Wettelijkheid van een waarborg?

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

Wettelijkheid van een waarborg?

#1 , 06 sep 2010 22:53

Wij kregen net van onze 'CV-installateur' een voorstel om het - volgens het ministerie van volksgezondheid krachtens artikel 15 van het KB van 6/1/1978 ter voorkoming van de luchtverontreiniging verplichte - jaarlijks/tweejaarlijks onderhoud van de centrale verwarmingsinstallatie, met een onderhoudscontract te laten gebeuren.
Daardoor kunnen ze ons een korting van 8% toestaan op de huidige prijzen.(niet op wisselstukken)
So far so good.

Wat mij wel vreemd overkomt is dat zij als eerste punt in hun contract plaatsen is dat wij eerst een borgsom van € 75,00 zouden moeten storten op hun rekening. Deze borgsom dient éénmalig betaald te worden bij ondertekening van het contract, in ruil waarvoor we steeds die 8% korting krijgen toegekend op de uitgevoerde onderhoudswerken en eventuele herstellingen.
Deze borgsom wordt slechts terugbetaald als het contract wordt opgezegd.

Mag dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

#2 , 08 sep 2010 16:26

Iemand een idee of soortgelijke ervaring? :?

lawyer
Berichten: 15

#3 , 17 sep 2010 18:54

Ik zie niet direct een wettelijke bepaling die verbiedt aan een contractant om een waarborg te vragen.
Als consument (niet als handelaar of professioneel) wordt u beschermd tegen clausules die misbruik zouden kunnen maken van een machtspositie of onevenwichtig zijn, maar ik zie niet dadelijk een beschermingsmaatregel die u zou kunnen inroepen om deze praktijk tegen te gaan.

Reclame

Terug naar “Andere”