Aanrijding bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

Aanrijding bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres

#1 , 29 apr 2016 20:00

Beste lezers

Onlangs heeft zich een aanrijding voorgaan waarbij een vrachtwagen een parking verliet van een bedrijf (dus echt zo'n pleintje met parkeerplaatsen - om de rijbaan te betreden moet je over een trottoir en een fietspad rijden). Een auto was op dat moment enkele meters achteruit aan het rijden op de rijbaan om een parkeerplaats daar in te nemen. De twee botsen. Op dat ogenblik staat de vrachtwagen met zijn voorste wielen op de fietspad; slechts een klein gedeelte van de voorkant is op de rijbaan (ongeveer 50cm). De vrachtwagen heeft schade rechts vooraan, de auto rechts achteraan.
Wie treft hier schuld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 29 apr 2016 20:24

Bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres telt de voorrang van rechts bekeken in de rijrichting van het voertuig...

Aan de schade kan ik afleiden dat de auto in zen recht is. Die kwam voor de vrachtwagen van rechts. Dus de vrachtwagen moest die voorlaten...

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 29 apr 2016 22:06

Afbeelding
Dit verduidelijkt het ongeval

Bedankt voor uw reactie, mjers

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 29 apr 2016 22:19

Na uw schets te zien bevestig ik mijn antwoord

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 mei 2016 21:16

Gelijktijdige maneuvers
voorrang van rechts (de personenwagen)

TheJudge007
Berichten: 366

#6 , 02 mei 2016 23:34

Maar A rijd toch achteruit, dat is zijn normale rijrichting toch niet ?

mjers
Berichten: 1788

#7 , 03 mei 2016 07:07

De rijrichting is altijd " de richting waarin het voertuig zich voortbeweegt". In dit geval is dit inderdaad achteruit, maakt niets uit of dit de normale rijrichting is of niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 03 mei 2016 07:55

Moet iemand die van parking/oprit rijd geen voorrang verlenen aan alle verkeer op de rijbaan.
Als ik hier de redenering volg, en de auto zou vooruit geparkeerd hebben van links gekomen zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2016 08:53

Akkoord indien de vrachtwagen effectief in beweging was. Indien deze van de parking rijdt en stopt om te kijken of hij de baan op kan, en op dat moment rijdt A de vrachtwagen aan, hebben we een ander verhaal. Maar als beiden in beweging waren, volg ik wat hierboven geschreven staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 03 mei 2016 09:10

TS bevestigd dit toch "Aanrijding bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres".
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mei 2016 09:30

TS bevestigd dit toch "Aanrijding bij gelijktijdig uitgevoerde manoeuvres".
Je zou eens moeten weten voor hoeveel Vlamingen "staan wachten om de baan op te rijden" hetzelfde is als "een maneuver uitvoeren". Een beetje zoals veel Vlamingen denken dat uw richtingaanwijzes aanzetten op het moment dat uw manuever al bezig is, hetzelfde is als "tijdig uw richtingaanwijzers gebruiken" (zie ik dagdagelijks op de baan). 'k gaf het dus maar even mee voor de volledigheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#12 , 09 mei 2016 16:36

De vrachtwagenchauffeur heeft op het aanrijdingsformulier geschreven dat hij stopte om te zien of de weg vrij was. Dus misschien heb ik het inderdaad verkeerd verwoord, Gebruiker21. Maar eigenlijk... zoals op mijn schets te zien, de vrachtwagen z'n voorkant was al deels op de baan. Dan is dat wel een heel verkeerde plaats en moment om te stoppen om te zien of die op de baan kan. Da's op zich al fout

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 mei 2016 17:50

Moet iemand die van parking/oprit rijd geen voorrang verlenen aan alle verkeer op de rijbaan
Er bestaat geen bepaling dat de bestuurder die op de rijbaan een manoeuvre uitvoert voorrang zou hebben op de bestuurders die een manoeuvre uitvoeren door de rijbaan op te rijden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 09 mei 2016 19:35

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

Het nieuwe gegeven van TS dat de vrachtwagen stilstond is de auto in fout.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 10 mei 2016 14:09

De vrachtwagenchauffeur heeft op het aanrijdingsformulier geschreven dat hij stopte om te zien of de weg vrij was. Dus misschien heb ik het inderdaad verkeerd verwoord, Gebruiker21. Maar eigenlijk... zoals op mijn schets te zien, de vrachtwagen z'n voorkant was al deels op de baan.
Aie, dat werpt natuurlijk een héél ander licht op de zaak. Dat is handig gezien van de vrachtwagenchauffeur. Nu vrees ik voor u, dat de de auto in fout gesteld kan worden.
Dan is dat wel een heel verkeerde plaats en moment om te stoppen om te zien of die op de baan kan. Da's op zich al fout
Helaas voor u, zal het in de rechtbank wellicht luiden dat ertegenaan rijden nog véél fouter is ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”