3

#19 , 09 jul 2010 13:58

Vandaag kregen we bevestiging dat ze enkel de schriftelijke GIP +PPS moet herdoen met een ander onderwerp. We leven dus op hoop !

Creatief
Berichten: 2513

#20 , 09 jul 2010 19:45

Dat klinkt als een nieuw geluid. Goed zo!

dewinter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 jul 2016 11:44

Beste,
Ik zit in het 5de jaar en heb een C attest gekregen terwijl ik maar 1 jaarbuis heb. Ik heb een depressie maar daar wist mijn school nog niks van. Aangezien ik bij de 2de klassenraad ook nog niet 100% zeker wist dat ik wel degelijk in een depressie zit heb ik dit ok niet vermeld.

Nu heb ik een getekend schrijven gestuurd naar de commissie, maar wat denken jullie dat het eindresultaat zal worden, terwijl het nu wel bewezen is dat ik wel degelijk al enkele maanden in een depressie zit. Zal ik een A attest krijgen, herexamens of zal dit een C attest blijven?


mvg

Blaatpraat
Berichten: 3796

#22 , 15 jul 2016 11:53

1 jaarbuis is inderdaad al voldoende om een C attest te krijgen.
Je staat immers op het randje van afstuderen, depressie of niet...

Je kunt hooguit proberen om voor een B-attest te gaan, en een minder theoretischere richting te zoeken (als dit nog mogelijk is).
Maar op zich is de regel dat alles wat er beslist is, bindend is.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”