buitengezet als zelfstandige

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

Re: buitengezet als zelfstandige

#16 , 17 sep 2011 10:42

Dit geval is niet zoals een paar dokters of tandartsen samen in een groepspraktijk, want dit zijn wel vrije beroepen en dit is totaal iets anders dan een gewone zelfstandige !

In dit geval is zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van haar Sociale bijdragen, en ook voor haar belastingen.

9 € per uur en je bent zelfstandige, dit is erger dan wat ik soms hoor van in de chineese restaurants die krijgen daar nog kost en inwoon bij.

De vraag is op wiens naam staat deze kinderopvang?

Indien daar een antwoord op is kan ze de Sociale Inspectie raadplegen en voor al de uren dat ze er gewerkt heeft haar doen inschrijven als werknemer, de sommen dat ze al ontvangen heeft er natuurlijk van afgetrokken !

Want dit is hier zeer duidelijk schijnzelfstandigheid, moet zelfs de 13 punten van Unizo niet testen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek
Berichten: 395

#17 , 17 sep 2011 11:40

Dit geval is niet zoals een paar dokters of tandartsen samen in een groepspraktijk, want dit zijn wel vrije beroepen en dit is totaal iets anders dan een gewone zelfstandige !

In dit geval is zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van haar Sociale bijdragen, en ook voor haar belastingen.

9 € per uur en je bent zelfstandige, dit is erger dan wat ik soms hoor van in de chineese restaurants die krijgen daar nog kost en inwoon bij.

De vraag is op wiens naam staat deze kinderopvang?

Indien daar een antwoord op is kan ze de Sociale Inspectie raadplegen en voor al de uren dat ze er gewerkt heeft haar doen inschrijven als werknemer, de sommen dat ze al ontvangen heeft er natuurlijk van afgetrokken !

Want dit is hier zeer duidelijk schijnzelfstandigheid, moet zelfs de 13 punten van Unizo niet testen !!
Nu hoort ze het eens van een ander. Dat ze maar haar conclusies trekt als belastingen geen probleem zijn.

napie
Topic Starter
Berichten: 16

#18 , 17 sep 2011 13:17

@denlowie: bij kind en gezin stonden wij alledrie ingeschreven als verantwoordelijke. Maar voor de rest staat niets op mijn naam, de rekening staat op haar naam en het huurcontract van de woning ook. Dus volgens u moet ik naar de sociale inspectie gaan? Enig idee wat er dan uit gaat voortkomen? Als ikhet goed snap, dan wordt ik als werknemer veranderd, en moet zij me dan nog loon betalen? Wordt ze of ik beboet voor die schijnzelfstandigheid?

vele groeten

Reclame

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#19 , 17 sep 2011 14:01

Overal het algemeen zijn er geen boeten maar zij zal alles moeten regulariseren, dus de kosten dragen.

Schijnzelfstandigheid ontstaat wanneer twee partijen op zelfstandige basis samenwerken, doch waarvan één partij, de uiteindelijke schijnzelfstandige, in werkelijkheid zijn prestaties uitoefent onder het gezag van de andere partij.

Dus dit is bij jullie wel zo!

In de nieuwe wet van inzake schijnzelfstandigheid legt men vier algemene criteria vast, die gebruikt worden bij de beoordeling van de arbeidsrelatie.

1/De vrije wil van partijen

d.w.z. de partijen dienen vrij te zijn in de keuze van hun samenwerkingsvorm

2/de vrijheid om zelf arbeidstijd te organiseren dus

De zelfstandige werkt hoe hij wil, de zelfstandige komt en gaat wanneer hij wil.
en hij moet zich niet houden aan een strikte werktijdregeling, dient geen verlof aan te vragen, dient zijn afwezigheden niet te verantwoorden.

3/de vrijheid om zelf zijn werk te organiseren

De zelfstandige werkt hoe hij wil.

4/ De mogelijkheid om hiërarchische controle uit te oefenen .

De zelfstandige wordt niet gecontroleerd door de opdrachtgever.


Als één van deze vier criteria niet in orde is, kan er geen sprake zijn van een zelfstandige overeenkomst.


Denk niet dat dit bij jullie zo is , dus u bent een schijnzelfstandige!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

westhoek
Berichten: 395

#20 , 17 sep 2011 14:09

@denlowie: bij kind en gezin stonden wij alledrie ingeschreven als verantwoordelijke. Maar voor de rest staat niets op mijn naam, de rekening staat op haar naam en het huurcontract van de woning ook. Dus volgens u moet ik naar de sociale inspectie gaan? Enig idee wat er dan uit gaat voortkomen? Als ikhet goed snap, dan wordt ik als werknemer veranderd, en moet zij me dan nog loon betalen? Wordt ze of ik beboet voor die schijnzelfstandigheid?

vele groeten
Napie, zo kan niemand je hier helpen als je telkens met iets nieuws afkomt. Eerder schreef je dat je ingeschreven was als eenmanszaak. Ben je hier zeker van ?
Anders gevraagd ; welke papieren heb je ? Wie heeft je ingeschreven en waar ? Heb je al SZ betaald ? Welke papieren krijg je op je adres toegestuurd ? Heb je een KBO-nummer ?
Je was toch geen vrijwilligster hé ? Want als ik even op de site van Kind&Gezin grasduin, is dat ook mogelijk.

napie
Topic Starter
Berichten: 16

#21 , 17 sep 2011 16:14

Ok, ik ga proberen mijn situatie opnieuw te schetsen.

Ik ben ingeschreven als zelfstandig onthaalouder via accerta, vanaf april. Ik heb onlangs gebeld om te vragen wat het inhield om me uit te schrijven, en zodoende hebben ze me iets gezegd dat ik als 1manszaak stond opgeschreven. Ik heb er zelf totaal geen verstand van (dat was jullie wel al duidelijk). Ik heb dat gewoon door accerta laten doen. Ik heb dus op papier mijn inschrijving , met mijn ondernemingsnummer, ik heb geen btw nummer en mijn werkadres vermeld en mijn persoonlijke rekening.

Mijn eerste sociale bijdrage van de maanden april, mei,juni, is betaald geweest door mijn vriendin/collega met de rekening van het kinderdagverblijf. Er is van in het begin dat ik daar starte mondeling overeengekomen dat we onszelf 9/uur gingen uitbetalen elke maand. Om de 3 maand ging dan gekeken worden hoeveel geld er nog over was , en dat ging gedeeld worden door 3, naargelang onze uren die we werkten. Mijn sociale bijdrage ging van mijn deel betaald worden en de rest ging gestort worden op mijn rekening. Dit is allemaal mondeling, ik heb niets op papier omdat ik vertrouwde op mijn vriendin, die nu ook zelf buiten gezet is.

Het huurcontract van de woning waar we die kinderopvang deden, staat op naam van MJ, die ons verdere toegang geweigerd heeft. Ook de bankrekening staat op haar naam, en ik heb geen bankkaart. Ik had inzage in de rekeninguittreksels, maar heb nooit toegang gehad tot de rekening zelf. Alle post werd altijd op MJ haar naam opgestuurd.

Wegens onderling conflict tussen mijn vriendin en mj en ik en mj, hebben wij gewoon een sms gestuurd dat we niet kwamen werken op die manier. Daarop heeft Mj de sloten veranderd, mijn vriendin haar bankkaart geblokkeerd en ons via tussenpersoon laten weten dat we niet meer welkom waren. Ze heeft me per mail gezegd dat ze niet van plan is mijn sociale bijdrage te betalen en zegt dat ze niets weet van afspraken daarover. Zelfs persoonlijk gerief van mij dat er nog lag, moest ik zeggen en zij ging dit wel halen, er ligt daar nog gerief voornamelijk speelgoed, maar ik mag niet binnen en mag nergens aankomen.

En dus nu zit ik zonder werk, zonder inkomsten, een bijdrage van 640 euro die ik nog moet betalen en uitschrijvingskosten bij accerta.

Ik denk dat ik alles gezegd heb, ik hoop dat ik nu wat duidelijker geweest ben.

xena

#22 , 17 sep 2011 17:04

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

westhoek
Berichten: 395

#23 , 17 sep 2011 18:49

Voila Napie, dat is al een stuk duidelijker. En het valt allemaal nog mee. Vanaf april tot nu. Betaal die SZ, zorg dat je daar geen schuld hebt. Kan je toch volgend jaar in de belastingen inbrengen en zal je nog goed uitkomen. Stop de zaak, kan je opnieuw stempelen en beschouw dit avontuur als een leerschool. Die uitschrijving is 77 of 75 euro.
en
Ze heeft me per mail gezegd dat ze niet van plan is mijn sociale bijdrage te betalen en zegt dat ze niets weet van afspraken daarover.
Ja, daar heb je het al hé,....

Vergeet het, dat ze hun plan trekken. Denk nu eens rustig na, de volgende begin je opnieuw en zorg er dan voor dat jij de touwtjes in handen hebt, maar doe niet zoals zij tegenover u gedaan hebben hé. Op een menselijke manier kan je ook centjes verdienen.

Sterkte nog !

Franciscus
Berichten: 38739

#24 , 17 sep 2011 19:46

Eens langs Unizo gaan en info vragen want u bent blijkbaar van plan met de andere vriendin in zee te gaan.
Als het over een redelijk bedrag gaat en nogal wat zaken.
Tegenpartij met aangetekend schrijven (ook een gewone brief) in kennis stellen van
- 1 dat er mondelinge afspraken waren die trouwens aan de hand van de reeds gedane betalingen via bankrekening samenwerkingsverband kunnen bewezen worden.
-2 dat u de goederen die van u zijn op datum x komt ophalen.

Waarom schrijf ik niet de toegang terug krijgen wel u hebt zelf met sms een einde gemaakt aan de samenwerking blijkbaar.
Dan wordt het ook wel moeilijk terug samenwerking te eisen.

Natuurlijk wat en hoe het juist in elkaar steekt kan ik van hieruit ook niet zeggen.
Zo kan u vergezeld van een deurwaarder laten vaststellen dat men u niet binnenlaat maar ..... wat wil je juist, wat is uw huidig verlies en wegen die op tegen de kosten.

Dit is nog geen definitief antwoord gezien er teveel open eindjes zijn.

PS een cursus bedrijfsbeheer bij UNIZO gaan volgen zou geen kwaad kunnen. (Syntra)

napie
Topic Starter
Berichten: 16

#25 , 18 sep 2011 15:35

heb dat eigenlijk al gevolgd toen ik 20 jaar was, bedrijfsbeheer...

We willen niet meer samenwerken na deze handeling. Maar in september zou de winstverdeling gebeuren en dan spreken we toch wel over rond de 2000 euro die ik zou gekregen hebben. Ik moet nu mijn bijdrage betalen met het loon dat ik nog gekregen heb van augustus en nog andere facturen, maw daar gaat niets meer van over zijn eind van de maand, dus die 2000 euro die ik eigenlijk nog tegoed heb, zouden me zeker helpen.....


Is de sociale inspectie nu nog een optie? Ben daar wel beetje bang voor....wat de gevolgen daarvan zouden zijn...

westhoek
Berichten: 395

#26 , 18 sep 2011 18:13

Nu moet jij beslissen Napie. Trek je er een streep onder. Betaal jij de SZ nog (geen probleem, volgend jaar komt die 100 % in je aangifte), en voor einde deze maand (vergeet dat niet !) laat je je uitschrijven. En je hebt een goede Kerst, een nieuw begin.
OF
Begin je met aangetekende schrijvens, waarvan je de uitkomst niet weet. Begin je met een advocaat om een en ander terug te vorderen, waarvan je de uitkomst ook niet weet, en je bent tegen de Kerst volgend jaar nog bezig. Bovendien moet je die SZ toch nog betalen.

En inderdaad, die sociale inspectie kan wel eens als een boomerang werken. Wat weten zij over jou ? Enzoverder.
Soms moet je eens durven 'verliezen', hoewel ik u niet als een verliezer zie, eerder die ander die op zo'n manier met mensen omgaat. Dat ze haar plan trekt denk maar, ooit loopt ze toch tegen de lamp.

Franciscus
Berichten: 38739

#27 , 18 sep 2011 22:36

Als u lid bent van UNIZO kan u daar steeds advies krijgen die hebben een juridische dienst die u met de juiste papieren erbij ook de correcte antwoorden kunnen geven.
En neen €2000 en ik vermoed uw vriendin ook zou ik niet laten liggen evenmin de zaken die daar nog zouden staan en jullie wettelijke eigendom zijn.
Door iemand in gebreke te stellen stel je allen je eigen rechten zeker.
Al eens aan gedacht dat 'de streep die wordt getrokken' wel eens niet zou worden aanvaard door vb controleorganismen indien er een faling zou zijn of andere even onprettige zaken die plots zouden bovenkomen en waar u wegens officieel nog altijd betrokken dan mee in de penarie zou komen?

westhoek
Berichten: 395

#28 , 18 sep 2011 22:53

Als u lid bent van UNIZO kan u daar steeds advies krijgen die hebben een juridische dienst die u met de juiste papieren erbij ook de correcte antwoorden kunnen geven.
En neen €2000 en ik vermoed uw vriendin ook zou ik niet laten liggen evenmin de zaken die daar nog zouden staan en jullie wettelijke eigendom zijn.
Door iemand in gebreke te stellen stel je allen je eigen rechten zeker.
Al eens aan gedacht dat 'de streep die wordt getrokken' wel eens niet zou worden aanvaard door vb controleorganismen indien er een faling zou zijn of andere even onprettige zaken die plots zouden bovenkomen en waar u wegens officieel nog altijd betrokken dan mee in de penarie zou komen?
Verklaar u nader.
Als ik ergens werk als zelfstandige voor een bedrijf, wat ik uiteraard regelmatig doe, waarom zou me iets ten laste kunnen worden gelegd voor diens wanpraktijken ? En waarom zou ik er nog 'officieel' nog altijd betrokken bij zijn als ik voor die klant niet wil werken ?
Als je a zegt, moet je b ook zeggen.
Door je aangetekend schrijven bevestig je nog alleen maar dat je er iets mee te maken had. Bovendien heb je een ander bericht blijkbaar niet gelezen dat wijselijk werd gewist.
Die 1000 euro dat ze nog tegoed heeft zal snel op zijn in allerlei 'adviezen'

Franciscus
Berichten: 38739

#29 , 18 sep 2011 23:05

In die organisatie zijn er bewijzen genoeg dat ze er iets mee te maken heeft dus moet Napie op een correcte wijze eruit en dan nog liefst met de gerechtvaardigde eis van het geld dat ze nog tegoed heeft. Beschouw het dan maar aan een factuur die nog niet is betaald door de organisatie aan Napie.
Maar of dat zo kan gespeeld worden... Ik beschik niet over al haar documenten en kan dus niet bepalen wat de beste strategie is.
Een jurist van Unizo kan dat vb wel en mogelijk heel snel. Indien lid is een advies gratis.
NB door het gebruik maken van mijn 'gratis advieskanalen' heb ik al heel wat geld bespaard bij procedures en of heb andere heel goed kunnen helpen.
Zo ook vb een zak waar ik wel de documenten beroepshalve bij me kreeg ... personen(echtpaar) hadden er niets mee te maken zeiden ze... toen ik de papierwirwar een documentje opdook dat ze zich beiden hoofdelijk borg hadden gesteld voor hun zoon en zijn bvba.
En wat kwam die deurwaarder nu bij hen doen .... juist.

westhoek
Berichten: 395

#30 , 18 sep 2011 23:13

Ach wel, je kan misschien wel gelijk hebben.
Alleszins door dat vorig bericht dat er niet meer is, kan ze er zich maar best correct uit de voeten maken.

Terug naar “Archief”