aansprakelijk voor je kinderen

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

aansprakelijk voor je kinderen

#1 , 04 sep 2013 13:01

Na een discussie met dochter lief, wist ze me te vertellen daar ze nu 20 wordt, geen verantwoording meer hoeft af te leggen bij mij.

Ze denkt dat daar een leeftijd op staat ...(18 jaar denkt zij)

Ik zou dat nu toch wel eens willen weten.

Dat ze nu kan gaan en staan waar ze wilt zonder dat wij daar echt iets over hoeven te weten.
In geval er iets ernstig gebeurd...en ze is in de fout ...

Mijn dochter studeert nog en woont bij mij thuis.

groetjes
V

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 04 sep 2013 13:16

Vanaf 18 jaar is men meerderjarig.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 04 sep 2013 14:58

Indien ze zich niet wenst te houden aan de huisregels, kan u haar altijd buitenzetten (AS sturen met termijn van minstens 1 maand om te vertrekken, daarna uitzetprocedure bij vrederechter).
Zolang ze studeert en een normale studieloopbaan heeft, bent u wel onderhoud verplicht. Als u haar buitenzet, zal u dus een andere woonplaats moeten voorzien. Als u dit weigert, kan ze bij het OCMW terecht, die dit dan bij u zullen terugvorderen.

Betreffende aansprakelijkheid, vanaf 18 jaar is ze zelf verantwoordelijk voor haar daden, maar zolang ze bij u woont (domicilie), is het mogelijk dat u haar schulden moet betalen (risico op openbare verkoop van inboedel).

Reclame

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#4 , 04 sep 2013 17:13

Indien ze zich niet wenst te houden aan de huisregels, kan u haar altijd buitenzetten (AS sturen met termijn van minstens 1 maand om te vertrekken, daarna uitzetprocedure bij vrederechter).
Zolang ze studeert en een normale studieloopbaan heeft, bent u wel onderhoud verplicht. Als u haar buitenzet, zal u dus een andere woonplaats moeten voorzien. Als u dit weigert, kan ze bij het OCMW terecht, die dit dan bij u zullen terugvorderen.

Betreffende aansprakelijkheid, vanaf 18 jaar is ze zelf verantwoordelijk voor haar daden, maar zolang ze bij u woont (domicilie), is het mogelijk dat u haar schulden moet betalen (risico op openbare verkoop van inboedel).

Gelukkig studeert ze voorbeeldig en behaalt ze hele goeie resultaten, ik wou gewoon eens weten hoe het juist in elkaar steekt ....en zal ik het haar toch eens onder haar neus wrijven :wink: ...

Bedankt voor de info

Franciscus
Berichten: 38647

#5 , 06 jul 2014 13:23

Let wel u kan haar totaal tot niets verplichten.
Dus als haar vriend blijft slapen is dat haar zaak en niet de uwe.

Em-
Berichten: 34

#6 , 06 jul 2014 21:01

Als de vriend op regelmatige basis blijft slapen, laten we zeggen logeren, 's morgens, 's middags en 's avonds mee aan tafel schuift kan men daar dan (n)iets aan doen?

Franciscus
Berichten: 38647

#7 , 06 jul 2014 21:06

Eten is iets anders het is uw eten... maar als dochterlief zelf voor hun eten zorgt kan u weinig inbrengen.
Ook al wordt dat eten gekocht met geld dat u haar hebt gegeven voor haar onderhoud.
Op dat ogenblik beslist ze zelf.

eylis
Berichten: 8847

#8 , 06 jul 2014 22:16

fransisc, dat van die vriend die blijft slapen, ik ben daar niet zo zeker van of ze dat nu mag als je dat niet wil. Immers, je dochter of zoon is wel gedomicilieerd op jouw adres en mag als meerderjrige kiezen met wie zij of hij omgaat, maar ik denk dat je als ouder gerust mag stellen dat je iemand niet in je woning wenst. Het blijft jouw woning die je huurt of gekocht hebt. Waarop baseer je dat recht franisc? Niet dat ik iets in die zin vn plan ben, mijn kinderen mogen altijd hun logees meebrengen. Maar ik kan me indenken dat als een kind een persoon meebrengt die ik echt niet in mijn woning wens, ik dat ook kan stellen. Toch,

eylis
Berichten: 8847

#9 , 06 jul 2014 22:23

wat de mening van de dochter betreft: de wet schrijft voor dat kinderen ten allen tijde respect voor hun ouders moeten betonen. Al is men 16 of 36: het getuigt van respect als men zich voegt naar de huisregels die je ouders aanhouden voor de leden van het gezin. En het getuigt van een volwassen houding dat je kan samenleven volgens afspraken. Als daarbij hoort dat je laat weten aan je huisgenoten wanner je wel of niet aanwezig zal zijn, of wanneer terug. Dan is dat geen moeilijk iets? Als ze het daar moeilijk mee heeft kiest ze best om op haar eentje haar boontjes te doppen. Elk nadeel heeft ook z'n voordeel: same nleven en afspraken maken houdt ook in dat je voor elkaar kan in kan springen als je inde problemen komt. Fietje, laat je dichter dit maar eens lezen.

Franciscus
Berichten: 38647

#10 , 06 jul 2014 22:34

Huisregels zijn nog geen wet.
Voor een wettelijk bewoner zijn er bepaalde rechten en deze zijn voor ALLE meerderjarige bewoners dezelfde.

tira00
Berichten: 929

#11 , 07 jul 2014 08:21

Dus we zouden niets meer te zeggen hebben in onze eigen woning? Kan ik heel moeilijk geloven.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jul 2014 09:34

Dus we zouden niets meer te zeggen hebben in onze eigen woning? Kan ik heel moeilijk geloven.

Ik heb een inwonende zoon van 48 jaar en die is in een schietclub, en wij hebben ons akkoord moeten geven en tekenen voor zijn wapens bij ons thuis te mogen plaatsen.

En ondanks zijn leeftijd leeft hij het huis reglement zeer goed na.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 07 jul 2014 09:36

Dus we zouden niets meer te zeggen hebben in onze eigen woning? Kan ik heel moeilijk geloven.
Neen, voor volwassen kinderen is het algemeen aanvaard dat zij bij u mogen blijven wonen indien ze de huisregels naleven. Dus, bij weigering om de huisregels na te leven, laten weten dat u ook niet verplicht bent om hen in huis te houden.

Let wel, indien ze nog studeren, blijft u wel instaan voor het onderhoud, ook als ze ergens anders wonen.

Franciscus
Berichten: 38647

#14 , 07 jul 2014 10:28

En indien ze de regels niet volgens - AS met in gebreke stelling en daarna naar de rechtbank.. Hen gewoon buiten zetten zal echt niet gaan.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 07 jul 2014 10:29

Hen gewoon buiten zetten zal echt niet gaan.
Je kan inderdaad niet zomaar het slot veranderen en hun spullen aan de deur zetten. Maar op 2 maanden heb je ze wel buiten, als het moet.

Terug naar “Andere”