geweigerd voor vlucht wegens zgn 'te laat'

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

geweigerd voor vlucht wegens zgn 'te laat'

#1 , 13 jul 2008 23:20

Heb wat vragen omtrent rechten van de passagier. Had vlucht geboekt naar New York via Rome. Was ongeveer 1 uur voor vertrek aan check in en stond daar te wachten in de rij. Dat duurde een tijdje tot iemand vd luchtvaartmpij vroeg of er nog passagiers naar Rome waren.

Wij dus, en we mochten voor op de andere wachtenden. Aan check in vroeg men ons adres in NY en gaven dat, maar het lukte om een of andere reden niet om dat in hun check in systeem te krijgen. Wij bleven wachten en wachten, tot uiteindelijk de verantwoordelijke meldde dat we onze vlucht zouden missen en naar de ticketing balie moesten gaan voor een re-routing.

Daarenboven bleek dat we de kosten daarvoor zelf moesten dragen. Gevolg: € 600 bijbetalen en pas na 2 dagen kunnen vertrekken.

Kan dat allemaal zomaar? Hebben zij het recht om ons dat in onze schoenen te schuiven?

Onze re-routing ging uiteindelijk met een SN vlucht 2 dagen later ook via Rome... aan check in van SN moesten we niet eens ons adres in NY opgeven, pas in Rome en dat liep zonder enig probleem.

Zijn we in ons recht en kunnen we klacht indien en die extra €600 terugvorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 14 jul 2008 00:02

Luchtvaartmaatschappijen hanteren allemaal een tijdslimiet. Dat wil zeggen: je moet ten laatste zoveel minuten of uren aan de check-in zijn. Voor buiten-Europese vluchten is dit vaak meer dan voor Europese. Bovendien raadt men nu overal aan om voor vluchten naar de USA 3 uur op voorhand aanwezig te zijn, voor Europese vluchten 2.

Ik snap ook niet zo goed waarom u niet meteen aan de goede check-in stond.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 14 jul 2008 20:26

Hallo Lenny,

Bedankt voor je antwoord. We stonden aan de goede check in hoor; daar ging het niet om. Het was omdat de rij wachtenden nog zo lang was dat men ons eruit pikte omdat onze vlucht eerst zou gaan afsluiten waarschijnlijk. Verder zou ik willen weten hoe je die tijdslimieten kan nagaan: waar kan je daarover regels vinden?

En hoe kan men dan ook beslissen of je te laat was of niet; hoe kan men dat bijhouden of meten??? We stonden immers al een tijdje aan te schuiven; dan lijkt het me bizar om te beweren dat we te laat waren?

Iemand antwoorden hierop? Aangezien we via Rome vlogen gaat het dus ook om een gewone Europese korte afstandsvlucht.

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 14 jul 2008 21:31

De tijden staan meestal vermeld in de verkoopsvoorwaarden op de website van de luchtvaartmaatschappij en worden na boeking nog eens meedegedeeld in de bevestigingsmail van de meeste boekingen. Bovendien wordt algemeen aangeraden 2 uur voor een Europese vlucht en 3 uur voor een vlucht naar Amerika aanwezig te zijn. Dus met dat ene uurtje was u eigenlijk volgens de raadgevingen al te laat.

U vloog via Rome maar ik denk dat de verstrengde veiligheidschecks voor de USA al gebeuren op de plaats van vertrek.

Toch vreemd dat u aan een check-in stond voor meerdere vluchten tegelijk ... Normaal gezien voorziet men aparte check-ins voor elke vlucht.

Ik vrees dat u weinig kans maakt, maar als u het toch wilt proberen kunt u beginnen met een aangetekende zending naar de luchtvaartmaatschappij te sturen (of naar de reisorganisatie indien u niet rechtstreeks boekte). Indien de maatschappij niet (naar wens) reageert, kunt u klacht indien bij de FOD Mobiliteit en Vervoer. Info vindt u op http://mineco.fgov.be/protection_consum ... m#Klachten . Er bestaat ook een geschillencommissie reizen http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm maar het is me niet 100% duidelijk welkeen van de twee u in welk geval moet nemen. U zou ook http://www.euclaim.nl eens kunnen proberen maar zij werken niet gratis.

Het is het proberen waard en kost misschien maar een paar aangetekende brieven. In ieder geval zal het waarschijnlijk lang aanslepen en er is geen garantie op succes. Een paar jaar geleden haalde ik via de FOD gelijk in een geschil met het toenmalige Virgin maar het heeft 11 maanden geduurd voor ze hun fout toegaven en een vergoeding uitbetaalden.

Wees in het vervolg alvast ruimschoots op tijd op de luchthaven! Beter nog een peperduur koffietje ter plaatse drinken dan een peperdure rerouting.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Archief”