Schadevergoeding

Nona
Topic Starter
Berichten: 2

Schadevergoeding

#1 , 13 sep 2010 15:44

Beste,

Vorig jaar werd ik slachtoffer van een verkeersongeval. Op 3 september ll. kwam deze zaak voor de politierechtbank, en werd de tegenpartij (of zijn verzekering) veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding (provisioneel). Mijn vraag is echter binnen welke termijn dit betaald moet zijn. Hiervan staat niets in het vonnis, en ik heb ook nog niets gehoord van de verzekering van de tegenpartij.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 sep 2010 16:07

Al geïnformeerd bij uw verzekeringsmaatschappij?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lawyer
Berichten: 15

#3 , 17 sep 2010 18:47

Er is geen termijn voor de betaling. Indien de tegenpartij niet betaalt na hiertoe te zijn uitgenodigd, is er maar één oplossing: de gedwongen uitvoering. Praktisch betekent dit een beroep doen op een gerechtsdeurwaarder die het vonnis gaat betekenen en daarna zal beslag leggen.
In de meeste gevallen is de aansprakelijkheid van de foutieve partij gedekt door een (verplichte auto-) verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Indien u deze verzekering uitnodigt om te betalen (bv. via de advocaat die op de zitting aanwezig was: deze staat in contact met de verzekering of weet tenminste welke verzekering dit is), ontvangt in de meeste gevallen zonder problemen de betaling. Uit ervaring weet ik wel dat dit een maand kan duren (na hiertoe te zijn uitgenodigd).
Uw eigen verzekeringsmaatschappij komt normaal niet tussen, tenzij in een paar specifieke gevallen. Wel kan u een verzekering eigen schade hebben (ook wel omnium genoemd) naast de klassieke verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Deze moet uiteraard wel uw eigen schade vergoeden conform de polisvoorwaarden.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”