Van horen zeggen ....

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Van horen zeggen ....

#1 , 24 okt 2009 09:33

Ik geraak niet aan de correcte informatie over buitenlanders die legaal in ons land verblijven en een verblijfsvergunning hebben voor enkele jaren.
Concreet : mijn Roemeense vriending is hier legaal, werkt legaal en heeft een identiteitskaart van ons die geldig is tot 05/2013.
Nu "hoorde" ik onlangs zeggen dat buitenlanders, die willen blijven, binnen 3 jaren onze taal machtig moeten zijn of anders zou de verblijfsvergunning niet verlengd worden.
Ik wil geen discussie uitlokken of dit correct is of niet, ik zou alleen graag weten of dit al een wet is die van toepassing is (in België) of een wet is die toch kortelings van toepassing zal worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 okt 2009 09:16

“Art.5.§ 3. De verplichte inburgeraar is verplicht : 1° zich, overeenkomstig artikel 12, § 1, bij het onthaalbureau aan te melden binnen een termijn van maximaal drie maanden nadat de inburgeringsplicht voor hem is ontstaan overeenkomstig § 1; 2° om regelmatig deel te nemen aan het vormingsprogramma.
Art.12...§ 2. Het onthaalbureau biedt de inburgeraar een primair inburgeringstraject aan, dat duurt vanaf de aanmelding bij het onthaalbureau tot het ogenblik dat de inburgeraar volledig wordt overgedragen aan de reguliere voorzieningen die belast zijn met het secundaire traject. Het vormingsprogramma van het primaire traject wordt opgestart maximaal drie maanden na de aanmelding op het onthaalbureau. Het primaire inburgeringstraject wordt hoogstens één jaar na het opstarten van het vormingsprogramma, vermeld in het eerste lid, afgerond.
Art.13.§ 1. Het vormingsprogramma binnen het primaire inburgeringstraject bestaat uit drie vormingspakketten, namelijk maatschappelijke oriëntatie, Nederlands als tweede taal en loopbaanoriëntatie.
Art.20 Tijdens het secundaire inburgeringstraject nemen de inburgeraars deel aan het aanbod van de reguliere voorzieningen met het oog op hun levensloopbaan. De Vlaamse regering bepaalt de inhoud en de organisatie van het secundaire inburgeringstraject bij de Vlaamse reguliere voorzieningen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, 2°.
Art.25...§ 2.Een administratieve geldboete van 50 tot 5.000 euro kan worden opgelegd aan de verplichte inburgeraars die de bepalingen van artikel 4, § 3, derde lid, en artikel 5, § 3, 1° en 2°, niet naleven, alsook aan inburgeraars die op onrechtmatige wijze het vormingsprogramma van het primaire inburgeringstraject vroegtijdig beëindigen.”(28 FEBRUARI 2003. - Decreet betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid).

‘de verblijfsvergunning niet verlengd worden’ is GEEN hierin voorziene sanctie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 26 okt 2009 09:35

Bedankt voor uw antwoord.
Daar mijn vriendin officieel werkt (op onregelmatige uren en alle dagen) is het haar onmogelijk die integratielessen te volgen.
Wordt hier rekening mee gehouden denkt u ?
Ik persoonlijk kan begrip opbrengen dat zij moeilijk haar werk kan opzeggen om deze cursussen te volgen. Uiteraard heeft ze al een kleine woordenschat opgebouwd (broodnodig voor haar werk als poetsvrouw) maar natuurlijk is dat onvoldoende en dat begrijpt zij ook wel.
Ik heb al het mogelijke gedaan haar te laten inschrijven voor nederlandse les te volgen maar had ook gezegd dat ze maar 2 halve dagen nog vrij had, maar ja, daar kan men ook geen rekening mee houden hé, hetgeen ook te begrijpen is.
Straatje zonder einde lijkt het me. :(

Reclame

Franciscus
Berichten: 38751

#4 , 26 okt 2009 20:19

U vriendin zal best eens binnenspringen bij de dienst bevolking/vreemdelingen in haar gemeente.
Als Belg heb ik mij ook te houden aan een aantal regels - het niet houden aan is zeker geen goed begin.

Er zijn vermoedelijk wel cursussen die overdag gegeven worden.

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#5 , 27 okt 2009 09:41

Ik heb ondertussen telefonisch contact opgenomen met een afdeling van de integratiedienst. Ze hebben begrip voor de situatie. Gelukkig ! Ze moet zich nog eens komen aanmelden en dan wordt de periode genoteerd dat ze wel les kan volgen (maandag- en vrijdagmorgen) en van zodra er dan deze dagen ergens nederlandse les wordt gegeven, zal ze opgeroepen worden. Dus dat is toch al een stapje vooruit.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 30 okt 2009 09:16

“Art.5.§ 3. De verplichte inburgeraar is verplicht : 1° zich, overeenkomstig artikel 12, § 1, bij het onthaalbureau aan te melden binnen een termijn van maximaal drie maanden nadat de inburgeringsplicht voor hem is ontstaan overeenkomstig § 1; 2° om regelmatig deel te nemen aan het vormingsprogramma.
Art. 5.§ 2. De volgende inburgeraars, vermeld in § 1, worden VRIJGESTELD van de inburgeringsplicht :
1° personen die de nationaliteit hebben van een van de staten van de EU+, met uitzondering van personen die alleen de Belgische nationaliteit hebben of die de Belgische nationaliteit en de nationaliteit van een staat buiten de EU+ hebben, maar niet de nationaliteit van een andere staat van de EU+.(28 FEBRUARI 2003. - Decreet betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid).

Heeft u soms weet van een 'overgangsregeling' voor Roemenië & Bulgarije(EU lid sinds 2007)?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 30 okt 2009 09:31

Ik geraak niet aan de correcte informatie over buitenlanders die legaal in ons land verblijven en een verblijfsvergunning hebben voor enkele jaren.
Concreet : mijn Roemeense vriending is hier legaal, werkt legaal en heeft een identiteitskaart van ons die geldig is tot 05/2013.
Nu "hoorde" ik onlangs zeggen dat buitenlanders, die willen blijven, binnen 3 jaren onze taal machtig moeten zijn of anders zou de verblijfsvergunning niet verlengd worden.
Ik wil geen discussie uitlokken of dit correct is of niet, ik zou alleen graag weten of dit al een wet is die van toepassing is (in België) of een wet is die toch kortelings van toepassing zal worden.
Ik heb eerder de indruk dat u doelt op het verkrijgen van de Belgische nationaliteit, niet?

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#8 , 30 okt 2009 16:38

Neen hoor, het is absoluut niet de bedoeling van de belgische nationaliteit te bekomen. Gewoon hier legaal verblijven mét haar kind.

Prawo
Berichten: 1

#9 , 15 jul 2010 01:21

Deze Roemeense en haar kind hebben in België van rechtswege een verblijfsrecht op basis van de regels van de Europese Unie. Daar hoeven ze verder niets voor te doen. Die basis is Richtlijn 2004/38/EG.
Als bewijs van dit recht kunnen ze een "verklaring van inschrijving" aanvragen.

Zodra ze vijf jaar in België zijn kunnen ze het duurzaam verblijfsrecht aanvragen.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”