"Lening" van schoonouders waarvan ik niets wist ...

Peulschil
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

"Lening" van schoonouders waarvan ik niets wist ...

#1 , 17 mei 2016 20:38

Hallo,

Mijn echtgenote en ik zijn gehuwd onder stelsel scheiding van goederen en aanwinsten.
Zes jaar geleden kochten wij een woning in onverdeeldheid, voor ieder de helft.

Nu heeft mijn vrouw me plots verlaten en wil ze van me scheiden. Ik heb me nooit met de financiën bemoeid en haar daar altijd in vertrouwd.
Nu blijkt dat er tijdens de periode van de aankoop van de woning, mijn schoonouders 100.000 euro op onze gemeenschappelijke rekening hebben gestort onder vermelding van "tijdelijke lening - haar naam + mijn naam". Blijkbaar werd die 100.000 gebruikt om de aankoop te financieren via een bankcheque terwijl ik dacht dat de aankoop gebeurde met spaargeld en geleend geld van de bank (onze notaris is de oom van mijn vrouw).

Nu willen mijn schoonouders die 100.000 euro recupereren van de verkoop van onze gezinswoning - een woning waar we veel meer geld hebben ingestoken dan we er nu zullen voor krijgen, om van al mijn werk nog maar te zwijgen. Van een tijdelijke lening aan ons is me echter nooit iets verteld.

Mijn vraag: is wat mijn schoonouders met medeweten van mijn vrouw hebben gedaan, rechtsgeldig? Of kan ik dit juridisch aanvechten? Van een lening aan ons staat niets op papier.

Alvast bedankt voor jullie advies,

De Peulschil

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4647
Locatie: Diest

#2 , 17 mei 2016 20:46

Beste,

Of dat al dan niet een lening was is in se irrelevant. Er is een duidelijk bewijs dat die 100.000 € van haar (familie) kwam. Bij echtscheiding zal er dus een voorafname van die som door je ex mogen gebeuren waarna het saldo gedeeld wordt. Het gemeenschappelijk vermogen is verrijkt door die inbreng van eigen vermogen van haar kant. en dat keert gewoon terug. Als er een waardevermindering zou zijn (en ik ken weinig gemeenten waar het vastgoed in prijs daalde) geldt dat voor jullie beider aandeel in die woning. Of jij je werkuren in de woning kan verrekenen moet blijken en zal altijd stof tot onderhandeling zijn. Waarom zou je ex dan bvb niet haar werkuren in was/strijk/koken en andere huiselijke taken mogen waarderen in geld, en jij je kluswerk wel....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 mei 2016 20:57

Aangezien het huis in onverdeeldheid is en jullie gehuwd zijn met volledige scheiding van goederen kun je bij verkoop van het huis enkel terugkrijgen wat jij er met eigen middelen hebt in geïnvesteerd. Die 100 000 EUR hoort daar dus niet bij.
Maar voor u maakt het geen verschil of dit geld door een bank is geleend of door je schoonouders: in beide gevallen is het niet van u en hebt u er dus geen recht op.
PLEZIER OP KOP

Reclame

Peulschil
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2016 21:16

Bedankt voor de reacties! Ik weet nu waar ik sta en dus hoef ik geen gevechten aan te gaan die ik niet kan winnen (spaart al heel wat tijd en geld uit).
Nog een vraagje: we hebben veel meer geld in de woning geïnvesteerd dan we er nu op korte termijn zullen kunnen uithalen. Kan dit verschil tussen investering enerzijds en de opbrengst van de verkoop anderzijds, via een verdeelsleutel toegepast worden op die 100.000 euro?

bv.: aankoop woning: 300.000 euro waarvan 100.000 euro van mijn schoonouders.
Renovatiewerken met factuur van 200.000 euro.
Totale investeringskost is dus 500.000 euro.
Verkoopprijs is maar 400.000 euro ofwel 20% verlies op het huis.
Kan ik dan een verlies van 20% op die 100.000 euro toepassen of niet?

Alvast bedankt!

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 mei 2016 21:23

Neen.
Vgl. met geval dat een bank die 100 000 EUR aan u zou hebben geleend.......denk ja dat die de uistaande schuld zou verminderen?
PLEZIER OP KOP

Peulschil
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2016 21:28

Ok, bedankt voor de info!

Terug naar “Echtscheiding”