Slagen en verwonding

Pieter W
Topic Starter
Berichten: 3

Slagen en verwonding

#1 , 24 mei 2015 12:49

Hallo


Even het verhaal schetsen;

Ik ben Pieter, ben 29 jaar en werk in de horeca.
Samen met een vriendengroep van plusminus 15 personen gingen we een avondje stappen. Voor vertrek dronk ik drie blikjes bier. Omstreeks 23u30 gingen we eerst naar danscafé X, daar dronk ik twee pilsjes. Ik was helemaal niet dronken. Omstreeks 1u30 besloten we verder te gaan vieren in danscafe Y.
Aangezien iemand van de vrienden jarig was, bestelde hij twee flessen drank om dit te vieren. We waren slechts tien minuten aanwezig in Cafe Y, toen ik een van mijn vrienden en zijn vrouw hevig zag discussiëren met een onbekende man. Ik wilde de 'verjaardagsviering' van mijn andere kameraad niet laten verpesten dus stapte ik op het bekvechtende trio af.
Ik legde mijn hand op de schouder van de onbekende man en vroeg hem heel rustig of hij ergens anders wilde gaan ruzie maken. Voor ik het besefte, plantte hij de bovenkant van een leeg longdrinkglas in mijn gezicht. Door de slag viel ik achterover met mijn rug op een trapje (twee treden). Ik stond op en merkte dat ik hevig bloedde. Ondertussen merkte ik dat mijn vrienden de vreemde persoon wilde 'terugpakken' maar de portier was al tussenbeide gekomen. Ik zag dat de portier de dader via de branddeur naar buiten leidde. Ik besloot hen te volgen en heb onderweg de dader een vuistslag verkocht.

De portier zorgde ervoor dat de politie en de ambulance werd gebeld. Terwijl wij wachtten op de hulpdiensten, merkten dat ik twee hevig gapende wonden had in mijn aangezicht. Min linker onderrug deed ook enorm veel pijn. In het ziekenhuis werden er 11 draadjes gebruikt om mijn wonden te hechten. Drie hechtingen net boven mijn linker wenkbrauw, acht hechtingen anderhalve centimeter onder mijn linkeroog.

De dokter constateerde ook ernstige kneuzingen aan mijn vetweefsel (onderrug). Er werd een echo genomen van het abdomen.

Na het ziekenhuis bezoek, stonden twee inspecteurs mij op te wachten om mee te gaan naar kantoor voor verhoor. Daar heb ik klacht ingediend. De politie noteerde ook twee telefoonnummers van getuigen (mijn vrienden mochten niet getuigen). De dader werd in de cel opgesloten voor een nachtje aangezien hij te dronken was om te verhoren.



Wat moet ik nu doen? De litteken in mijn aangezicht zullen blijven zijn. En werken kan ik de eerste dagen niet omdat ik veel last ondervind van mijn onderrug.

Zou ik een rechtszaak ooit kunnen verliezen? Neem ik een advocaat? Stel ik mer burgerlijke partij? Welke schadevergoeding kan ik eisen?


Ik hoor het graag van jullie.


Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 24 mei 2015 23:06

(mijn vrienden mochten niet getuigen).
Die begrijp ik niet. Waarom niet?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 mei 2015 09:20

Waren misschien allemaal zat?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 29 mei 2015 11:13

Dag Pieter

Jammer van je onprettige ervaring en je kwetsuren.

Wil je zo veel mogelijk kans maken op een zo correct mogelijke vergoeden, dan moet je nu al 'in gang schieten'.

Leg een map aan, waarin u op overzichtelijke wijze uw kosten bijhoudt. Probeer daarbij de indicatieve tabel te volgen (http://www.ordeexpress.be/UserFiles/Art ... l_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;). Daarmee bedoel ik volgende indeling:
1. verplaatsingskosten: hou alle kosten en afstanden bij in een tabel, gevolgd door de bewijsstukken
2. administratiekosten: heeft u uitzonderlijk veel moeten bellen, e-mailen, brieven (al dan niet aangetekend). Hou ook deze gegevens geordend bij.
3. is uw kledij beschadigd geraakt? Onbruikbaar door bloed? Hou de bonnetjes bij.
4. Medische kosten

Leg vervolgens een verklaring van benadeelde partij af. Zo word je op de hoogte gehouden van het verloop van het onderzoek (men zegt wanneer het onderzoek rond is).

Wordt de tegenpartij vervolgd voor de strafrechter, dan kan je een nota burgerlijke partijstelling neerleggen (een vraag om schadevergoeding op basis van de hoger vermelde categorieën).

Wordt deze niet vervolgd, dan moet je een burgerlijke procedure opstarten met hetzelfde doel.

Vervolgens kan je op basis van een vonnis ook schadevergoeding doen betalen. Is de tegenpartij onvermogend, dan kan je een vergoeding krijgen van het Fonds.

Je kan ook al dit werk laten doen door een advocaat, maar hoe meer je zelf doet, hoe minder je betaalt.

Heb je een familiale of rechtsbijstandsverzekering, dan betaalt de verzekering misschien de kosten van je advocaat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2015 12:18

Toch even vermelden dat dat vuistslagje ervoor kan zorgen dat de "dader" eenzelfde procedure tegen u kan opstarten.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 30 mei 2015 17:55

Alcoholverbruik gewone pint is 0,3 per pint dus na drie zat u al ferm boven de limieten van intoxicatie 0,9.
Afbraak per uur mag u rekenen op 0,2
Dan nog de sterke drank...onbekend aantal.
Of u dronken was feitelijke vaststelling van politie zal wel in het pv staan mocht dat een element zijn in het dossier.
Uiteraard mogen uw vrienden wel getuigen. Politie zal hun identiteiten toch hebben genoteerd.
U bezorgt politie een lijstje met deze namen.

Uiteraard kan tegenpartij zich ook tegen u partij stellen en mogelijk is het pv al wederzijdse slagen en verwondingen.

'vrienden' die wilde terugpakken ..."goe bezig' zou ik zeggen en alles behalve slim gedrag .... mogelijk doet tegenpartij ook aangifte tegen hen wegens slagen en verwondingen.

Staat zelfverdediging of wettige verdediging zal u en uw vrienden zeker niet kunnen inroepen.

Opzettelijke slagen en verwondingen al of niet met werkonbekwaamheid enz enz ... X maanden gevangenisstraf.

Doe maar wat ddanck heeft geschreven en zorg dat u een advocaat hebt.

Terug naar “Andere”