ongeval 2 fietsers

stenne
Topic Starter
Berichten: 2

ongeval 2 fietsers

#1 , 05 jul 2012 08:49

Betreft ongeval met 2 fietsers langs een jaagpad

Een fietser A reed langs het jaagpad en draaide een weg in naar links zonder om te kijken of een teken te geven .
Een achterkomend fietser B kon deze echter niet meer ontwijken en kwam in botsing .Talrijke schaafwonden en kapotte fiets tot gevolg.
Er was een getuige van dit ongeval
Verzekering fietser A stelt ( via zijn rechtsbijstand ) fietser B verantwoordelijk voor het ongeval !
Dus wordt hij momenteel niet vergoed voor schade matriaal .
Wie is volgens jullie verantwoordelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 05 jul 2012 09:06

Een teken geven bij richtingverandering is al enkele jaren geleden afgeschaft voor fietsers wegens 'te gevaarlijk' (sic). Ik denk dat de regel voor fietsers wel dezelfde is als voor achteropkomende auto's: steeds kunnen stoppen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2012 09:34

In mijn verkeersreglement (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) staat nog altijd:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet, en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Ook voor fietsers geldt dat als zij links afslaan, zij voorrang moeten verlenen aan de bestuurders die reeds begonnen zijn met hen in te halen.

Dit wordt waarschijnlijk iets voor de rechtbank.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 05 jul 2012 12:06

Aanvullend:
19.3
2°a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

Fietser A diende dus ook duidelijk links aan te houden, zodat B rechts kan passeren.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 05 jul 2012 12:27

Maar het verkeersreglement geldt niet voor een jaagpad, dat toebehoort aan de bevoegdheid van Waterwegen ?

"De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis."

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 05 jul 2012 12:51

Maar het verkeersreglement geldt niet voor een jaagpad, dat toebehoort aan de bevoegdheid van Waterwegen ?
Ik zie niet in waarom het verkeersreglement niet zou gelden voor een jaagpad. Toegang is daar beperkt door een C5, volgens mij toch een bord uit de wegcode.

stenne
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 05 jul 2012 13:08

Jaagpad liep juist ten einde en ik denk dat het dan een openbare weg was . Heb toch altijd gehoord dat wanneer iemand een manoeuvre uitvoert er zich moet van gewissen of er tegenliggend of achterkomend verkeer afkomt . alvast bedankt voor de talrijke reacties


sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 05 jul 2012 13:29

eigen reglementering die valt bij de eerste kennismaking met een rechtbank
een jaagpad is een openbare weg, en daar geld de wegcode
willen ze een ander statuut, moeten ze hem afsluiten
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38665

#10 , 05 jul 2012 19:07

Klopt natuurlijk. Had er beter dit nog bijgezet.... :(
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... ht=jaagpad" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 aug 2012 13:35

Dit wordt waarschijnlijk iets voor de rechtbank.
Vrees het ook. Als dan blijkt dat fietser A tegen een "gezapig" tempo aan het fietsen / afslaan was, en fietser B bleek een mountainbiker / wielertoerist te zijn die in volle vaart het jaagpad aan het afracen was, zou de rechter wel eens kunnen oordelen dat B roekeloos was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

guiclo
Berichten: 35

#12 , 14 aug 2012 22:19

Eigenlijk hadden beide fietsers moeten stoppen, als ik het goed begrijp was het jaagpad ten einde en kwamen ze op de openbare weg en dan had fietser B voorzichtiger moeten zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 14 aug 2012 23:12

Eigenlijk hadden beide fietsers moeten stoppen, als ik het goed begrijp was het jaagpad ten einde en kwamen ze op de openbare weg en dan had fietser B voorzichtiger moeten zijn.
Waarom stoppen? Voorrang moeten geven is niet hetzelfde als moeten stoppen.

guiclo
Berichten: 35

#14 , 14 aug 2012 23:40

Eigenlijk hadden beide fietsers moeten stoppen, als ik het goed begrijp was het jaagpad ten einde en kwamen ze op de openbare weg en dan had fietser B voorzichtiger moeten zijn.
Waarom stoppen? Voorrang moeten geven is niet hetzelfde als moeten stoppen.
Vermits ze beide van het jaagpad komen en op de openbare weg komen , dan hadden ze in principe moeten stoppen en links en rechts kijken dat er geen verkeer komt.

Lightning

#15 , 14 aug 2012 23:47

Vermits ze beide van het jaagpad komen en op de openbare weg komen , dan hadden ze in principe moeten stoppen en links en rechts kijken dat er geen verkeer komt.
Waar in de wegcode staat dat er moet gestopt worden als je voorrang dient te verlenen?

Terug naar “Verkeersongevallen”