Ongeval aan rotonde met fietser

Bdebrandt
Topic Starter
Berichten: 22

Ongeval aan rotonde met fietser

#1 , 03 jun 2013 11:40

Allen,

Kan iemand me duidelijkheid geven in volgende situatie:

Wagen rijd een rotonde op om er aan de 2de uitrit af te rijden. Rechts van die afrit ligt een fietspad op een verhoogde opstelling dwars op de rijrichting van de wagen.

Ter hoogte van de uitrit verlaagt het fietspad naar het niveau van de rijbaan en komt het op de rotonde. Op de rijbaan is een gekleurde strook voorzien (die voor de fietser de indruk doet ontstaan dat het fietspad doorloopt)doch zonder de in Art 74 vermelde witte stippellijn.

De bestuurder van de wagen merkte dat de fietser geen intentie vertoonde om te vertragen doch kon niet tijdig zijn voertuig tot stilstand brengen en reed de fietser aan.

Vraag: wie heeft hier een fout begaan?

PS Plaats vinden jullie op: http://maps.google.nl/maps?q=Fotografie ... 6,,0,-3.84" onclick="window.open(this.href);return false;

Wagen reed hier dus rechtdoor, fietser kwam van rechts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22273
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jun 2013 12:11

Wagen reed hier dus rechtdoor, fietser kwam van rechts
Uw uitleg is nogal verwarrend. Hoe kan je rechtdoor rijden op een rotonde?
Fietsers die hert ronde punt volgen, hebben voorrang op een auto die de rotonde wil verlaten. Poster wil die verlaten aan de 2de uitrit, niettegenstaande hij hierboven heeft aangegeven toch rerchtdoor te zijn gereden??????

Bdebrandt
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 03 jun 2013 12:17

De fietser kwam op de plaats waar de wagen de rotonde verlaat vanop de verhoogde opstelling de rotonde opgereden.

Reclame

mava105
Berichten: 22273
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 jun 2013 12:30

Fietser blijft voorrang hebben.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat hier zelfs een mooi filmpje over de rotonde en de voorrang. (zeker bekijken)

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jun 2013 12:36

Googlemaps wil hier niet openen, dus mijn excuses als ik naast de kwestie zou antwoorden.
Maar zoals het hier beschreven is, lijkt het fietspad tot de rotonde te behoren en heeft de fietser voorrang op afslaand verkeer.

Bdebrandt
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 03 jun 2013 13:12

Lanox,

Dat zou ik ook denken; enige probleem is dat de wegcode in Art 74 aangeeft dat een fietspad moet worden aangegeven door een stippellijn en dat is hier niet het geval.

Grtn

Bdebrandt
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 03 jun 2013 13:15

Mava105: inderdaad maar op de rotondo in kwestie is geen fietspad zoals beschreven in de wegcode (stippellijn); in het flimpje wel

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jun 2013 13:55

Als het "fietspad" of hoe we het nu ook willen noemen behoort tot de rotonde, dan heeft de fietser voorrang. Of er al dan niet een stippellijn aanwezig is veranderd hier niks aan.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 03 jun 2013 21:17

Dat zou ik ook denken; enige probleem is dat de wegcode in Art 74 aangeeft dat een fietspad moet worden aangegeven door een stippellijn en dat is hier niet het geval.

Grtn
Nee hoor, dat is geen probleem. Een fietspad kan eveneens aangeduid worden door een verkeersbord:


2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.



Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Afbeelding
of
Afbeelding
D7. Verplicht fietspad.
of
Afbeelding
D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.
Allen,

Kan iemand me duidelijkheid geven in volgende situatie:

Wagen rijd een rotonde op om er aan de 2de uitrit af te rijden. Rechts van die afrit ligt een fietspad op een verhoogde opstelling dwars op de rijrichting van de wagen.

Ter hoogte van de uitrit verlaagt het fietspad naar het niveau van de rijbaan en komt het op de rotonde. Op de rijbaan is een gekleurde strook voorzien (die voor de fietser de indruk doet ontstaan dat het fietspad doorloopt)doch zonder de in Art 74 vermelde witte stippellijn.
IS wel degelijk een fietspad. Als je goed kijkt, zie je de D9. En dat volstaat om er een fietspad van te maken.
De bestuurder van de wagen merkte dat de fietser geen intentie vertoonde om te vertragen doch kon niet tijdig zijn voertuig tot stilstand brengen en reed de fietser aan.
Dat maakt dan, dat de automobilist met onaangepaste snelheid reed. En daardoor niet meer in staat was om voorrang te verlenen. Tweemaal in fout dus.
Vraag: wie heeft hier een fout begaan?
De automobilist heeft mijns inziens 2 fouten begaan, die in oorzakelijk verband kunnen gebracht worden met het ongeval. Ik zie niet in, wat men de fietser ten laste zou kunnen leggen om de schuld (gedeeltelijk) bij hem te leggen.
Wagen reed hier dus rechtdoor, fietser kwam van rechts
Neen, sloeg rechtsaf. Het verlaten van een rotonde is eender hoe een richtingsverandering naar rechts. Eender waar je de rotonde verlaat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 04 jun 2013 05:51

En blijkbaar komt >>> hier dezelfde kwestie aan bod.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 04 jun 2013 09:07

Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
(vet/onderstreept door mij).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 04 jun 2013 09:16

Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
(vet/onderstreept door mij).
Ik vind geen B9 of B15 terug op de opgegeven locatie...

Bdebrandt
Topic Starter
Berichten: 22

#13 , 05 jun 2013 10:30

Turaki,

Inderdaad geen B9 of B15. Deze geven aan dat de bestuurder zich op een voorrangsweg bevindt. Echter D5 zorgt er voor dat de plaats een rotonde is en dat verkeer op de rotonde voorrang heeft op de weggebruiker die de rotonde oprijdt.

Enfin, duidelijk weer een "gray" area...

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 05 jun 2013 11:54

Hoezo, grijs? Er staat een D7, dus is het een fietspad. Aan een kruispunt stopt dit fietspad niet met een fietspad te zijn, en dus moet je voorrang geven. Daarnaast is het verlaten van een rotonde een richtingsverandering, en moet je voorrang geven aan het doorgaand verkeer, zoals de fietser, die zich op de rotonde bevindt. En als laatste, de fietser kwam van rechts, en voor zover ik weet geldt bij twijfel voorrang van rechts.

JPD
Berichten: 33

#15 , 16 jun 2013 14:34

Vraag: wie heeft hier een fout begaan?
Zeker en vast al de wegbeheerder. Het is een fietspad dat de wegbeheerder bedoeld heeft om door te lopen over het kruispunt, maar waarvan de signalisatie ontbreekt in de rijrichting van de fietser. Een paar likjes verf om het fietspad op het kruispunt te signaleren was véél beter geweest.

De autobestuurder die de rotonde heeft verlaten heeft ook al minstens een paar overtredingen begaan. Hij reed te snel bij het naderen van het kruispunt, kon niet stoppen voor een voorzienbare hindernis, heeft bij het rechtsaf slaan geen voorrang verleend aan fietspad dat langs de rotonde ligt, en bovendien wordt hij verondersteld met matige snelheid te rijden, en niet zoals typisch op dat kruispunt rechtdoor vlammen.

Voor de fietser slaag ik er niet in een fout te vinden.

Terug naar “Verkeersongevallen”