Waar en hoe kan men een procedure starten tegen een corrupte burgemeester/advocaat

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Waar en hoe kan men een procedure starten tegen een corrupte burgemeester/advocaat

#1 , 27 apr 2016 10:40

Ik wil graag vernemen op welke manier er een ( beroeps?) procedure kan worden opgestart tegen een burgemeester welke zijn inwoners met vriendjespolitiek discrimineert en optreed in met zijn ambt als burgemeester onverenigbare gerechtelijke procedure(s) . Waar (welke rechtbank) en hoe (met een dagvaarding of op een andere manier ? moet zulke procedure dan gebeuren; moet ik daarvoor een advocaat nemen, wordt ik daar wel gehoord en mag ik bewijzen voorleggen, of gaat dit zoals bij de stafhouder, geen antwoord , moeten aandringen op een tuchtprocedure, niet gehoord worden en uiteindelijk een geklasseerde reactie omdat er ondertussen al een andere stafhouder benoemd was die zogenaamd van de zaak onvoldoende op de hoogte was.

Deze burgemeester heeft de verdediging opgenomen voor een mede-inwoner die bouwmisdrijven en bouwschade heeft veroorzaakt (van openbare orde) waarvoor de burgemeester zelf de bouwvergunning heeft afgeleverd en waarop ook de handtekening van de burgervader(sic) zelf werd geplaatst.
Toch is hij er als advocaat in een met zijn ambt onverenigbaar dossier in geslaagd om zijn cliënt (met ongeldige en gemanipuleerde documenten in de inventaris en beweringen die niet met de werkelijkheid overeenkomen tijdens het pleidooi), volledig vrij te laten spreken in het eindarrest van het Hof van beroep.
Het gevolg is nu dat de eigenaars van de eigendom zullen moeten opdraaien niet alleen voor de gerechtskosten maar ook voor alle bouwschade en misdrijven welke door de bouwpromoter/ aannemer/verkoper werden gepleegd. tegen het optreden van de burgemeester hoop ik toch nog te kunnen protesteren liefst ook met een vordering van schadevergoeding .

Bijkomende vraag: behoud ik al mijn rechten indien ik de gerechtskosten die nu ten mijner laste werden gelegd zou betalen om te vermijden dat er een betekening volgt, die ik dan misschien ook nog bijkomend zal moeten betalen? Of is het toch beter dat ik voorlopig deze gerechtskosten NIET BETAAL en de betekening betwist??? Omdat ik dan misschien mijn rechten kan behouden en bij betaling mijn rechten misschien verlies?

Indien iemand mij hierbij kan helpen verneem ik het heel heel graag eventueel in een privé reactie omdat dan alle gegevens kunnen worden ingezien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 apr 2016 10:45

Tegen een vonnis van een Rechtbank is enkel een beroepsprocedure mogelijk.
Moet wel ingesteld worden binnen de voorziene termijn.

In dit geval zou dat Cassatie zijn, indien ontvankelijk.
Zeer duur!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 27 apr 2016 12:48

dank voor uw reactie.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 27 apr 2016 12:55

Zonder betekening kan het vonnis niet uitgevoerd worden, ben jij de winnende partij. U advocaat zal u wel inlichten wat u best doet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 29 apr 2016 11:25

“Art.1073.Behoudens wanneer de wet een kortere termijn bepaalt, is de termijn om zich in cassatie te voorzien drie maanden te rekenen van de dag waarop de bestreden beslissing is betekend of ...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Dit is het enig resterende rechtsmiddel tegen uw vonnis in hoger beroep,inbegrepen gerechtskosten.

“Art.1080.Het verzoekschrift, dat zowel op het afschrift als op het origineel door een advocaat bij het Hof van Cassatie is ondertekend, bevat de uiteenzetting van de middelen van de eiser, zijn conclusie en de vermelding van de wettelijke bepalingen waarvan de schending wordt aangevoerd, een en ander op straffe van nietigheid.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”