aansprakelijk voor je kinderen


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#17 , 08 jul 2014 08:44

Gelukkig loopt alles vlot met dochterlief, zolang er goeie afspraken zijn, blijven wij de beste vriendinnen.... Het kwam er eigenlijk op neer dat mijn dochter terwijl ze op Erasmus zat een uitstapje ging doen met het vliegtuig naar een ander land. Toen begon de discussie, ik vond dat ik daar op de hoogte moest van zijn, in geval er iets gebeurt, ik toch niet de schrik van mijn leven opdoe ....
Zij vond dat zij dat eigenlijk niet echt moest vertellen, dat ze nu (21 ondertussen) is .
Ik heb veel collega's die met jong volwassenen zitten, en dat is zo een trend bij de jongeren.....ze denken omdat ze ouder zijn dan 18, ze eigenlijk kunnen gaan en staan waar ze willen....

Alles verloopt prima nu, ze heeft haar derde jaar met onderscheiding afgerond, en nu nog een masterjaar.
Maar ik vind het onderwerp zeker de moeite waard om eens op te tafel te gooien, bedankt voor de reactie's, vond het de moeite om ze eens te lezen.

groetjes V

Em-
Berichten: 34

#18 , 08 jul 2014 11:45

Herkenbaar, dochter werd 18 en plots horen we niet echt meer bij haar leven...ik denk dat kinderen soms niet begrijpen hoe diep dat oudergevoel zit en hoe we met hen begaan zijn...tot ze zelf kinderen zullen hebben.

Ik vind toch dat er veel veranderd is in de loop der jaren, als ik kijk naar mijn jeugd en hoe dankbaar we waren om thuis te mogen wonen toen we meerderjarig werden, en als er geen geld was om aan de univ te gaan studeren we dat zonder protest aanvaarden, of zelf voor de nodige centen zorgden...
Nu kunnen kinderen eisen dat we betalen, de verantwoordelijkheid van de ouders is er niet kleiner op geworden...

Reclame

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#19 , 09 jul 2014 09:10

Herkenbaar, dochter werd 18 en plots horen we niet echt meer bij haar leven...ik denk dat kinderen soms niet begrijpen hoe diep dat oudergevoel zit en hoe we met hen begaan zijn...tot ze zelf kinderen zullen hebben.

Ik vind toch dat er veel veranderd is in de loop der jaren, als ik kijk naar mijn jeugd en hoe dankbaar we waren om thuis te mogen wonen toen we meerderjarig werden, en als er geen geld was om aan de univ te gaan studeren we dat zonder protest aanvaarden, of zelf voor de nodige centen zorgden...
Nu kunnen kinderen eisen dat we betalen, de verantwoordelijkheid van de ouders is er niet kleiner op geworden...

Dat is waar, ge moet nu echt als ouder "een spaarboekje"aan de kant zien te hebben VOOR uw kinderen verder gaan studeren, om zo een voorbeeld te geven, dochter had een kot in Gent 335 euro, en een kot in Keulen 300 euro, dat voor zes maand, (één semester) reken maar ... overheid komt wel voor een stuk tss, maar dat is niet voor iedereen ...typisch België

Aan het toebedelen van een studiebeurs mag er ook eens flink over nagedacht worden, als ge één euro buiten de grenzen valt, dan kunt ge het vergeten, maar dat maakt voor veel gezinnen een immens groot verschil ....

Em-
Berichten: 34

#20 , 09 jul 2014 11:26

Dat is zo.

Het zijn soms echt kromme situaties...bvb één kind woont bij vader die geen studietoelage kan krijgen, één bij de moeder die wel een studietoelage kan krijgen. Vader zijn bijdrage is min de studietoelage (vanzelfsprekend), moeder mag de helft van de volledige kosten betalen van het kind dat bij vader woont, terwijl ze met een laag inkomen al rond moet komen. Al betalen ze hun in principe eerlijk deel van de kosten, toch is het als we het verschil in inkomens bekijken verre van eerlijk.

En de plannen die ze met de kinderbijslag hebben...ik ben er niet gerust in.

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#21 , 09 jul 2014 13:12

Dat is zo.

Het zijn soms echt kromme situaties...bvb één kind woont bij vader die geen studietoelage kan krijgen, één bij de moeder die wel een studietoelage kan krijgen. Vader zijn bijdrage is min de studietoelage (vanzelfsprekend), moeder mag de helft van de volledige kosten betalen van het kind dat bij vader woont, terwijl ze met een laag inkomen al rond moet komen. Al betalen ze hun in principe eerlijk deel van de kosten, toch is het als we het verschil in inkomens bekijken verre van eerlijk.

En de plannen die ze met de kinderbijslag hebben...ik ben er niet gerust in.

ja, ik weet niet hoe of wat ze daar nog gaan aan veranderen .... Maar ik kan me perfect inbeelden hoeveel pijnlijke situaties er zich voortdoen in gezinnen waar de ouders tot het uiterste moeten gaan om toch maar hun kinderen te kunnen laten studeren....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 21 jul 2014 10:31

en vooral als je een gegronde reden hebt. Verbieden dat een vriend bij haar komt slapen, lijkt me nog niet direct een huisregel die afgedwongen kan worden, lijkt me. Klinkt voor mij gelijkwaardig als een huisregel die stelt dat iedereen thuis in een roze tutu moet rondlopen. Als die vriend natuurlijk een reputatie van drugs/geweld heeft, is het echter een andere zaak.

Terug naar “Andere”