Aanrijding bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres

sjoebalka
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Re: Aanrijding bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres

#16 , 15 mei 2016 18:56

Hallo,

Voor een soortgelijk ongelukje heb ik ook een vraag. Ik kom uit Nederland en de regels kunnen net even anders zijn.. uw hulp is erg welkom, daar de andere partij hoogstwaarschijnlijk geen enkele schuld wil bekennen.

Zoals in bovenstaand verhaal reed ik achteruit. De andere partij kwam, zoals de vrachtwagen, van buiten de openbare weg; een tankstation. Dezelfde situatieschets zou gebruikt kunnen worden voor mijn ongeval. Beide voertuigen waren in beweging.

Kom ik van rechts? Daar een tankstation vaak parallel aan de weg staat kun je het opdraaien van de weg misschien als invoegen of als rechts afslaan interpreteren.

De tegenpartij komt van buiten de openbare weg. Maakt dit iemand per se schuldig?

Valt dit alles onder artikel 12 van de wegcode. Hartelijk dank. Ik hoop dat u ook Hollanders helpt. ;-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 15 mei 2016 20:24

Als ze allebei in beweging waren zoals op de schets, dan kom jij van rechts en het je voorrang.
Alles hangt af wat er op het Europees aanrijdingsformulier-EAF staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sjoebalka
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 mei 2016 23:12

Bedankt! We hebben in ieder geval "roulant dans la meme sens et sur un file dofferente" bij hem aangevinkt, om duidelijk te maken dat beide partijen in beweging waren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 17 mei 2016 10:15

De vrachtwagenchauffeur heeft op het aanrijdingsformulier geschreven dat hij stopte om te zien of de weg vrij was.
I rest my case ;). Een gestopte vrachtwagen, is NIET bezig met een maneuver uitvoeren. Als een ander voertuig, dat WEL in beweging is, de vrachtwagen dan aanrijdt, is deze in fout. Punt.
Dus misschien heb ik het inderdaad verkeerd verwoord, Gebruiker21.
Da's niet zomaar "verkeerd verwoord", da's gewoon "andere info". Een vrachtwagen die gestopt is om te kijken of er verkeer aankomt, en op dat moment aangereden wordt door een parkerend voertuig, is niet in fout. Het is de aanrijdende wagen die in fout is.
Maar eigenlijk... zoals op mijn schets te zien, de vrachtwagen z'n voorkant was al deels op de baan.
Dat is geen excuus om er tegen te rijden.
Dan is dat wel een heel verkeerde plaats en moment om te stoppen om te zien of die op de baan kan. Da's op zich al fout
Of dat fout is, daar zal de rechtbank over beslissen, maar dit staat los van het feit dat u een stilstaand voertuig hebt aangereden. Ik vrees dat u in fout bent...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#20 , 21 mei 2016 21:44

Dat de vrachtwagen stilstond, dat is enkel wat de chauffeur zelf schreef. Ik ben zelf niet de chauffeur van de persoonswagen, maar een vriend ervan. Wij denken dat de vrachtwagenchauffeur wél in beweging was. De chauffeur van de persoonswagen heeft zich VOOR het achteruit rijden heel goed verzekerd en alle spiegels gecheckt, niks gezien. Het ongeval gebeurde trouwens in het donker; als je alle spiegels afloopt, kan het niet dat je het licht of knipperende richtingsaanwijzers niet opmerkt, van een vrachtwagen dan nog.
Maarja, dat is al meer woord tegen woord.
Laatst gewijzigd door LOML op 21 mei 2016 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#21 , 21 mei 2016 21:45

Dank jullie wel, trouwens, voor al jullie reacties!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 23 mei 2016 08:55

Dat de vrachtwagen stilstond, dat is enkel wat de chauffeur zelf schreef. Ik ben zelf niet de chauffeur van de persoonswagen, maar een vriend ervan. Wij denken dat de vrachtwagenchauffeur wél in beweging was. De chauffeur van de persoonswagen heeft zich VOOR het achteruit rijden heel goed verzekerd en alle spiegels gecheckt, niks gezien. Het ongeval gebeurde trouwens in het donker; als je alle spiegels afloopt, kan het niet dat je het licht of knipperende richtingsaanwijzers niet opmerkt, van een vrachtwagen dan nog.
Maarja, dat is al meer woord tegen woord.
Dan hoop ik dat de chauffeur van de personenwagen op zijn zijde van het aanrijdingsformulier expliciet geschreven heeft dat de vrachtwagen WEL in beweging was. In dat geval zal het aan de verzekeringen zijn om uit te vechten wie in fout was. Als de chauffeur van de personenwagen echter op het aanrijdingsformulier niet vermeld heeft dat de vrachtwagen in beweging was, maar het formulier wel ondertekend heeft, dan gaat hij hiermee akkoord met wat de chauffeur van de vrachtwagen verklaardde, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 23 mei 2016 10:41

Misschien is dit hier ook bruikbaar, aangereikt door JPV.

https://mijnadvocaten.be/verkeersrecht/ ... an-rechts/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 mei 2016 10:47

Het gaat hier niet over voorrang van rechts. Ongeval gebeurde niet op een kruispunt, maar op de afrit van een parking, als ik het goed begrepen heb...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 23 mei 2016 11:11

Dan is de vrachtwagen in fout, daar hij van een privé parking komt. Enige wat TS in nadeel kan spreken is dat hij achteruit reed.
Er zal door de rechter een evenwicht moeten gezocht worden, zou me niet verwonderen dat dit ongeveer 50/50 zou worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 23 mei 2016 11:37

Dan is de vrachtwagen in fout, daar hij van een privé parking komt.
Akkoord, moest hij in beweging geweest zijn, maar de chauffeur van de vrachtwagen beweert dat hij stil stond. Als de chauffeur van de personenwagen in dat geval achteruit rijdt om te parkeren en zo de stilstaande vrachtwagen raakt, is het de personenwagen die in fout is, niet de vrachtwagen.
Er zal door de rechter een evenwicht moeten gezocht worden, zou me niet verwonderen dat dit ongeveer 50/50 zou worden.
Als de chauffeur van de personenwagen op zijn kant van het aanrijdingsformulier verklaard heeft dat de vrachtwagen in bewezing was, denk ik ook dat de kans groot is dat ieder voor de eigen kosten opdraait. Als echter nergens betwist wordt dat de vrachtwagen stil stond, denk ik dat de chauffeur van de personenwagen weinig kans maakt. Iemand die een stilstaand voertuig aanrijdt, is in fout...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#27 , 23 mei 2016 12:03

Klopt Tom. Maar als TS gezien had dat vrachtwagen stilstond, had hij er waarschijnlijk ook niet tegenaan gereden.
Of het valt onder de dodenhoekspiegel, en kon hij hem niet gezien hebben. Kan dit ook niet onder de categorie onvoorzienbare hindernis vallen.
Als de vrachtwagen stil stond, heeft hij dan het ongeval niet zien aankomen, en even op zijn toeter duwen.
Denk meer dat alles gelijktijdig gebeurd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 23 mei 2016 13:53

Klopt Tom. Maar als TS gezien had dat vrachtwagen stilstond, had hij er waarschijnlijk ook niet tegenaan gereden.
Er gebeuren genoeg ongevallen omdat een achteruitrijdende wagen niet even checkt of de weg achter hem vrij is.
Of het valt onder de dodenhoekspiegel, en kon hij hem niet gezien hebben.
Is geen excuus om er tegen te rijden. En om een héle vrachtwagen in uw dode hoek te hebben, moet deze toch wel in een héél ongelukkige hoek staan ten opzichte van uw spiegel, hoor.
Kan dit ook niet onder de categorie onvoorzienbare hindernis vallen.
Een stilstaand voertuig zal noot onder die categorie vallen. Als je een rechter treft die een stilstaande vrachtwagen als "onvoorzienbare hindernis" beschouwd, bevind je je waarschijnlijk ergens in Geel ;).
Als de vrachtwagen stil stond, heeft hij dan het ongeval niet zien aankomen, en even op zijn toeter duwen.
Waarom zou de vrachtwagenchauffeur dat moeten doen? Tengewoordig hebben zoveel wagens parkeersensoren, dat je rustig mag aannemen dat een achteruitrijdende wagen echt wel op tijd zal stoppen, ook al kijkt de chauffeur niet naar achter.
Denk meer dat alles gelijktijdig gebeurd is.
Ja, als we de topic starter mogen geloven waren beide voertuigen in beweging. Jammer genoeg zal de chaffeur van de vracthwagen beweren dat hij gestopt was (hij heeft het ook zo het aanrijdignsformulier geschreven). Het was dus aan de bestuurder van de personenauto om dit op het aanrijdingsformulier te weerleggen. Vandaar mij vraag wat de chauffeur van de personenwagen ingevuld heeft op het aanrijdingsformulier? Zolang we dit niet weten, is het gissen naar hoe dit zal opgelost worden door de verzekering, of hoe een rechter zich zal uitspreken, moest het tot een rechtszaak komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 23 mei 2016 18:56

Als TS beweert dat de vrachtwagen in beweging was, dan is er het bewijs dat hij hem gezien heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 24 mei 2016 09:26

Als TS beweert dat de vrachtwagen in beweging was, dan is er het bewijs dat hij hem gezien heeft.
Da's een "bewijs" dat voor de rechtbank geen waarde heeft... De bewering van de vrachtwagenchauffeur dat hij stil stond, is net evenveel waard.

Wat echter op het aanrijdingsformulier staat en ondertekend is door beide partijen, heeft wel waarde. Vandaar mij vraag of de chauffeur van de personenwagen op het formulier geschreven heeft dat volgens hem de vrachtwagen WEL in beweging was. Da's momenteel de belangrijkste vraag.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”