Boete negeren

Krokodil86
Topic Starter
Berichten: 15

Boete negeren

#1 , 28 mar 2014 09:45

Ik vroeg me af hoe dat nu zat eigenlijk...

'k Ken er meerdere die veroordeeld zijn op de rechtbank/een boete kregen en die thuis kregen en nooit betaald hebben.
Jaren later nooit nog iets van gehoord.


Zijn wij nu gewoon debielen die dat braafjes betalen? Of wat kunnen de gevolgen ook zijn?

Puur uit nieuwsgierigheid, ik zou het eigenlijk niet durven niet te betalen :( .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2014 13:39

Je spreekt over twee dingen:
1. Veroordeling door de rechtbank die niet opgevolgd wordt (zou ik zeker niet riskeren).
2. "Boete" die thuisgestuurd wordt. Ik denk dat je daar de minnelijke schikking mee bedoelt. Die niet betalen kan, maar dan komt het normaal gezien voor de rechtbank, en als je dan veroordeeld wordt, is het een stuk duurder.

Dit laatste (negeren van de minnelijke schikking) kan je proberen, en hopen dat er geen rechtszaak van komt. Maar of het echt zo veel voorkomt dat niet betalen zonder gevolg blijft, durf ik te betwijfelen, hoor. Er zullen er wel zijn die tussen de mazen van het net glippen, maar ik denk dat dit een minderheid is. Ik zou in ieder geval het risico niet nemen als ik weet dat ik in fout ben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 mar 2014 14:55

Niet betaalde boetes zullen binnenkort van uw eventuele terugbetaling door de fiscus worden afgehouden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2014 16:02

Niet betaalde boetes zullen binnenkort van uw eventuele terugbetaling door de fiscus worden afgehouden.
Wat met minnelijke schikkingen? Deze kunnen ze niet zomaar afhouden. Als deze niet betaald worden, moet er een zaak van gemaakt worden. Als dit laatste niet gebeurd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 30 mar 2014 10:22

De rechter beslist over boete of gevangenisstraf, niet de veroordeelde; die kan absoluut niet kiezen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 30 mar 2014 12:10

En na 25+ jaar lijkt de situatie nog altijd niet echt rechtgetrokken. Hoe moeilijk kan dat toch zijn???
Is dus al jaren "kaarsrechtgetrokken". Nogmaals : de rechter kiest altijd, de beklaagde nooit.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38614

#7 , 30 mar 2014 19:21

Volgens mij vervangen door extra rijverbod.

Krokodil86
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 31 mar 2014 13:21

Minnelijke schikking wordt idd een zaak.

Maar een boete van de rechtbank die je gewoon niet ontvangt (al dan niet bewust doet alsof je ze niet ontvangt). Wat gebeurt daarmee?
Na veroordeling dus.

Want men kan toch niet bewijzen dat jij deze effectief ontvangen hebt?
Of volgt hierop gewoon een aangetekend schrijven?

'k Denk dat men niet wil weten hoeveel brieven er gewoon verloren gaan door de post...

'k Heb zelfs eens een 2e herinnering ontvangen van een minnelijke schikking (en die ook gewoon braafjes betaald) terwijl ik ervoor nooit niets ontvangen heb!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mar 2014 13:26

Worden boetes niet via AS gestuurd? Ik heb geen idee, want zelf nog nooit een boete gekregen in mijn "rij-carrière" van 12 of 13 jaar. :-).

Als de boete zelf niet AS is, vermoed ik wel dat de aanmaning via AS zal komen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 01 apr 2014 02:10

Worden boetes niet via AS gestuurd? Ik heb geen idee, want zelf nog nooit een boete gekregen in mijn "rij-carrière" van 12 of 13 jaar. :-).

Als de boete zelf niet AS is, vermoed ik wel dat de aanmaning via AS zal komen, niet?

nope

gewoon via de post

verzend en leveringsbewijs ontbreken dan, maar kans is klein dat politierechter dat gaat geloven als men zegt niks ontvangen te hebben . . .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 apr 2014 09:56

Idd, als EN de boete, EN de aanmaning niet toekomen, dat zou wel héél erg toevallig zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38614

#12 , 01 apr 2014 13:22

Indien niet betaald wordt politie ingeschakeld.
Indien daarop niet reageren wordt men gesignaleerd dus dan kan bij een controle vastgesteld worden dat er nog 'iets' openstaat, en uiteraard direct moet betaald worden.
Trouwens vanaf enige tijd geleden worden te betalen boetes gekoppeld aan terug te trekken belastingen bij mijn weten.
Ook gekoppeld boete + rijbewijs intrekken...
Veelplegers worden ook iets sneller opgemerkt gezien de gekoppelde databanken.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 01 apr 2014 14:22

Niet betaalde boetes zullen binnenkort van uw eventuele terugbetaling door de fiscus worden afgehouden.
Wat met minnelijke schikkingen? Deze kunnen ze niet zomaar afhouden. Als deze niet betaald worden, moet er een zaak van gemaakt worden. Als dit laatste niet gebeurd...
Is de zaak geseponeerd, of is er geen (tijdige) vervolging ingesteld.
Einde verhaal bij afloop v/d verjaringsperiode.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 01 apr 2014 14:25

Maar een boete van de rechtbank die je gewoon niet ontvangt (al dan niet bewust doet alsof je ze niet ontvangt). Wat gebeurt daarmee?
Na veroordeling dus.
De verjaringstermijn voor de strafuitvoering is 5 jaar, dus niet te snel victorie kraaien :wink:

Die boete kan met alle wettelijk middelen gehaald worden.
Via de fiscus, deurwaarder + beslag , ...

Terug naar “Verkeersongevallen”