Wandelaar duwde mij als fietser omver op fietsostrade

Karen08
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wandelaar duwde mij als fietser omver op fietsostrade

#1 , 15 nov 2023 19:53

Hallo, bijna een half jaar geleden reed ik op de fietsostrade. Een groep van 3 jongeren liep aan de rechterkant. Mijn voorganger op de fiets en ikzelf beginnen te bellen en we rijden hen voorbij. Op dat moment gaat 1 jongere helemaal naar links, naar het midden van de autostrade en we botsen op elkaar. Hij draait zich om, ik probeer me recht te houden en hij geeft me een duw. Resultaat: gekneusde ribben, kapotte fiets, overal blauwe plekken. Wandelaar is weggelopen, heeft me uitgescholden en niet geholpen. De politie heeft zijn gegevens en aangifte is gedaan, maar hij betwist de aansprakelijkheid. Welke rechten heb ik in dit geval? Ik heb geen getuigen.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 15 nov 2023 19:56

Woord tegen woord gaat u normaal aan het kortste eind trekken.

U kan eventueel wel klacht indienen voor schuldig verzuim en vluchtmisdrijf als hij u gewond heeft achtergelaten.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 16 nov 2023 18:22

Hangt er vanaf welke verkeersborden er op de fietsostrade staan en of voetgangers al of niet op weg zelf mogen lopen of in de 'berm' .

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2023 19:55

Hangt er vanaf welke verkeersborden er op de fietsostrade staan en of voetgangers al of niet op weg zelf mogen lopen of in de 'berm' .
Dan nog dienen ze links te lopen.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 nov 2023 17:41

Hangt er vanaf welke verkeersborden er op de fietsostrade staan en of voetgangers al of niet op weg zelf mogen lopen of in de 'berm' .
Op de voorbehouden wegen waar geen voetgangers op mogen (wat fietsostrades dus dikwijls zijn) mogen ze evenmin op de bermen lopen

Voetgangers mogen dan de ganse weg niet op :!:

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 nov 2023 17:44

Maar vraagsteller zal moeten bewijzen dat de tegenpartij inderdaad daar was én ongeval veroorzaakte ... niet simpel zonder beeld

Karen08
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2023 19:08

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, ik heb inderdaad geen bewijs. Ik ben hem achterna gegaan zodra ik zelf was recht gekrabbeld en heb hem dan op zijn school zien binnen gaan, een leraar heeft hem meteen tegengehouden. Hij geeft toe dat we gebotst zijn, maar niet dat hij mij een extra duw heeft gegeven.

Ter verduidelijking op de persoon die zei: hij moet links lopen -> Dit is een drukke fietsostrade, de wandelaars moeten op dat punt het wandelpad nemen dat met pijlen, hekken en aanduidingen duidelijk zijn. Zeker op dat moment van de dag is het onverantwoordelijk van al die leerlingen die via dat stukje fietsostrade snel van station naar de school willen stappen. Ook als tweede wil ik meedelen -> Als jij als wandelaar met hoofdtelefoon zonder uitkijken van de rechterkant naar het midden stapt, dan is dit toch zijn verantwoordelijkheid? Of zie ik dit fout? Ik rinkel met mijn bel ter waarschuwing vooraleer ik voorbij kom.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 16 dec 2023 11:55

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, ik heb inderdaad geen bewijs.
Dan vrees ik dat je in een rechtbank weinig gaat kunnen doen.
De bewijslast ligt immers integraal bij u.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”