Voorschot betaald na telefonisch akkoord.

Frank.h
Topic Starter
Berichten: 1

Voorschot betaald na telefonisch akkoord.

#1 , 30 mar 2015 13:59

Hallo,

Ik hoop dat iemand me raad kan geven met het volgende probleem.

Dit is het situatie:

Ik heb namelijk een auto gezien op 't internet en de verkoper gecontacteerd via telefoon.

Na akkoord over de prijs heeft ze mij een bericht gestuurd:

Code: Selecteer alles

Beste, graag voorschot van 500€ op (rekeningnummer). Zodra voorschot betaald is gaat hij naar de keuring. Saldo van 7000€ bij afhaling in weekend van 4 april. Mvg, (naam).
Dus, ik heb het voorschot betaald en heb een bevestigingsfoto gestuurd.
Dit gebeurde dus vorige week.

Nu, ging ik deze morgen op m'n mobile banking en zag dat ze het voorschoot heeft terug gestort. Dus ik bel haar, en zij zegt dat haar man de auto heeft verkocht zonder haar weten.

Maar eigenlijk had ik graag de wagen nog.

Valt hier iets aan te doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 apr 2015 07:47

De verkoopster stelt als voorwaarde een voorschot van €500. U heeft hieraan voldaan. Er is dus, bewijsbaar met bericht en storting voorschot, een verkoopsovereenkomst tussen beide partijen gesloten.

U kan proberen via de rechtbank de uitvoering ervan te eisen.
Of de moeite die dit kost niet beter besteed wordt aan de zoektocht naar een andere wagen is enkel door u te bepalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 apr 2015 07:58

Is de sanctie niet dat de verkoper het voorschot dubbel moet teruggeven?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 01 apr 2015 09:26

Ga je nooit bereiken zonder vonnis. Principieel zou ikzelf de bij betwisting de zaak voor de rechtbank brengen maar zonder verdere info... Bv., was de wagen in kwestie wel degelijk eigendom van de verkoopster en niet van haar partner? Mocht ze wel in zijn naam de verkoop sluiten? etc etc...

Vandaar dat TS imo dient te overwegen of in het beste geval € 500 al die moeite wel waard is.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 01 apr 2015 11:42

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
‘89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract .Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten’(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,p.53).
‘Het definitieve aanbod,waarvan de aanvaarding leidt tot de totstandkoming van de overeenkomst,is het aanbod dat niet afhangt van een opschortende voorwaarde of dat door de vervulling van die voorwaarde definitief wordt‘(Cass. C.11.0407.F,18 mei 2012,R.W.2013-14,338).

‘Na akkoord over de prijs heeft ze mij een bericht gestuurd: Code: Beste, graag voorschot van 500€ op (rekeningnummer). Zodra voorschot betaald is gaat hij naar de keuring. Saldo van 7000€ bij afhaling in weekend van 4 april. Mvg, (naam).’

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”