Hond bijt ander hond wederom dood!

Roden
Topic Starter
Berichten: 5

Hond bijt ander hond wederom dood!

#1 , 29 aug 2014 16:58

Ik heb vorig jaar op dit forum een bericht geplaatst over mij pup die in het park dood was gebeten door een volwassen hond. Mijn pup was niet aangelijnd dus was het verwijt dat het mijn schuld was dat de pup doodgebeten werd. Nu vond en vind ik het nog steeds belachelijk dat een hond een andere hond doodbijt en daar mee weg komt aangelijnd of niet. Maar nu heb ik toen al gewaarschuwd dat dit nog een keer ging gebeuren en ja hoor hoe vervelend dat ik het ook vind om hierin gelijk te krijgen het is vorige week weer mis gegaan met diezelfde hond nu waren beide honden los. (Het was dit keer niet onze hond die dood werd gebeten). Nu willen de eigenaars van de dood gebeten hond geen aangifte doen omdat deze mensen elkaar kennen. Nu gebeurt er dus weer niets met deze hond en komt hij er weer mee weg. Ik ben naar de politie gegaan die zijn naar de 'doodbijtende' hond heen gegaan en we kregen eigenlijk net als vorig jaar weer hetzelfde antwoord namelijk dat het een 'brave' hond is en dat er op wordt gelet. Wat kan ik nu doen om een echt drama te vermijden want deze hond woont in een straat waar vanaf 1 september weer volop kinderen langs naar school fietsen, ook mijn eigen kind moet hierlangs naar school fietsen. Als hier weer niets aan wordt gedaan kan het de volgende keer wel eens een kind zijn wat aangevallen word door deze 'brave' hond, EN WAT DAN?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 aug 2014 20:05

U kunt niets doen zolang de brave hond niet losloopt en u bijt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tira00
Berichten: 929

#3 , 30 aug 2014 18:33

Staat er bij u in het politiereglement echt dat je een hond aangelijnd moet houden?
Ik vraag dit omdat hier in het politiereglement Hazodi (Limburg) daar niks van in staat. Er staat dat men zijn hond "onder controle" moet hebben, maar niks over aan de riem houden.

Reclame

Roden
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 14 sep 2014 13:09

Nou ik ben naar de politie geweest en zij kunnen daar niets aan kunnen doen. Dus maar wachten totdat het op één en VTM nieuws komt. En dan vraagt iedereen zich af hoe dat het kon gebeuren dat deze hond een klein kind aanviel. Ik vind dit GRUWELIJK frustrerend!!!

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 15 sep 2014 11:23

U kan daar melding van maken maar IS GEEN strafbaar feit zoals u het beschrijft.
Zijn nog altijd GEMEENTELIJKE reglementen dus verschil tussen Hasselt Zonhoven en Diepenbeek.
Eigenaar kan mogelijk wegens mishandeling dier een aangifte doen met u als getuige.

Roden
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 21 sep 2014 21:07

Sorry Franciscus ik snap dat het zo volgens de regels is. Maar deze hond heeft zelfs voor mijn pup dood te bijten al eens een andere hond doodgebeten. Nu is dit wel het enigste wat ik ervan weet. Deze hond die dus niet 2 maar al 3 honden heeft doodgebeten verbleef toen bij de zoon van waar de hond nu verblijft. Dus deze hond valt in herhaling en de mensen waar deze hond nu verblijft kunnen niet met deze hond overweg dus ik ben bang voor de gevolgen. Kijk een hond verliezen is erg, maar wat als de volgende geen hond maar een kind is? Wat hebben de regels dan voor nut als men pas actie onderneemt wanneer een kind moet lijden en de directe familie? Wie zegt dan tegen deze mensen "We wisten dat deze hond agressief was maar we hebben er niets aangedaan omdat het volgens het REGLEMENT niet verkeerd was dat deze al gedood heeft?"

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 21 sep 2014 23:01

Betrokken partijen moeten het nodige doen dus als U en enkele andere dat weten kan men steeds via parket ( schrijven aan door iedereen getekend) een procedure opstarten verwijzende naar alle voorgaande feiten .... of op dezelfde wijze via burgerlijke RB nl alle de partijen die een dode hond hebben dienen partij die eigenaar is gezamenlijk voor elk feit voor de RB te dagen. Met de burgerlijke veroordelingen kan parket misschien ingrijpen.

U zal nl moeten bewijzen wat u beweerd.

Alleen indien de eigenaar kwaadwillig de hond aanzet tot dan kan er opgetreden worden.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#8 , 22 sep 2014 15:14

Het is toch niet omdat een hond losliep dat die andere hond hem mocht dood bijten?
En nu heeft die nog 1 hond doodgebeten die wél aangelijnd was?

Wilt u me aub vertellen waar u woont zodat ik met mijn hond in die buurt kom wandelen?

Als er een hond op straat loopt, zonder muilkorf, die al 2 andere honden heeft doodgebeten, is dit een gevaarlijke situatie.
Hier moet wel degelijk iets tegen gedaan worden.
Ik zou hier bv. voor naar de politie, burgemeester of zelfs vredegerecht gaan om te eisen dat die mensen alleen nog met hun hond buitenkomen als dat beest een muilkorft omheeft.

Stel je voor dat ze hun hond eens niet kunnen houden?
En inderdaad, wat met kinderen?

Dit heeft niet alleen met strafbaar te maken, maar wel met veiligheid!

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 22 sep 2014 15:41

Honden zijn bezit/voorwerp... Topicstarter heeft wel feiten verteld maar geen burgerlijk juridische aktie ondernomen.
Het is STRAFBAAR als het aanzetten tot is dus een kwaadwillig inzicht van de eigenaar of als de hond losliep (gebrek aan voorzorg). Indien geen van beide burgerlijke zaak.

Heb ooit zo meerdere cases gelezen... als het niet strafbaar is zal parket niet optreden.
Als het niet op openbaar domein gebeurd zal burgemeester ook niet optreden - zelfs het aanbod in onze gemeente naar de eigenaar via dacht ik buurtbemiddeling en iemand die hondenpsycholoog was leverde niets op - eigenaar wilde niet meewerken en burgemeester kon niet ingrijpen.

Roden
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 22 sep 2014 16:17

Ik wil even iets opklaren wat ik een beetje denk dat er hier gebeurt. De eigenaar / ouders van de eigenaar hebben de hond NIET met kwaadwillig de honden dood laten bijten dit is niet het geval. Ze weten enkel niet hoe ze met dit soort honden om moeten gaan. Dit leid tot gevaarlijke situaties die nu onderschat worden door justitie en door de eigenaar / ouders van de eigenaar.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 22 sep 2014 16:24

Dus via burgerlijke RB -- en eens met de dienst sociale zaken gemeente gaan praten.
ALS de feiten niet op openbaar domein zijn gebeurd.
ALS de eigenaars geen actie ondernemen via burgerlijke rB
Wat verwacht u dan van de overheid strafrechtbank/burgerlijke RB of burgemeester... gezien geen vaststellingen geen feiten geen veroordeling kunnen die niets doen.
Op basis van geruchten een bevelschrift uitvaardigen ...denk het niet en om inbreuk openbare veiligheid in te roepen zal u en de andere toch met waterdichte bewijzen moeten afkomen hoor.

Roden
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 18 okt 2014 07:31

Wij hebben zelf aangifte gedaan en daar werd ook niets aan gedaan Franciscus. En de politie heeft gezien hoe er ons hondje na de aanval uitzag dit was ook op een openbare plaats dus kom niet aan met de nonsens over geruchten. Als ik die hond zie en ik voel mij bedreigd vervolgens dood ik de hond omdat ik mij bedreigt voel. Ik denk dat ik dan een probleem heb daar hoeft alleen maar een melding van gemaakt worden bij de politie. Waarom moet ik andersom naar verschillende instanties heen gaan om MISSCHIEN een reactie te krijgen of er moet straks eens echt iets mis gaan dat deze hond een kind aanvalt. Ik geef even het voorbeeld waar vorig jaar een meisje zowat verscheurt werd door een roedel losgebroken honden. Dit was van te voren ook al bekent.

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 18 okt 2014 09:42

De opvoeding van een hond is van cruciaal belang. Ik lees dat de hond door de zoon werd "opgevoed" en dan aan de ouders werd gegeven. Indien die zoon vb. de hond als bijthond heeft opgevoed (vb. pitbull) dan is dit een levensgevaarlijk beest.

Niet de honden zijn het gevaar (mijn dochter had ook ooit een pitbull) maar indien opgevoed als bijthond gaat dit er niet meer uit.

J_depauw
Berichten: 25

#14 , 11 nov 2014 19:58

Als eigenaar van een hond die ook een andere hond gedood heeft (in mijn eigen tuin, zie mijn post van augustus 2013, ik denk nog vaak aan dat hondje) begrijp ik niet dat de eigenaars van deze hond geen of weinig maatregelen/verantwoordelijkheid lijken te nemen.
Het is overduidelijk dat deze hond een probleem heeft met andere honden.

Als mijn hond tot drie maal toe een andere hond - op straat, wie weet wat is er al evt voorgevallen privé- aanvalt/doodbijt, dan zou ik toch ten minste mijn hond ten allen tijde aan de leiband houden. En (dit is persoonlijk) misschien toch wel een muilkorf voorzien, want het is duidelijk dat ze deze hond niet onder controle kunnen houden... en (opnieuw persoonlijk) zou ik toch een of naar school gaan of ten rade gaan bij een hondenpsycholoog. Zeker als je de hond zelf niet getraind hebt, maar iemand anders dat voor je deed. Hoe kan je dan controle hebben over je hond??

Het is echter niet omdat hij honden aanvalt dat hij dat ook bij mensen gaat doen.
Dat is ook de redenering van de politie: zolang een hond geen mensen aanvalt is de hond geen gevaar. Wat honden ondereen doen of laten maakt in sé niks uit. (heb dit antwoord indertijd ook gehad toen ik ging informeren bij de politie, ik wou weten waar ik aan toe was qua claims enz want mijn hond is zo'n ras dat bekend staat als gevaarlijk). Maar voor de politie dus geen probleem. Klopt eigenlijk niet, maar zo gaat het wel.

Maat het is wel normaal dat je je zorgen maakt. Zeker als de mogelijkheid er in bestaat dat het dier getraind is als zijnde bijthond. (wat ik idioot vind, als een hond het nodig acht zal ie zo ook wel bijten, daarvoor hoeft ie helemaal niet op getraind te worden).

Ik zou die mensen toch vragen tenminste de hond nooit meer los te laten lopen!
Dat vind ik trouwens maar normaal ook... niks zo vervelend dan een ongekende loslopende hond die naar jou en je aangelijnde toerent op straat met de eigenaar er een meter achter. En dan roepen ze: hij doet niks hoor!

Akkoord, maar het risico bestaat wel dat een andere hond daar WEL problemen mee heeft. De mijne is daar een voorbeeld van (al is hij niet in de mogelijkheid om aan te vallen), en deze hond overduidelijk ook.
En dus vind ik wel dat ze op dat vlak wel wat verantwoordelijkheid mogen nemen, voor de veiligheid van iedereen.

Wat als iemand de twee vechtende honden wil scheiden en ook gebeten wordt? Niet naar de mens gericht, maar de beet is er wel.

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 11 nov 2014 20:33

Een hond is voor de wet een voorwerp - als twee voorwerpen elkaar beschadigen is het een zaak tussen die eigenaars.
Als een of beide honden niet aan de leiband waren kunnen ze daarvoor (indien het gemeentelijk reglement dat voorziet) voor gestraft worden.

Dat is de wet ... niets meer maar ook niets minder - Politie dient geen PV op te stellen wordt zo wie zo geseponeerd door het parket want GEEN strafbaar feit.
Wat is wel strafbaar: het aanzetten tot dus het ophitsen. Al de andere zaken zijn burgerlijke zaken en via burgerlijke rechtbank/verzekering te regelen.

Wel ALS de politie zou tussenkomen en ze zouden de hond ter plaatse neerschieten dan zal vermoedelijk in de kranten staan dat politie weer eens zijn boekje te buiten is gegaan.

Geen verwondingen bij personen (om wat voor reden ook) geen tussenkomst politie /strafrechtbank ...wel burgerlijk geding voor schade.

Dus als die hond uw puppy doodbijt dan gaat uw naar uw verzekering en laat tegenpartij voor de burgerlijke rechtbank vervolgen. Het is GEEN strafbaar feit.
OMDAT het niet in het strafrecht voorzien is.

Net zo min als uw kat de duiven van uw buur zou doden en opeten.

Terug naar “Andere”