Als hij beweert dat u plots stopte en het ongeval veroorzaakte, zal hij dat ook moeten bewijzen.
Als de bestuurder (laat ik hem B noemen) die achteraan inrijdt op A, A aansprakelijk wil stellen voor het ongeval moet hij dit inderdaad bewijzen.
Anders wordt het als A schadevergoeding vordert van B. Dan moet A bewijzen dat zijn voertuig voor B een voorzienbare hindernis was. Er bestaat geen vermoeden dat de bestuurder die achteraan op een andere wagen inrijdt aansprakelijk is. A moet dus bewijzen dat alle bestanddelen van het misdrijf verwezenlijkt zijn en dus dat zijn voertuig een voorzienbare hindernis was. Als B aanvoert dat A zonder reden bruusk gestopt is, en de rechter dit niet ongeloofwaardig vindt, moet A bewijzen dat hij niet bruusk gestopt is.
In dergelijke gevallen kan het dus best zijn dat de fout van geen enkele bestuurder bewezen kan worden.
Om topic-starter gerust te stellen. Als vaststaat dat u gestopt bent voor een rood licht lijkt het me onwaarschijnlijk dat een rechter zou oordelen dat u geen voorzienbare hindernis was. Ook de bestuurder die u aanreed moest dit licht zien en tijdig kunnen stoppen.
Als het een ongeval betreft tussen in België ingeschreven voertuigen, en de verzekeringsmaatschappijen de RDR-regeling toepassen, wijken ze af deze principes en wordt de bestuurder die aangereden werd steeds vergoed.
Ten slotte, maar dit is een andere discussie, wat als de fout van geen enkele bestuurder bewezen kan worden. Kan men dan beroep doen op art. 19bis-11, § 2 W.A.M.-Wet? Dit bepaalt:
§ 2. In afwijking van 7°) van de voorgaande paragraaf, indien verscheidene voertuigen bij het ongeval zijn betrokken en indien het niet mogelijk is vast te stellen welk voertuig het ongeval heeft veroorzaakt, wordt de schadevergoeding van de benadeelde persoon in gelijke delen verdeeld onder de verzekeraars die de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de bestuurders van deze voertuigen dekken, met uitzondering van degenen wier aansprakelijkheid ongetwijfeld niet in het geding komt.
Maar die discussie kan misschien op een ander ogenblik gevoerd worden.