Schoolpoort

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

Schoolpoort

#1 , 23 nov 2015 17:01

Beste forumleden

Mijn kind gaat naar een oostvlaamse basisschool. Tussen het straat en de schoolpoort is een personeelsparking en een kiss and ride voorzien. Echter zijn er veel ouders die de personeelsparking gebruiken om te wachten op hun kinderen. Zodanig onstaan er vaak gevaarlijke situaties op die parking die tot nu toe gelukkig niet al te erg zijn afgelopen. De parking is perfect af te sluiten door een hek, echter blijft deze altijd open staan.

Volgens de school zijn zij niet verantwoordelijk voor wat er hun parking gebeurd en geld daar de normale wegcode. Echter lijkt het mij dat school zich bewust is van de situatie maar met een simpel bordje "wij zijn niet verantwoordelijk voor ongevallen" enige verantwoordelijkheid wilt afschuiven.

Ik begrijp dat diegene die de overtreding maakt, om op de parking te rijden, in eerste plaats verantwoordelijk is. Maar gaat de school hier helemaal vrijuit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 23 nov 2015 17:03

Dit valt gewoon onder de wegcode.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 nov 2015 17:32

Ik begrijp dat diegene die de overtreding maakt, om op de parking te rijden, in eerste plaats verantwoordelijk is.
Een parking die vanop de openbare weg voor iedereen te bereiken is, waar geen toegangscontrole uitgevoerd wordt, is openbare weg - daar vallen ondermeer ook betaal(!)parkeergarages onder en parkings van warenhuizen etc.

Waarom stelt u dat het gebruik van die parking een overtreding zou zijn :?:

Maar gaat de school hier helemaal vrijuit?
De school [of de eigenaar van de parking] is aansprakelijk voor de eventuele inbreuken die ze begaat bij het inrichten van de openbare weg, gelet op de verkeerswetgeving, en de mogelijke gevolgen daarvan.

Reclame

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

#4 , 23 nov 2015 18:39

Ik begrijp dat diegene die de overtreding maakt, om op de parking te rijden, in eerste plaats verantwoordelijk is.
Een parking die vanop de openbare weg voor iedereen te bereiken is, waar geen toegangscontrole uitgevoerd wordt, is openbare weg - daar vallen ondermeer ook betaal(!)parkeergarages onder en parkings van warenhuizen etc.

Waarom stelt u dat het gebruik van die parking een overtreding zou zijn :?:

Maar gaat de school hier helemaal vrijuit?
De school [of de eigenaar van de parking] is aansprakelijk voor de eventuele inbreuken die ze begaat bij het inrichten van de openbare weg, gelet op de verkeerswetgeving, en de mogelijke gevolgen daarvan.
Waarom stelt u dat het gebruik van die parking een overtreding zou zijn :?

Omdat het schoolpersoneel de enigen zijn die gebruik mogen maken van de parking.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 nov 2015 19:53

Waarom stelt u dat het gebruik van die parking een overtreding zou zijn :?:
Omdat het schoolpersoneel de enigen zijn die gebruik mogen maken van de parking.
De toestand die u omschrijft, geeft een openbare weg weer - ook al is dat vaak niet het idee dat de doorsnee weggebruiker of parking-eigenaar daar over heeft.

De openbare weg is er voor iedereen ...

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 25 nov 2015 11:02

“Art.2.1. " 'Rijbaan',is het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht"(1 december 1975 Wegcode).
‘Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg‘(Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492, Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980,I,828).

Het gedogen van het parkeren door de ouders van de schoolkinderen op de personeelsparking van de school kan wellicht met die rechtspraak gelijkgesteld worden. De school is door dit enkele gedogen niet aansprakelijk voor aanrijdingen door de parkeerders onderling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

#7 , 25 nov 2015 21:36

Ik heb mij in de eerste post niet helemaal juist uitgedrukt. De gevaarlijke situaties waar ik over vermelde gaat niet over personenwagens die elkaar hinderen. Maar over personenwagens die, doordat ze op het stuk rijden waar enkel geparkeerd mag worden door personeel, de vertrekkende en aankomende kinderen bijna omverrijden. Daar de school weet heeft van het gevaar leek het mij logisch dat ze alles in het werk moeten stellen om dit te vermijden. Ik zal proberen dit weer te geven op maps..


https://www.google.be/maps/place/Kieldr ... 4e61f506b2
Laatst gewijzigd door goldfinger op 25 nov 2015 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12843

#8 , 26 nov 2015 00:00

Nee, de weggebruikers dienen zich simpelweg aan de wegcode te houden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 nov 2015 07:01

Ik heb mij in de eerste post niet helemaal juist uitgedrukt. De gevaarlijke situaties waar ik over vermelde gaat niet over personenwagens die elkaar hinderen. Maar over personenwagens die, doordat ze op het stuk rijden waar enkel geparkeerd mag worden door personeel, de vertrekkende en aankomende kinderen bijna omverrijden. Daar de school weet heeft van het gevaar leek het mij logisch dat ze alles in het werk moeten stellen om dit te vermijden. Ik zal proberen dit weer te geven op maps..


https://www.google.be/maps/place/Kieldr ... 4e61f506b2
Zie andere antwoorden. School zal enkel verantwoordelijk zijn bij verkeerde inrichting, wat niet het geval lijkt (nu, we zien ook geen foto's van achter dat verkeersbord).

De verantwoordelijkheid zal bij de chauffeurs/voetgangers liggen, waarbij bij een ongeval natuurlijk wél het feit dat je op het domein van een school rijdt (en dat duidelijk aangegeven is) ervoor zorgt dat een chauffeur niet kan zeggen "ik reed maar 50 km/u daar, dus ik hield me aan de maximumsnelheid en ben niet in fout". Blijft echter dat een voetganger zich daar zoveel mogelijk aan de ZIJKANT van de weg moet begeven en niet in het midden van de weg.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2015 09:23

Enige optie lijkt me om de politie in te schakelen. Ouders die daar met de auto komen negeren een verbodsbord, enkel de politie kan dit beboeten.

Weet ook dat als er effectief een ongeval zou gebeuren, dat een rechter geen oorzakelijk verband zal zien tussen het ongeval en het negeren van dit verbod.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 nov 2015 21:19

Ik heb mij in de eerste post niet helemaal juist uitgedrukt. De gevaarlijke situaties waar ik over vermelde gaat niet over personenwagens die elkaar hinderen. Maar over personenwagens die, doordat ze op het stuk rijden waar enkel geparkeerd mag worden door personeel, de vertrekkende en aankomende kinderen bijna omverrijden.
Er is dus een toegangsverbod dmv C5 Afbeelding, uitgezonderd personeel .

Daar toch voorbij rijden is dus een inbreuk indien men niet bij het personeel behoort.
Dat is simpel te ontwijken door daar naar links te rijden, en dan aan het eind van dat wegeltje rechts de parking op te rijden ...

De vraag is of een verboden toegang ook aanzien wordt als rijden in een verboden richting zoals in Art 12.3.1 (voorrang van rechts) - wat daar de voorrang ontneemt aan de overtreder.


Er parkeren is ook een inbreuk voor de helft van het personeel - de E3 staat daar nogal ongelukkig :lol:
Daar de school weet heeft van het gevaar leek het mij logisch dat ze alles in het werk moeten stellen om dit te vermijden.
Door de plaatsing van verkeerstekens, geeft de school te kennen dat dit een openbare weg is, en dat ze niet bevoegd is voor de handhaving op de parking.
De wegcode geldt enkel op de openbare weg, en een school is nu eenmaal NIET bevoegd voor de verkeershandhaving daarop ...


De inbreuken door de stad Beveren bij de weginrichting daar in de directe omgeving kunnen ook tellen ...

Terug naar “Verkeersongevallen”