Altijd in fout?!?

Eigenaar auto
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Altijd in fout?!?

#1 , 29 aug 2016 20:36

Eventjes een situatieschets:

Parking supermarkt en straat A komen als het ware samen op een soort y-punt. De afstand tussen de uitrit van de parking en de straat is miniem. Straat A wordt afgebakend door omgekeerde driehoeken. Bij het uitrijden van de parking is mijn moeder er zeker van dat er op hoofdweg A (rechtlijnig ten opzichte van straat B) er geen tegenliggers zijn op weg A en B. Ze verlaat de parking om rechtdoor te rijden naar straat C. Ze heeft de parking voor 3/4e van de wagen verlaten als ze een knal hoort en voelt. Na de eerste schock kijkt ze naast haar en ziet geen wagen.

Blijkbaar heeft de andere bestuurder zich vlug verwijdert uit de verkeerssituatie en als eerste reactie een parkeerplaats op de parkin gezocht. De andere bestuurder heeft verklaard gehaast te zijn omdat ze nog iets moest afhalen. Doordat de schade aan de auto van mijn moeder aanzienlijk is (bumper, licht, wielas gebroken, carrosserie boven linkerwiel en deur dienen vervangen te worden) moet er toch een zekere snelheid door de tegenligger genomen te zijn. Vermoedelijk heeft de andere bestuurder enkel de verkeerssituatie links bekeken. De politie werd erbij geroepen, vandaag bel ik voor een een afschrift van het proces verbaal, ik krijg volgende uitleg:

Er werd geen pv opgemaakt, situatie is duidelijk: wie van een privé parking komt is in fout. Ik ben er mij van bewust dat de openbare weg voorrang heeft, maar indien deze vrij is en een roekeloze chauffeur negeert het "ik verleen recht en links voorrang teken en indien nodig stop ik" kan het toch niet zo zijn dat de bestuurder van de privéparking sowieso volledig aansprakelijk is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 29 aug 2016 20:55

Welk soort parking ...type groot shopping of supermarkttype?
Politie heeft zich niet uit te laten over fout of niet ....dit is een zware deontologische fout.
Zij dienen ofwel PV op te stellen ofwel een melding te maken en partijen het EAF laten invullen.
Wegcode zal wel van toepassing zijn is mijn vermoeden.

U krijgt trouwens geen afschrift van een PV ...wel een attest aanrijdingen.
Indien er een melding is opgesteld dan een attest melding of op zij n minst het nummer.

Eigenaar auto
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2016 20:59

Het gaat over een kleine supermarkttype, sowieso een normaal benadeelde plaats daar ben ik me van bewust. Maar als ik het goed zie (u mag me gerust verbeteren) was de openbare weg al betreden en was er een manoeuvre bezig.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 29 aug 2016 21:17

uw moeder moet toch voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan ???
Er is toch een EAF opgesteld.
Niets belet uw moeder om alsnog bij die politiedienst aangifte te doen en dan zullen de vaststellers hun vaststellingen op papier moeten zetten in het PV.

Eigenaar auto
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2016 21:22

Tuurlijk maar op dat moment was de auto nog niet op dat punt. Sorry, de situatie is moeilijk uit te leggen, het is gekend als een gevaarlijk punt. Op het moment dat ze keek en overstak was de auto nog niet aan het punt dat die zichtbaar kan zijn ( ik vermoed dat we nu spreken over iets van tussen vijf à tien meter, en tien volgens mij heel ruim)

Eigenaar auto
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2016 21:29

Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld: stel dat je ziet dat iemand van de privéparking oversteekt, dan mag je die toch niet hinderen bij het rechts afslaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 29 aug 2016 21:34

Plaats eens de link van google maps van de plaats van het ongeval.
Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld: stel dat je ziet dat iemand van de privéparking oversteekt, dan mag je die toch niet hinderen bij het rechts afslaan.
Klopt niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Eigenaar auto
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 aug 2016 22:00

Stationsstraat 38, 9890 Gavere uitrit aan luxemburgstraat

mjers
Berichten: 1788

#9 , 30 aug 2016 16:00

@ TS ik begrijp u, maar uw moeder dient voorrang te verlenen gedurende het ganse manoeuvre. Er is niets specifiek terug te vinden in de wetgeving voor uw situatie. Maar uit eerdere rechtspraak lijkt het duidelijk dat de rechters deze redenering volgen.
Het enige dat uw moeder kan doen is bewijzen dat zij voor de tegenpartij een voorzienbare hindernis was (dit betekent dat de tegenpartij had moeten kunnen stoppen voor de auto van uw moeder). Maar hoe ga je dit bewijzen? Lijkt mij in de praktijk onmogelijk.

In de regel is de stelling "wie van een privé parking komt is in fout" dus correct.
Tenzij het tegendeel bewezen is.


""""

Hof van Cassatie, 18/09/2007, rolnummer P.07.0770.N

De verplichting bij het uitvoeren van een manoeuvre voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers bestaat niet enkel op het ogenblik waarop de bestuurder het manoeuvre wil uitvoeren, maar duurt voort totdat de manoeuvrerende bestuurder zijn normale plaats in het verkeer heeft ingenomen.
Voorgaand gelijkaardig arrest: Cass., 24 juni 1998, AR P.98.0020.F, nr 334.

"""""

Terug naar “Verkeersongevallen”