Beide in fout, wie is aansprakelijk?

lnszwrt
Topic Starter
Berichten: 1

Beide in fout, wie is aansprakelijk?

#1 , 23 okt 2014 18:12

Ik heb zonet een fietser ingehaald in zone 30 waardoor ik ong 40km/u rijd.
Kort erna volgt er een T-splitsing met voorrang van rechts (ik bevind met op de voorrangsbaan).
Van links komt een auto aangereden en snijdt met de pas af waardoor ik diep in de remmen moet gaan.
Ik trek even met mijn lichten om de man op zijn fout te wijzen.
De man stapt uit, komt naar me toe en roept een hele reeks onzin en scheldwoorden.

Mijn vraag is echter: wie zou er aansprakelijk geweest zijn mocht het echter tot een ongeval komen zijn?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 okt 2014 18:37

indien alles in orde is met de bewegwijzering en alles duidelijk staat aangegeven lijkt het me erop dat het andere voertuig in fout is.


wat niet wegneemt dat de papieren molen tussen de verzekeringen lang zal aanslepen en indien het tot de rechtbank gaat de tegenpartij alles zolang mogelijk zal proberen uitstellen en waarschijnlijk de schuld bij u zal proberen leggen.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 23 okt 2014 20:52

Verbale agressie - aangifte doen bij lokale politie

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 okt 2014 00:23

Van links komt een auto aangereden en snijdt met de pas af waardoor ik diep in de remmen moet gaan. Ik trek even met mijn lichten om de man op zijn fout te wijzen.
Als je dat niet doet om een ongeval af te wenden, is dat verboden ...
Mijn vraag is echter: wie zou er aansprakelijk geweest zijn mocht het echter tot een ongeval komen zijn?
Op een kruispunt met voorrang van rechts, de bestuurder die van links komt ...
Tenzij hij kan aantonen dat u door uw snelheid een onvoorzienbare hindernis werd
(maar bij 40 in zone 30 ... niet veel kans toe)

WP002
Berichten: 1479

#5 , 28 okt 2014 08:39

Het is niet omdat u een overtreding begin (40 ipv 30) dat de andere ongestraft op uw wagen mag knallen. Een beetje handige advocaat zou, in geval van ongeval, dit wel kunnen aanvoeren als argument om de verantwoordelijkheid te delen, maar het is aan hem om te bewijzen dat u (1) te snel reed, en (2) er een oorzakelijk verband is tussen dat feit en het ongeval. In de praktijk denk ik niet dat u zich veel zorgen zou hebben moeten maken.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 31 okt 2014 21:22

Ik heb zonet een fietser ingehaald in zone 30 waardoor ik ong 40km/u rijd.
Kort erna volgt er een T-splitsing met voorrang van rechts (ik bevind met op de voorrangsbaan).
Van links komt een auto aangereden en snijdt met de pas af waardoor ik diep in de remmen moet gaan.
Wat is het nu ? Kruispunt met voorrang van rechts, of bevond u zich op een voorrangsbaan ? :roll:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

giserke
Berichten: 2434

#7 , 01 nov 2014 01:40

Iemand die op een voorrangs baan rijd heeft voorrang. of hij nu 30 of 40 rijd.
Jij kan een boete krijgen omdat je te snel hebt gereden, maar de andere zal in fout worden gesteld als hij op uw auto heeft gereden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 nov 2014 19:20

Iemand die op een voorrangs baan rijd heeft voorrang. of hij nu 30 of 40 rijd.
Jij kan een boete krijgen omdat je te snel hebt gereden, maar de andere zal in fout worden gesteld als hij op uw auto heeft gereden.
Er zijn evenwel aardig wat vonnissen waarbij de voorrang hebbende bestuurder aansprakelijk gesteld is voor een ongeval doordat zijn (zwaar overdreven) snelheid deze bestuurder tot een onvoorzienbare hindernis maakte voor de voorrangsplichtige bestuurder.

40 ipv 30 gaat dat evenwel niet als gevolg hebben.

Terug naar “Verkeersongevallen”