Uitlaatgassen auto tijdens keuring

PowerPC603
Topic Starter
Berichten: 3

Uitlaatgassen auto tijdens keuring

#1 , 06 okt 2015 14:48

Hoi,

Dit is misschien een vraag die misschien niet relevant lijkt, maar ik weet niet waar ik anders mijn verhaal kwijt kan of hoe er iets aan gedaan kan worden.

Gisteren ben ik met mijn Toyota Corolla van 2001 (14 jaar oud met 230.000 km op de teller) naar de keuring gereden.
Ik moest anderhalf uur aanschuiven en de motor draaide op stationair toerental (600 toeren ongeveer).
Vlak voor het binnenrijden kwam er een medewerker op mij af, controleerde mijn papieren buiten de hal en ik moest mijn motor stilleggen, waarom weet ik niet (terwijl er toch een groot bord staat met de melding dat je de motor warm moet houden).
Hij deed ook daar mijn motorkap open en liep eens rond de auto.
Ik stond dus met stilstaande motor een 10-tal minuten buiten vooraleer ik mocht binnenrijden, terwijl de eerste lijn zo goed als leeg was.
Uiteindelijk mocht ik binnenrijden en meetten ze mijn uitlaatgassen en mijn CO was 0,49, terwijl dat maximaal 0,30 mocht zijn volgens die mannen.

Rode kaart dus.
Ik belde naar mijn garagist met dit verhaal en die zei dat mijn CO onmogelijk zo hoog kon zijn.

Vandaag ben ik dus naar de garage geweest en daar waren mijn uitlaatgassen perfect normaal, met 0,0 CO.
Dus terug naar de keuring met de raad van de garagist om een minuut voor het binnenrijden het toerental op te drijven naar 3000 toeren om de katalysator heet te houden, die zorgt namelijk voor het neutraliseren van de CO.
Volgens internet-sites werkt een katalysator pas optimaal als die minimaal 450 graden heet staat.

Zo gezegd, zo gedaan.
Zonder afstelling opnieuw naar de keuring en opnieuw laten meten.
Na een kwartier aanschuiven op 3000 toeren mocht ik binnenrijden en mijn CO was nu 0,01.
Een factor 49 lager dan de dag ervoor.

Tijdens het gesprek met de chef zei hij dat men niets in de richtlijnen heeft staan aangaande temperatuur van de katalysator, enkel de motortemperatuur telt voor hen.

Waarom controleren ze die katalysatortemperatuur niet en waarom staat dat niet in hun richtlijnen als toch blijkt dat dit een grote impact heeft op de uitstoot?

Zonder enige aanpassing aan de auto ging de CO van 0,49 naar 0,01 van de ene dag op de andere.
Het enige at verschilt is dat ik gisteren lang heb aangschoven op statonair toerental en vandaag een kwartier op 3000 toeren om de katalysator heet te houden.

Mijn klacht tegen de chef heeft niks uitgehaald want die blijft beweren dat er iets anders aan mijn auto scheelt waardoor mijn CO gisteren maar liefst 49 keer hoger was dan vandaag. En volgens hem doet de temperatuur van de katalysator er helemaal niet toe aan de werking ervan, terwijl alle internet-sites het tegengestelde beweren.

Hoe zou ik dit kunnen aanpakken zodat anderen niet hetzelfde ondervinden in de toekomst?
Volgens mijn garagist krijgt hij elk jaar zo'n 40-tal gevallen over de vloer met te hoge CO waar hij totaal niks aan doet en na iedereen gewoon terug te sturen, is iedereen erdoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 okt 2015 17:45

Als je u motor zo lang stationair laat draaien, hopen de uitlaatgassen zich op in u uitlaat, met het resultaat van u hoge CO.
Als iedereen zo naar de keuring zou gaan zoals jij, zou ik daar niet graag werken.
Er zijn ook katalysatoren met een verwarmingselement die zorgt dat de katalysator nog sneller op temperatuur is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2015 17:59

Dit betekend dat je katalysator aan vervanging toe is, heb net het zelfde met vriendin haar wagen mee gemaakt, katalysator vervangen en geen problemen meer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 18 okt 2015 21:10

Heb eens geweten dat een vriendelijke controleur, zelf de wagen een klein minuutje op volle toeren liet draaien en dan was de co2 wel in orde
Het was wel zo een lawaai dat je dat geen minuut buiten zelf gaat moeten doen denk ik. Mogelijk moet het tijdsverschil tussen het op max. laten draaien en de meting bijna ogenblikkelijk gebeuren.

bij sommige keuringen hangt er wel een plakaatje dat je de motor moet stilleggen (wegens te veel luchtverontreininging voor die controleurs oa )


Heb ook al een onbekend aantal jaren geen olie meer ververst, wegens te weining aantal km jaar . zou de olie invloed op die co2 hebben, of een of andere filter ?

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 18 okt 2015 21:23

De auto van een firma die ik ken is een diesel Ford transit en is steeds door de controle ... blijkbaar kan men daar geen CO enz van meten want...
de uitlaat eindigt blijkbaar in het midden onder de wagen, en kan men er niet aan.
Wagen is nu 5 jaar oud ....

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 19 okt 2015 09:51

De auto van een firma die ik ken is een diesel Ford transit en is steeds door de controle ... blijkbaar kan men daar geen CO enz van meten want...
de uitlaat eindigt blijkbaar in het midden onder de wagen, en kan men er niet aan.
Wagen is nu 5 jaar oud ....
:shock: Ja, zelfde verhaal al gehoord van vrachtwagens en zo, met uitlaatpijp ergens in de hoogte

Bij de berekening van de prijs staat wel telkens roetmeting vermeld....

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 19 okt 2015 10:08

De auto van een firma die ik ken is een diesel Ford transit en is steeds door de controle ... blijkbaar kan men daar geen CO enz van meten want...
de uitlaat eindigt blijkbaar in het midden onder de wagen, en kan men er niet aan.
Wagen is nu 5 jaar oud ....
Dan word hij onmiddellijk afgekeurd met rode kaart, brandgevaar co vergiftiging inzittende.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 19 okt 2015 10:12

Blijkbaar niet - groene kaart - net nagevraagd

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 okt 2015 17:27

Als je u motor zo lang stationair laat draaien, hopen de uitlaatgassen zich op in u uitlaat, met het resultaat van u hoge CO.
Gas "ophoping" in een open systeem :?:
Waar tijdens de test (verse) uitlaatgassen door gepompt worden :?:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 30 okt 2015 09:39

Als iedereen in de keuring voor hij binnen rijd zo gas staat te geven, zoals die garagist zegt dan zal ik een gasmasker moeten meenemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”