In gat van vrachtwagen gereden

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

In gat van vrachtwagen gereden

#1 , 31 okt 2023 14:18

Mijn moeder heeft deze morgen in het gat van een vrachtwagen gereden.
Het was druk op die weg en dus aanschuiven voor de lichten. Het was ook nog donker en het lag nat (en regende denk ik). De vrachtwagen vertrok maar minder snel dan mijn moeder dacht waardoor ze niet tijdig stopte en ze is er dus tegen gereden. Gevolg = blikschade = de voorbumper ferm gedeukt. Ze heeft zich in de zijstraat aan de kant gezet en zich naar de garage laten slepen (ze kon nog rijden maar was te veel onder de indruk).
De vrachtwagen zelf is doorgereden. Ik vermoed dat deze nooit gevoeld heeft dat ze er tegen gereden heeft. Een nummerplaat van die vrachtwagen heeft ze niet. Ze weet enkel dat het een blauwe aanhangwagen was. Er was één persoon die gestopt heeft. Hij reeds schuin achter haar op het tweede rijvak maar hij heeft ook geen gegevens van de vrachtwagen gezien.
Ik heb haar al gezegd dat ze dit sowieso best de verzekering laat weten.

Maar moet ze dit ook aan de politie laten weten?
Is dit nu vluchtmisdrijf voor de vrachtwagen? Deze is immers niet gestopt of ter plaatse gebleven.

iota
Berichten: 830

#2 , 31 okt 2023 17:09

De vrachtwagen heeft alleszins geen vluchtmisdrijf gepleegd, want hij was niet in fout.

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 31 okt 2023 17:12

De vrachtwagen heeft alleszins geen vluchtmisdrijf gepleegd, want hij was niet in fout.
Dus als ik een fietser omver rijd die voorrang van rechts negeert, mag ik gewoon wegrijden?

Aansprakelijkheid is geen criterium voor vluchtmisdrijf. Opzet is wel een vereiste, m.a.w. als het om een lichte aanrijding ging en de vrachtwagen niets gemerkt heeft (wat zeker kan met een vrachtwagen), is er geen vluchtmisdrijf.

Ik zou het zeker aan de politie laten weten, voor als er toch nog iets van zou komen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#4 , 31 okt 2023 19:33

Beste

De wettelijke voorwaarden om van vluchtmisdrijf te spreken zijn duidelijk.

https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/ ... htmisdrijf

belangrijk element is effectief bewust de vlucht nemen met het bijzondere opzet zich aan dienstige vaststellingen te onttrekken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5423

#5 , 01 nov 2023 10:48

Hoedanook is zij in fout en draait op voor haar schade als ze geen omnium heeft. Mocht de vrachtwagen gestopt zijn en schade hebben dan betaalt haar BA (met verhoging BM tot gevolg)

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 01 nov 2023 11:01

De vrachtwagen heeft alleszins geen vluchtmisdrijf gepleegd, want hij was niet in fout.
Dat is een compleet fout antwoord ! De wettekst bepaalt namelijk létterlijk het tegendeel van wat u hier schrijft :

Hoofdstuk IV. Vluchtmisdrijf
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken,
zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 01 nov 2023 11:26

Mijn moeder heeft deze morgen in het gat van een vrachtwagen gereden.
Het was druk op die weg en dus aanschuiven voor de lichten. Het was ook nog donker en het lag nat (en regende denk ik). De vrachtwagen vertrok maar minder snel dan mijn moeder dacht waardoor ze niet tijdig stopte en ze is er dus tegen gereden. Gevolg = blikschade = de voorbumper ferm gedeukt. Ze heeft zich in de zijstraat aan de kant gezet en zich naar de garage laten slepen (ze kon nog rijden maar was te veel onder de indruk).
Dit alles valt onder de noemer "snelheid aanpassen aan (weers)omstandigheden" en "voldoende afstand bewaren tot de voorligger".
De vrachtwagen zelf is doorgereden. Ik vermoed dat deze nooit gevoeld heeft dat ze er tegen gereden heeft. Een nummerplaat van die vrachtwagen heeft ze niet. Ze weet enkel dat het een blauwe aanhangwagen was.
Het enige wat je kan doen, is aangifte doen van de aanrijding.
Tijdstip + exacte locatie meegeven, en zoveel mogelijk details van het voertuig van de tegenpartij die ze zich kan herinneren.
En eventueel de contactgegevens van de getuige, als ze die heeft.
Er was één persoon die gestopt heeft. Hij reeds schuin achter haar op het tweede rijvak maar hij heeft ook geen gegevens van de vrachtwagen gezien.
Ik heb haar al gezegd dat ze dit sowieso best de verzekering laat weten.
Heeft uw moeder de contactgegevens van die getuige gevraagd ?
Het is in dergelijke situatie namelijk altijd nuttig om daarnaar te vragen en die gegevens bij te houden.
Mocht er achteraf toch nog iets van komen, dan heeft je moeder tenminste toch een getuige die gezien heeft dat zij wel degelijk ter plaatse gebleven is, terwijl de vrachtwagen degene is die doorgereden is. Het kan helpen om een eventuele klacht lastens uw moeder wegens vluchtmisdrijf te kunnen ontkrachten.
Maar moet ze dit ook aan de politie laten weten?
Ik zou haar dat in ieder geval aanraden, ja.
Liever dat, dan dat de politie éérst komt aanbellen omdat blijkt dat de tegenpartij wél aangifte is gaan doen van de aanrijding.
Is dit nu vluchtmisdrijf voor de vrachtwagen? Deze is immers niet gestopt of ter plaatse gebleven.
Dat hangt ervan af, of hij wel/geen weet had van de aanrijding waarin hij zonet betrokken geraakt is.

Ofwel is hij doorgereden omdat hij niet eens gemerkt heeft dat hij zonet achteraan is aangereden. Hij had er alle belang bij om een deftig aanrijdingsformulier te kunnen overhandigen aan zijn verzekeraar teneinde de schade aan zijn vrachtwagen te kunnen recupereren bij de tegenpartij. Mocht hij voldoende overtuigend kunnen aantonen dat hij het écht niet gemerkt heeft, is er geen sprake van vluchtmisdrijf. (en ik wik en weeg hier bewust m'n woorden).

Ofwel is hij doelbewust doorgereden omdat hijzelf óók fameus iets te verbergen had. In dat geval, is er wel degelijk sprake van vluchtmisdrijf.

Niemand hier heeft een glazen bol .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 nov 2023 20:16

De vrachtwagen heeft alleszins geen vluchtmisdrijf gepleegd, want hij was niet in fout.
Of men in fout is of niet, doet hiervoor absoluut niet ter zake

Vraag is of de bestuurder ooit wat gevoeld of gemerkt heeft - best mogelijk niet ...

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 nov 2023 20:19

De wettelijke voorwaarden om van vluchtmisdrijf te spreken zijn duidelijk.

https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/ ... htmisdrijf

belangrijk element is effectief bewust de vlucht nemen met het bijzondere opzet zich aan dienstige vaststellingen te onttrekken.
Ook dat klopt niet meer met de rechtspraak

Men kan zelfs vluchtmisdrijf plegen door ... ter plaatse te blijven
(maar zich niet als bestuurder kenbaar te maken)

Met de groeten van Cassatie er bovenop :!:

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 nov 2023 20:26

Maar moet ze dit ook aan de politie laten weten?
Dat is verplicht:

52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° (...)

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen. Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtsbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.

Zo een partij die schade geleden heeft evenwel niet aanwezig is, moeten de bij het ongeval betrokken personen zoveel mogelijk ter plaatse hun naam en adres opgeven, en in elk geval moeten zij deze inlichtingen zo haast mogelijk rechtstreeks of door tussenkomst van politie of rijkswacht mededelen.


De nodige vaststellingen zijn niet gedaan

Een partij die mogelijk schade heeft is niet aanwezig ...


:arrow: aangifte doen


Is dit nu vluchtmisdrijf voor de vrachtwagen? Deze is immers niet gestopt of ter plaatse gebleven.
Die heeft best mogelijk nooit gemerkt of gevoeld dat er wat mis was ...
Zeker indien geladen voel je amper wat.
Regen, donker, dus die ziet ook in spiegels niet dat auto achter hem beschadigd is ...

Weten dat er een ongeval gebeurd is, is een essentieel gegeven om van vluchtmisdrijf te spreken.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#11 , 02 nov 2023 09:35

Update:
Dat mijn moeder in fout is, is vrij duidelijk. Daar is geen twijfel over.
Ze heeft ondertussen ook aangifte gedaan bij de politie. Zij hebben een verslag (of wat dan ook) opgemaakt. Vermoedelijk zal ze er niks meer van horen tenzij de vrachtwagen toch nog opduikt.
Van die getuige heeft ze jammergenoeg geen gegevens. Ze weet enkel dat hij in een donkere auto reed.
Van de vrachtwagen zelf weet ze trouwens ook niks behalve dat het een blauwe aanhangwagen was. Enige reclame of firmanaam weet ze niet.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#12 , 19 dec 2023 10:12

Update na contact met politie en verzekering:
Gezien de andere partij en de getuige niet gekend zijn zal zowel de politie als de verzekering er geen verder gevolg aan geven. Dus case closed.

Terug naar “Verkeersongevallen”