Aanrijding door foutgeparkeerde wagen

alan1971
Topic Starter
Berichten: 2

Aanrijding door foutgeparkeerde wagen

#1 , 03 mar 2015 22:23

Ik sta geparkeerd aan de linkse kant in een 1 richtingsstraat . Het zijn schuine parkeerplaatsen en aan de linkse kant van de straat zijn er allemaal schuin parkeerplaatsen voorzien (parkeerschijf).
Bij het vertrekken kijk achter mij en alles is goed en rij dus schuin achteruit , ik kijk naar rechts en ik zie dat er rechts aan de andere kant van de straat ook iemand achteruit is gereden , ik verschiet , ik stop en probeer nog vooruit te rijden zodat hij niet tegen mij aanrijdt , maar het ging te snel en rijdt me aan met zijn bumper in mijn flank ter hoogte van mijn achterwiel aan de rechtse kant . Hij stond aan de overkant weliswaar op de stoep geparkeerd , waarhij in mijn ogen niet mag staan , dus bijgevolg had hij dan ook nooit van daaruit kunnen achteruitrijden en tegen mij aanrijden . ik heb een foto getrokken waar hij stond geparkeerd , nu zegt de verzekering toch dat het 50/50 is , we hebben allebei balloise,dus ze maken het hun eigen gemakkelijk . Ik heb tegen mijn makelaar gezegd dat ik hier niet mee akkoord ben , aangezien hij in mijn ogen fout geparkeerd stond .
Wat is jullie advies hierover ?
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 03 mar 2015 22:58

Dat de wagen fout geparkeerd stond, doet niets terzake, jullie voeren beiden een maneuver uit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 03 mar 2015 23:04

Als de wagen allen foutgeparkeerd staat en niet in beweging zal de bestuurder enkel een boete krijgen voor het foutparkeren.
Dus was u beiden in beweging....

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 03 mar 2015 23:21

Ik sta geparkeerd aan de linkse kant in een 1 richtingsstraat . Het zijn schuine parkeerplaatsen en aan de linkse kant van de straat zijn er allemaal schuin parkeerplaatsen voorzien (parkeerschijf).
Bij het vertrekken kijk achter mij en alles is goed en rij dus schuin achteruit , ik kijk naar rechts en ik zie dat er rechts aan de andere kant van de straat ook iemand achteruit is gereden , ik verschiet , ik stop en probeer nog vooruit te rijden zodat hij niet tegen mij aanrijdt , maar het ging te snel en rijdt me aan met zijn bumper in mijn flank ter hoogte van mijn achterwiel aan de rechtse kant . Hij stond aan de overkant weliswaar op de stoep geparkeerd , waarhij in mijn ogen niet mag staan , dus bijgevolg had hij dan ook nooit van daaruit kunnen achteruitrijden en tegen mij aanrijden . ik heb een foto getrokken waar hij stond geparkeerd , nu zegt de verzekering toch dat het 50/50 is , we hebben allebei balloise,dus ze maken het hun eigen gemakkelijk . Ik heb tegen mijn makelaar gezegd dat ik hier niet mee akkoord ben , aangezien hij in mijn ogen fout geparkeerd stond .
Wat is jullie advies hierover ?
groetjes
Staat dat ook zo op het EAF ? Namelijk: dat u gestopt was, en hij tegen uw wagen aangereden is ?

Het is volgens mij namelijk zo, dat als u dat kan bewijzen, u een stevig argument heeft. Met het feit dat hij foutgeparkeerd stond, kan u niks beginnen. Het feit dat iemand foutgeparkeerd staat, geeft idd. nog niemand het recht er tegenaan te rijden. Het zal dus volgens mij een feitenkwestie worden. En belangrijk in deze is dus, wat er over de preciese toedracht daaromtrent op het EAF staat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 mar 2015 00:06

U deed beiden een manoeuvre.

Tussen manoeuvrerende bestuurders geldt onderling de voorrang van rechts, te bekijken in de richting waarin hun voertuigen zich verplaatsen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 04 mar 2015 09:11

Als er geen getuigen zijn zal het 50/50 worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2015 09:29

Als er geen getuigen zijn zal het 50/50 worden.
Niet dus. EAF dient gevolgd te worden. Zie post van lohabra.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 04 mar 2015 10:54

Beste

U gaat best NIET akkoord met de 50/50 regeling. U heeft recht op vergoeding van uw volledige schade.

Op basis van de summiere gegevens, reed u volgens mij immers gelijktijdig achteruit, waardoor de voorrang van rechts gold. Aangezien deze wordt bekeken in functie van de rijrichting van de voertuigen, kwam u dus van rechts.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 mar 2015 14:24

Als er geen getuigen zijn zal het 50/50 worden.
Fifty / Fifty , of eerder elk opdraaien voor zijn eigen kosten, is de gemakkelijkheidsoplossing van de verzekeraars, maar strookt NOOIT met de wegcode ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 04 mar 2015 14:33

ik kijk naar rechts en ik zie dat er rechts aan de andere kant van de straat ook iemand achteruit is gereden
Beste

U gaat best NIET akkoord met de 50/50 regeling. U heeft recht op vergoeding van uw volledige schade.

Op basis van de summiere gegevens, reed u volgens mij immers gelijktijdig achteruit, waardoor de voorrang van rechts gold. Aangezien deze wordt bekeken in functie van de rijrichting van de voertuigen, kwam u dus van rechts.
Volgens uitleg TS kwam de tegenparty van rechts. Zou misschien duidelijke zijn moest TS de straat en gemeente of google maps eens opgeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 04 mar 2015 14:43

Volgens de uitleg van TS "rijdt me aan met zijn bumper in mijn flank ter hoogte van mijn achterwiel aan de rechtse kant " kwam de tegenpartij, gezien het achteruit rijden, van links. TS kwam voor de tegenpartij van rechts
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Verkeersongevallen”