Ideeën over riooldeksels die hinder veroorzaken

jmb
Topic Starter
Berichten: 3

Ideeën over riooldeksels die hinder veroorzaken

#1 , 05 mar 2015 15:24

Dag,

Sinds 3 jaar hebben verschillende inwoners van een straat hinder van rioolputdeksels in het wegdek.
De hinder bestaat uit trillingen en lawaai.

De weg is uiteindelijk al 1 en 2 jaar geleden opgelapt, echter zonder blijvend en goed resultaat. Aangezien het na de laatste aanpassing *iets* draaglijker was, heb ik niet verder geprotesteerd.

De situatie is echter opnieuw volledig uit de hand aan het lopen. De trillingshinder is "doenbaar", maar het lawaai dat voorkomt van zwaar verkeer dat over de ronde rioolputdeksels rijdt is een nachtmerrie. Ik word er 's nachts wakker van. Om aan te duiden hoe luidt het gaat: als er bezoek is en we zitten binnen, dan vroeg er iemand of het aan het donderen was... Ik dan ook nog eens al mijn ramen vervangen door geluidsisolerende ramen, maar dat helpt natuurlijk niet genoeg.

Vorig jaar heb ik mijn verzekering gecontacteerd en een geschil geopend bij de verzekering van de gemeente. Door de trillingen kwamen er barsten in mijn gevel. Uiteindelijk is daar niks verder van gekomen, o.a. door de incompetentie van de expert (what's in a name). Het is wel zo dat er qua wetgeving eigenlijk niks beschreven staat als het over trillingen gaat, althans in België. Dus die piste zit op een dood spoor.

Nu weet ik dat nachtrust wel een wettelijk recht is en zou ik via deze weg de gemeente willen aanklagen.
Ik stel ze eerst in gebreke en begin dan een kortgeding. Het heeft geen zin om nog een jaar te wachten op een proces, want dan ligt er misschien een nieuwe weg (laten we hopen), maar ondertussen is de hinder onhoudbaar geworden. Mijn nachtrust wordt volledig verstoord.

De andere inwoners van mijn straat klagen er ook over, maar niemand weet of durft wat te doen. Niet iedereen heeft dezelfde hinder, aangezien de putdeksels verspreid liggen.

Kan iemand mij advies of raad geven hoe zoiets aan te pakken? Mijn bekommernis is dat die hinder gewoon stopt. Ik heb geen probleem met vrachtwagens of ander verkeer, zolang ze maar op een normaal wegdek rijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 06 mar 2015 10:42

Geachte

U zit met een probleem en zoekt/vraagt daarover informatie op een juridisch forum, dat is een eerste goede stap.

Uit uw vraagstelling blijkt echter dat uw juridische (basis)kennis ruimschoots onvoldoende is om dit probleem zelf aan te pakken:
- er bestaan wel degelijk normen over trillingschade (DIN4150)
- er bestaat daarentegen geen wettelijk recht op "nachtrust"
- een kortgedingprocedure kan nooit een beslissing ten gronde opleveren en is dus niet de piste die u dient te volgen

Gelet hierop en gelet op de complexiteit van het probleem, doet u er dus best aan een advocaat te raadplegen. Deze kan u mogelijks ook vertellen of zijn kosten gedragen worden door één of andere verzekeraar.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 06 mar 2015 14:39

Rubberen strips onder deksel helpen aan aanzienlijk.
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 mar 2015 16:38

Je gaat dat altijd horen, maar de hinder kan beperkt worden.

Liggen de deksels los ?
Kantelen ze, of verschuiven ze horizontaal ?
Normaal is dit vrij eenvoudig op te lossen door er rubber strips onder te steken

Liggen ze veel dieper dan het wegdek ?
Dat is op te lossen door er een toplaag op te leggen zodat de bovenkant weer gelijk ligt.
Of door het mangat hoger te leggen - maar dat is redelijk ingrijpend.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 mar 2015 16:41

Een ingebrekestelling kan u altijd sturen.

Kortgeding voor een probleem dat al lang aansleept is niet meer relevant , tenzij de situatie recent aanzienlijk veranderd is en er zich een nieuw, acuut probleem stelt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 06 mar 2015 17:33

Nu weet ik dat nachtrust wel een wettelijk recht is en zou ik via deze weg de gemeente willen aanklagen
Nachtrust is geen wettelijk recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jmb
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 09 mar 2015 13:46

Uit uw vraagstelling blijkt echter dat uw juridische (basis)kennis ruimschoots onvoldoende is om dit probleem zelf aan te pakken:
- er bestaan wel degelijk normen over trillingschade (DIN4150)
Dat is een Duitse norm, niet relevant in Belgie werd mij verteld door expert van de verzekering.
- er bestaat daarentegen geen wettelijk recht op "nachtrust"
Da's minder, ik had dat letterlijk ergens gelezen in een wettekst. Misschien zat ik in een Nederlands wetboek? Ik zoek op waar ik dat vandaan haalde.
- een kortgedingprocedure kan nooit een beslissing ten gronde opleveren en is dus niet de piste die u dient te volgen
Het afsluiten van de rijbaan is voor mij een voldoende oplossing :wink:

doet u er dus best aan een advocaat te raadplegen
Dat was ik van plan. Is elke advocaat hiervoor voldoende, of bestaan naar welke expertise moet ik dan vragen?
Kortgeding voor een probleem dat al lang aansleept is niet meer relevant , tenzij de situatie recent aanzienlijk veranderd is en er zich een nieuw, acuut probleem stelt.
Wel, het is sinds enkele dagen dus compleet maf geworden terwijl het voordien nog enigszins doenbaar was.
Liggen ze veel dieper dan het wegdek ?
Dat is op te lossen door er een toplaag op te leggen zodat de bovenkant weer gelijk ligt.
Of door het mangat hoger te leggen - maar dat is redelijk ingrijpend.
Er liggen er 6 over een afstand van 15 meter... Elke situatie komt voor. En excuus voor mijn mening, maar het gemeentepersoneel is volledig incompetent. (ik heb er ooit eens een vakantiejob gedaan, dus ik ken ze...)

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 09 mar 2015 15:08

Ook al gaat het om een Duitse norm, als de rechter de deskundige opdracht geeft de trillingsschade na te gaan, zal deze rekening houden met de technische normen in zijn beroep, waaronder de DIN-normen.

Het afsluiten van de rijbaan is een schoolvoorbeeld van een beslissing die de kortgedingrechter niet kan nemen, tenzij het om een tijdelijk sluiting gaat in afwachting van het onderzoek. Maar dan moet u voor een definitieve oplossing nog steeds naar de rechter ten gronde.

Best doet u beroep op een advocaat die wat verstand heeft van bouwrecht, aansprakelijkheid en desgevallend ook administratief recht.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jmb
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 09 mar 2015 15:14

Het is giswerk, maar kan zoiets opgelost worden met een advocaat? Heeft dit kans op slagen om hier iets aan te doen?

Zou ik dit alleen doen, of te samen met mijn buren, heeft dit meer kans op slagen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 mar 2015 15:53

Zou ik dit alleen doen, of te samen met mijn buren, heeft dit meer kans op slagen?
Twee kunnen meer dan één, en drie zeker. Zo worden ook de kosten gedeeld.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 11 mar 2015 11:27

Als u trillingschade kan aantonen, dan maakt u zeker kans op slagen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 11 mar 2015 21:46

Van wie zijn de deksels?
Watermappij - riool - nutsvoorzieningen ????
Kan perfect dat het niet van de gemeente is.
Voor onze deur liggen er ook meerdere waarop staat RTT.

Terug naar “Andere”