Onterechte boete uitgeschreven door de politie.

oOCalimeroOo
Topic Starter
Berichten: 12

Onterechte boete uitgeschreven door de politie.

#1 , 19 mei 2015 22:27

Beste mensen,

Op een kruispunt is er op een tijd van ongeveer 5 à 8 maanden een gebodsbord D1 c, frequent gewijzigd. Dit zeker 5 tal keer. De ene keer, zelfs in 2 weken 2 keer, van oude situatie naar de nieuwe en omgekeerd. Nu blijkt dat de aannemer die in de buurt aan het werken is aan de asfalt en wegdek, langs de zijkant WEL! Het is niet zo dat de weg volledig afgesloten is. Het is aan de zijkant dat ze werken, of één rijvak.

Wij zijn hierdoor constant in verwarring gebracht. Dan was het lange keer geen wijziging, waardoor de auto's dus wel mochten afslaan naar links aan het kruispunt. (oude normale situatie, verplicht rechtdoor rijden). Maar op een dag slaan we zoals gewoonlijk weer links, maar dan zien we verder op een afstand van 50 meter, dat de politie autobestuurders doet stoppen, omdat ze link zijn gereden. Ik ga het hier niet hebben over de verwarring dat ze mensen bezorgd hebben. Maar ik ben te weten gekomen via een schepen, dat de aannemer die deze bord wijzigde, in feite, 1 keer mocht wijzigen. Dus van de oude situatie, (verplicht rechtdoor rijden) NAAR de situatie( wel draaien naar links of rechts rijden).

Nu blijkt uit een brief van de schepen van mobiliteit dus. Dat deze aannemer geen vergunning had om de verkeersborden nogmaals te veranderen. Volgens de aanvraag die hij indiende, moest de bord daar staan tot wanneer de werken waarschijnlijk zouden af zijn, en dus, 30/06/2015. Dus naar links en naar rechts rijden verplicht.

Maar ik heb wel een boete gekregen. Volgens mij zou ik dit boeten niet mogen krijgen, wat er ook is gebeurd, vergissing of niet. Het is de aannemers schuld waardoor de politie gebruik heeft gemaakt om de mensen te betrappen!

Vinden jullie dit CORRECT? Zouden ze dit boeten niet moeten schrappen? Ik heb nl. de papieren betreft de boete al ingevuld met vermelding van de motieven. Verwarring door frequente wijziging, was mijn motief. Nu heb ik een brief van de schepen, dat de aannemer zonder vergunning de borden hebben veranderd.

Ik ben van plan om dit ook binnen te steken bij de politie.

Wat vinden jullie dat ik moet doen. En of ik de boete moet betalen?..

Ik luister graag naar uw meningen..


MVG


CARA

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oOCalimeroOo
Topic Starter
Berichten: 12

#2 , 19 mei 2015 22:30

Dit zou in principe niet mogen! Is niet correct. En ik heb bewijs op papier. TOT 30/06/2015 hadden ze geen vergunning om het te wijzigen DUS ik mocht to deze datum wel mogen afslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 19 mei 2015 22:32

Verwarring door frequente wijziging, was mijn motief.
Automobilist mag nooit verward zijn.
Dan voldoet men niet aan de vereisten om een wagen te besturen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 19 mei 2015 22:37

En u weet van elk bord of het er wel mag staan of niet? Zolang het bord voldoende duidelijk geplaatst is, moet u dit naleven. Het is namelijk niet de vergunning die bepaalt hoe u mag rijden, maar de feitelijke situatie.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 19 mei 2015 23:09

Of u dat hebt van de schepenen of niet. Deze heeft zo wie zo al niets te zien met het naleven van een verkeersregel in dit geval een bord - dat is de taak van de politie.
Stond er op het ogenblik dat u linksaf draaide een bord of niet .... indien u niet naar links mocht draaien hebt u een overtreding gemaakt.
Niets meer maar ook niets minder.
Trouwens voor overtredingen wordt er geen opzet vereist het louter feit (het begaan) is voldoende.

Vermeld vooral de brief van de schepenen in uw antwoord en daarna bij de politierechtbank.

U kan eventueel de aannemer in een burgerlijk geding aansprakelijk stellen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 mei 2015 10:08

Gaat TS voor ieder bord als de openbare weg nakijken of het wel gegund is alvorens het voorbij te rijden. Het zou maar eens niet gedubd zijn, en hij zou dus alzo een overtreding begaan. :lol:
Ieder bord dat er staat moet worden nageleefd, gegund of niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 20 mei 2015 10:23

Een gebodsbord D1c verplichte rijrichting word veel gebruikt bij wegenwerken, als dit er staat moet je het verkeersteken volgen.
Een schepen is geen ordehandhaver, is de politie die beslist of u een overtreding hebt begaan of niet. Denk dat de politie daar stond omdat heel wat weggebruikers dit aan hun laars lapten, en zo de wegenwerkers enorm hinderde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

oOCalimeroOo
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 21 mei 2015 08:13

Dan kunnen politie en en aan aannemer altijd zo'n onterechte situtatie creëren om de mensen te bestelen. Oh wat gezellig! De wetten moeten nageleefd worden! Als ik verbouwingen wil doen aan mijn huis, dan kan ik dit niet zonder vergunning en word ik hiervoor beboet. Wie kan er zeggen dat dit geen samenspel is? MEN WEET HEEL GOED DAT DE POLITIE WERKT OM DE KAS VAN DE GEMEENTEN OP TE VULLEN!

Ik kan jullie hier niet meevolgen. maar bon.. Verwarring word veroorrzaakt als er constant op de plek een bord word gewijzigd van A naar B, B naar A, A naar B, B naar A. Denken jullie dat de bestuurders alle zaken in het verkeer kan observeren? Dat gaat gewoon niet.. BON...

grtn gasten

Redrum
Berichten: 574

#9 , 21 mei 2015 08:55

Denken jullie dat de bestuurders alle zaken in het verkeer kan observeren? Dat gaat gewoon niet.. BON...
Denk jij dat niemand hier ooit al een auto bestuurd heeft? Jij bent echt de enige niet die met werken geconfronteerd wordt.

Ik ontken niet dat er op sommige plaatsen een beetje een wildgroei aan borden kan zijn, maar bij dergelijke werken let je toch extra op? Dan is het toch eerder een kwestie van niet willen zien, dan van niet kunnen zien.

Los daarvan is wijziging van verkeerssituatie nu eenmaal moeilijk als argument te gebruiken. Een overgangsperiode voor verstrooide chauffeurs gaat nu eenmaal niet, er kan geen dubbele regeling zijn. En opzet speelt niet mee in het verkeer.
Laatst gewijzigd door Redrum op 21 mei 2015 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 21 mei 2015 13:53

In principe moet u de verkeerstekens volgen die er staan.

Schone theorie, maar ...
Wie dat bij wegenwerken doet, staat bvb de rest van de week stil in Ekeren op de werken aan de snelweg A12 ... daar worden alle weggebruikers op de rechter rijstrook gedwongen een derdegraads overtreding te maken.


Punt is dat u enkel voor de rechtbank van uw PV af kan geraken.
PVs worden normaal niet geschrapt - of u moet de foute mensen kennen binnen de politie.

Of u daar gelijk krijgt, is koffiedik kijken.
Het kan alle kanten uit.

Was er een toegelaten alternatieve weg mogelijk op het kruispunt ?
In sommige situaties kan je door domme plaatsing van verkeerstekens volgens de wegcode stomweg géén kant uit zonder overtredingen te maken ...

giserke
Berichten: 2434

#11 , 21 mei 2015 16:17

Dat klopt, je zal moeten aantonen dat je niet anders kon dan een verkeersovertreding te maken. Dat is je enige kans.
Maar dan moet je wel zeker zijn van je spel of je hebt ook nog eens gerechtskosten aan uw been.

oOCalimeroOo
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 29 mei 2015 22:46

Ik heb bewijs van de schepen een brief namelijk waarop staat dat ze zonder vergunning de borden hebben verplaatst.. Heb deze binnengedaan, afwachten wat het zal geven.. Kheb nie veel hoop en geloof in het gerecht maar we zien wel... Nochthans let ik altijd zo dubbel op!!!! En nu, komen ze met de zone 30 in GENT! Nog meer geld nog meer geld geld geld geld... Beste is om alleen maar naar het werk gaan met de auto.. en maar met de fiets rijden..

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 29 mei 2015 22:51

Of dat bord er wettelijk of onwettelijk stond het staat er.
Vrees dat die brief niet veel zal uithalen.

PS een schepenen of burgemeester heeft ook niet de bevoegdheid om PV te laten verdwijnen hoor...al denken sommige dat ze dat wel mogen.

Een rechtbank houdt mijn inziens alleen rekening met verkeersborden die er staan.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 29 mei 2015 23:06

En nu, komen ze met de zone 30 in GENT! Nog meer geld nog meer geld geld geld geld...
Ik heb een fool-proof methode om geen boetes te moeten betalen: niet te snel rijden...

De zone 30 kost u maar zoveel als u zelf wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#15 , 30 mei 2015 08:36

En nu, komen ze met de zone 30 in GENT! Nog meer geld nog meer geld geld geld geld...
Ik heb een fool-proof methode om geen boetes te moeten betalen: niet te snel rijden...

De zone 30 kost u maar zoveel als u zelf wil.
In gentse randgemeenten (Sint Denijs Westrem) is t al jaaaaaren zone 30 tussen de Kortrijkse Steenweg en de Beukenlaan : meer dan 2 km. Je wordt dat gewoon ;-). En bij Louis uit Leuven is t 50 op de ring en 30 binnen de ring. Je wordt dat gewoon. Ook Brussel zit er aan te komen. Koning auto wordt stilletjesaan een beetje van z n troon gestoten.

Terug naar “Andere”