betonblok op weg = ongeval

JustMe4You
Topic Starter
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

betonblok op weg = ongeval

#1 , 23 mar 2006 15:22

Mijn moeder 52j is met haar fiets over een verschoven betonblok (eigendom van een priv?parking langst dit fietspad,welke nu op het fietspad lag) gevallen. Ze is op een betonblok met haar rug terecht gekomen, en opgenomen in het ziekenhuis. Conclusie : operatie en minstens de rug gedeeltelijk blokkeren. Wie is hiervoor aansprakelijk? (In het ziekenhuis werd beweerd dat reeds meerdere daar gevallen zijn.) Welke handelingen moeten genomen worden? (foto's, politie,..? )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 24 mar 2006 13:46

advocaat raadplegen die de nodige vorderingen zal inleiden op basis van 1382 BW (schadevergoeding wegens onrechtmatige daad)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2006 14:11

1. Aangifte bij politie en nodige vaststellingen laten doen. Zijn er getuigen? Indien ja identiteit ervan aan politie geven.

2. Heeft zij een familiale verzekering? In dat geval is de kans groot dat hier een rechtsbijstandsverzekering aan gekoppeld is voor dit soort gevallen. Aangifte doen bij de verzekering.

3. Op kosten van de verzekering een advocaat raadplegen.

scorpioen

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2006 14:13

advocaat raadplegen die de nodige vorderingen zal inleiden op basis van 1382 BW (schadevergoeding wegens onrechtmatige daad)
Er is niet alleen art. 1382 B.W. maar ook 1384 B.W. (gebrek van de zaak) en art. 135 ? 2 Nieuwe Gemeentewet (aansprakelijkheid gemeente).

scorpioen

JustMe4You
Topic Starter
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#5 , 24 mar 2006 14:26

Ondertussen politie van de gemeente (ongeval) gecontacteerd, hun antwoord; geen misdrijf dus gaven ze geen gevolg. Naar de Politie waar mijn moeder woont, heeft wel foto's genomen, eigenaar (winkel) gecontacteerd enz...doch moesten alles stopzetten van Procureur. Dient via burgerlijke verder gezet worden.
Mijn mama is inderdaad verzekerd. Doch gehoord (via ziekenhuis) dat reeds meerdere malen daar ongevallen zijn gebeurd. Dus eigenlijk niet alleen voor mijn moeder maar ook om verdere ongevallen te voorkomen....eisen dat die betonblokken vast gezet worden ofzo...
Alvast bedankt voor de reacties, en hopen dat dit het laatste ongeval daar is.

Fresh
Berichten: 167

#6 , 24 mar 2006 17:17

advocaat raadplegen die de nodige vorderingen zal inleiden op basis van 1382 BW (schadevergoeding wegens onrechtmatige daad)
Er is niet alleen art. 1382 B.W. maar ook 1384 B.W. (gebrek van de zaak) en art. 135 ? 2 Nieuwe Gemeentewet (aansprakelijkheid gemeente).

scorpioen
Aansprakelijkheid van de gemeente (die trouwens ook is gegrond op 1382 e.v. BW en niet op de gemeentewet) is in casu idd mogelijk gelet op 1383 B.W. daar er sprake kan zijn van een verzuim in hoofde van de gemeente. De gemeente zal dan de eigenaar van de priv? parking in vrijwaring dagvaarden.

De politie erbij halen is idd verloren tijd daar er geen sprake is van een strafrechtelijke inbreuk enkel van een burgerrechtelijke onrechtmatige daad en de politie hier dus geen enkele bevoegdheid heeft. De feitelijke vaststellingen ter plaatse dienen op tegensprekelijke wijze te gebeuren door een onafhankelijk deskundige, wil men dit als bewijs aanwenden voor de rechtbank.

Nog dit: ook al is dit (juridisch) een zeer eenvoudig probleem, toch bent U, indien U een procedure instelt, voor een aantal jaren vertrokken gezien het relatief grote aantal actoren (eigenaar, overheid, verzekeraars,...) die allen zullen trachten de bal naar mekaar toe te schuiven. Dit dient ook in overweging genomen te worden voordat enige stappen worden ondernomen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2006 18:02

Moeder is gekwetst. Als dit een gevolg is van een fout (art. 1382 B.W.) is er wel degelijk sprake van het misdrijf onopzettelijke slagen en verwondingen. Ik vind het onbegrijpelijk dat de politie hier niets voor doet. Ik zou in die omstandigheden adviseren klacht met burgerlijke partijstelling neer te leggen bij de onderzoeksrechter.

Bij dit soort ongevallen is het probleem vaak dit van de bewijslast en het is niet zo eenvoudig de juiste omstandigheden van het ongeval te bewijzen. Maak in ieder geval foto's van de plaats van het ongeval.

Als men procedeert tegen de gemeente doet men dit best op grond van art. art. 135 ? 2 Nieuwe Gemeentewet. De bewijslast is dan gemakkelijker dan wanneer men zich enkel steunt op art. 1382 B.W.

scorpioen

Fresh
Berichten: 167

#8 , 24 mar 2006 18:27

Ik vind het onbegrijpelijk dat de politie hier niets voor doet. Ik zou in die omstandigheden adviseren klacht met burgerlijke partijstelling neer te leggen bij de onderzoeksrechter.
Welcome to the world :)

JustMe4You
Topic Starter
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#9 , 28 mar 2006 09:47

ik heb hier weer wat bijgeleerd....ik dank jullie en hoop dat vandaag de operatie goed verloopt, 3 schakels vastzetten en hopen... dat de rechtzaken niet steeds vlot verlopen wist ik al :( (v)echtscheiding...van kinderen ontnemen tot doodsbedreigingen (met mislukte uitvoeringen) en gevolg: enkel dossiers die geklasseerd worden.
De stenen zijn al verlegd :) , ze liggen nog niet vast maar wel al een kleine stap in de goede richting...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 28 mar 2006 10:24

art 7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
als je weet van waar die blok beton komt, kan je ook via deze weg de schade vergoed krijgen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Verkeersongevallen”