Ongeval met voorlopig rijbewijs.

polpo
Topic Starter
Berichten: 3

Ongeval met voorlopig rijbewijs.

#1 , 31 aug 2015 09:32

Beste, graag had ik wat meer info gehad over mijn zaak doordat ik zelf niet bekend ben met gerechtelijke procedures en vervolgingen.
Ik moet voorkomen voor de politierechtbank.

Korte schets :

Donderdagmiddag heb ik beslist om nog even te oefenen in het dorp op zelfstandige basis omdat ik de dag erop praktijkexamen had. Mijn begeleider was op dat moment niet op de hoogte en gaan werken. (mijn vader)
Bij een scherpe bocht is mijn wagen beginnen slippen door een stomme fout. Ik reed met een wagen die beschikt over automatische versnellingen.
Inplaats vanuit neutraal naar automatische versnelling te gaan ben ik naar 1ste geschakeld. De wagen komt hierdoor in een andere modus te recht en had daardoor veel meer trekkracht waar ik mij totaal niet aan verwacht had. Gevolg : uit de bocht gegaan tege lage snelheid en een geparkeerde auto geraakt die daaropvolgens nog een andere wagen geraakt heeft. Ik heb meteen zelf 101 gebeld. Deze zijn dan ook ter plaatste gekomen.
Ik mocht mijn rijbewijs behouden. De dag erna ben ik mijn rijbewijs niet kunnen gaan afleggen door een vreemde rugpijn die nog lang heeft aangehouden tijdens het traplopen of onverwachte schokken.

Eventuele verzachtende omstandigheden ?
Ondertussen heb ik beslist om voor mijn motorrijbewijs te gaan. Ik heb 9u rijles gehad bij een erkende rijschool en met succes het eerste praktijkexamen afgelegd betreft de manoeuvres.


FEITEN

a. Als weggebruiker of bestuurder van de openbare weg, niet steeds in staat geweest te zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en niet voortdurend zijn voertuig in de hand te hebben gehad.

b. als bestuurder of persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op scholing, een overtreding te hebben begaan.

c. op de openbare weg een motorvoertuig van categorie B te hebben te hebben bestuurd met het oog op scholing, onder dekking van een voorlopig rijbewijs B, zonder te zijn vergezeld van een begeleider.

Graag had ik geweten wat mijn straf zou kunnen zijn. Momenteel ben ik werkloos, ik weet niet of dit enige rol speelt in de beslissing.
Het laatste wat ik wil is dat mijn voorlopig motorrijbewijs me wordt ontzegd aangezien dit mij een hele hoop geld heeft gekost en dit ook de reden is geweest dat ik mijn laatste job heb ontzegt. Anders moest ik tot volgend jaar wachten wegens de extreem lange wachtlijst + winterstop.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 31 aug 2015 10:17

Denk niet dat er verzachtende omstandigheden zijn. De kans bestaat dat de verzekering, alle betaalde schade aan u vader zullen terug vorderen.
Hoe snel was die trage snelheid, als je twee wagens beschadigd. Hoe oud ben je in feite. Wat was de toegestane snelheid op deze weg.
In een bocht moet je van u versnellingen en u rem afblijven, en u snelheid aanpassen of je slipt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

polpo
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 31 aug 2015 11:31

Snelheid 50 km/u. Ik stond aan te schuiven aan een kruispunt, daarom stond ik in neutraal. Bij controle door de agenten is vastgesteld dat de banden van de wagen bijna volledig versleten waren, dit in combinatie met een nat wegdek heeft voor dat manoeuvre gezorgt. Dit staat wel niet vermeld in mijn pv. Verzekering kwestie is al geregeld. Ik kom voor de politierechtbank voor bovenstaande feiten.

Mvg

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 31 aug 2015 12:02

Wil niet zeggen dat de verzekering betaald heeft, dat ze dit niet zullen terug vorderen. Je rijd zonder geldig rijbewijs, daar er geen begeleider bij was.
Als bestuurder moet je u snelheid aanpassen aan elke omstandigheid, en weergesteldheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

polpo
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 31 aug 2015 12:08

Als u de openingspost leest kunt u zelf opmerken dat het een fout was. De gas reactie was verschillend dan automatische modus. Vandaar het slipmanoeuvre. Een getuige ter plaatse ( een agent buiten dienst ) is me meteen komen helpen en snapte ook niet dat ik aan die snelheid aan het slippen raakte. Hij heeft alles gezien. Daaropvolgende vraag: is het mogelijk om alle pv's op te vragen van betrokken partijen om mezelf voor te bereiden. Aangezien de agenten ter plaatse ook niets vermeld hebben in mijn pv van de versleten banden weet ik dus niet wat er nu in werkelijkheid allemaal genoteerd is. Het is van geen nut dat ik dingen aanhaal die toch niet in de pv staan lijkt me.

Hebt u kennis over juridische vervolgingen ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 31 aug 2015 12:35

Dit kan je best overlaten aan een advocaat, je gaat er toch een nodig hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 aug 2015 18:51

Een getuige ter plaatse ( een agent buiten dienst ) is me meteen komen helpen en snapte ook niet dat ik aan die snelheid aan het slippen raakte.
Meer trekkracht door de automaat (in "sport" stand vermoedelijk of vast in 1ste) en versleten banden ... niet meteen de beste combinatie .
En een waarschijnlijke verklaring voor je slipper
is het mogelijk om alle pv's op te vragen van betrokken partijen om mezelf voor te bereiden.
Je kan het dossier gaan inzien bij het politieparket en / of er een kopie van vragen (tegen betaling)
Zal ook op je dagvaarding staan ...
Aangezien de agenten ter plaatse ook niets vermeld hebben in mijn pv van de versleten banden
Wees blij, want dat is OOK een inbreuk ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 31 aug 2015 19:08

Mijn begeleider was op dat moment niet op de hoogte en gaan werken.

b. als bestuurder of persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op scholing, een overtreding te hebben begaan.

c. op de openbare weg een motorvoertuig van categorie B te hebben te hebben bestuurd met het oog op scholing, onder dekking van een voorlopig rijbewijs B, zonder te zijn vergezeld van een begeleider.

Graag had ik geweten wat mijn straf zou kunnen zijn
B. :?: :?: :?: dat slaat of op A. of op C. maar is op zich toch geen inbreuk ...
Staat er verder iets bij, Wet, KB, MB en dan artikel nummer ?


C. Dit is een inbreuk op

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /458-t4hs3

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Wat kost dat ...

Boetebedrag x 6 (opdeciemen) wordt effectief 300 tot 3000 euro boete - een deel hiervan kan voorwaardelijk zijn.
Eerste veroordelingen liggen doorgaans rond de minimum-boete.

Dit is een correctionele straf, dwz verplichte bijdrage van 150 euro voor zgn Slachtofferfonds

Gerechtskosten

Verval van het recht tot sturen is hiervoor NIET voorzien.

a. Als weggebruiker of bestuurder van de openbare weg, niet steeds in staat geweest te zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en niet voortdurend zijn voertuig in de hand te hebben gehad.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... rt8#art8.3

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.


Dat is een overtreding van de 2de graad :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/148-art2

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /456-t4hs2

Artikel 29 §1
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.


Ook hier weer, boetebedrag x 6 = 120 tot 1500 euro

Vanaf uitgesproken boete van 26 euro wordt dit een correctionele straf, met verplichte bijdrage 150 euro aan zgn Slachtofferfonds
Als de rechter je voor beide feiten apart veroordeeld, omdat ze niet noodzakelijk gelinkt zijn, is deze bijdrage 2 keer verschuldigd.
Gebeurt de veroordeling in 1 maal, slechts 1 keer.


Je kan ook een verval van het recht tot sturen oplopen :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1
Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


Het herstel in dat recht kan afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken :

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 31 aug 2015 19:15

Als het parket een verval van het recht tot sturen vordert, moet je tijdens de debatten of in de conclusie vragen om dat verval uit te voeren in het weekend, of te beperken tot de voertuigcategorie B

Dat is een gunst van de rechtbank, dus je vraag moet gemotiveerd zijn (bvb je kan je motorrijbewijs anders niet halen ; of je moet in de week gaan werken ...)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 31 aug 2015 19:17

Kijk eens of je pa rechtsbijstand heeft
Je gaat die kunnen gebruiken ...

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 31 aug 2015 20:12

... Rechtsbijstand voor een bestuurder zonder geldig rijbewijs (wegens afwezigheid begeleider)... Hopelijk heeft de vader z n zoon gedeclareerd als bijkomende bestuurder.

PS. t Was toch geen voorlopig rijbewijs na 20 uur rijschool want mag je wel alleen de baan op. (Behalve de weekendnachten)

Terug naar “Verkeersongevallen”