Mijn Turkse kameraad wil zijn Turks paspoort opzeggen, hoe?

Mambalgin
Topic Starter
Berichten: 8

Mijn Turkse kameraad wil zijn Turks paspoort opzeggen, hoe?

#1 , 24 nov 2012 14:36

Beste mensen,

ik weet niet of jullie het weten maar Turkse mensen die niet woonachtig zijn in Turkije en elders geboren en tevens opgegroeid zijn moeten hun militaire dienstplicht toch vervullen in Turkije, zo niet, dan eist Turkije 10.000 euro om de legerdienst af te kopen maar zelfs met deze betaling moet men toch nog 3 weken millitaire verplichtingen vervullen, deze som zou betaald moeten worden voor het 38ste levensjaar.

Ik persoonlijk vind dit grof en mijn kameraad ziet het eerlijk gezegd ook niet meteen zitten omdat het een behoorlijke som is, hij is tevens in het bezit van een Belgisch paspoort en hij denkt er ernstig over om zijn Turkse nationaliteit op te geven, welke stappen moet hij dan ondernemen?

Ik zal enorm dankbaar zijn moest iemand mij uitgebreid kunnen uitleggen wat er precies gedaan moet worden...

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 24 nov 2012 15:26

Verlies van de Turkse nationaliteit
Verlies van de Turkse nationaliteit vindt plaats bij een Turkse vrouw indien zij huwt met
een man met een andere nationaliteit en daarbij verklaart die andere nationaliteit te aanvaarden
(artikel 19). Daarnaast kan afstand worden gedaan van de Turkse nationaliteit bij
het verkrijgen van een andere nationaliteit mits de Turkse overheid daartoe toestemming
heeft verleend (artikel 20). Het bewijs van ontslag van de Turkse nationaliteit wordt pas
verkregen op het moment dat betrokkene heeft aangetoond dat hij de nieuwe nationaliteit
heeft verkregen, tenzij de betrokkene meerdere nationaliteiten heeft. In het laatste
geval wordt het bewijs onmiddellijk aan de betrokkene uitgereikt.
Deze bepaling strekt
ertoe staatloosheid door verlies van nationaliteit te voorkomen. Het verlies van de Turkse
nationaliteit treedt in op de dag dat het bewijs van ontslag wordt uitgereikt.
http://www.acvz.org/publicaties/VS-ACVZ-NR18-2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#3 , 24 nov 2012 16:49

Even mijn oor te luisteren gelegd bij onze Turkse medemensen...
Héél eenvoudig op te lossen:
Je vriend heeft - neem ik aan - dus de dubbele nationaliteit en is misschien zelfs geboren in Belgie?
Zolang hij Turkije binnenkomt is er technische gezien géén probleem. Ze kunnen hem niet uit Belgie kidnappen om daar zijn legerdienst te vervullen :-)
Wat wel kan gebeuren is, als hij naar Turkije reist met zijn turks paspoort gaat er daar aan de pascontrole een belletje rinkelen: ha meneer: betalen want u heeft nog steeds uw legerdienst niet gedaan.
Wel, hij laat dat Turks paspoort netjes thuis en reist met zijn Belgisch paspoort/identiteitskaart en een geldig reisvisum als Belg.
Overigens op een dag verloopt dat Turks paspoort. Dan gaat hij gewoon geen nieuw meer halen. Dan is en blijft hij gewoon Belg.
Als Turkije ooit tot EU toetreedt, zullen ze die wet mogen inpakken. Stel je voor dat elke EUburger die geboren, werkt en woont in een ander EU-land nog eens zijn legerplicht in het land van oorsprong moet gaan doen. Tja dan blijven we bezig.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 24 nov 2012 17:34

Wel, hij laat dat Turks paspoort netjes thuis en reist met zijn Belgisch paspoort/identiteitskaart en een geldig reisvisum als Belg.
Beetje riskant, want eens een "bipatride persoon" op turkse bodem komt wordt hij nooit beschouwd als "belg" maar enkel als "turk".
Als het zo eenvoudig zou zijn, zouden de duizenden dubbelpaspoortige turken geen 10.000 euro betalen om in orde te zijn.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 24 nov 2012 18:09

Voor Turkije (maar ook voor *sommige andere landen) kan men geen afstand doen /verkrijgen van zijn nationaliteit.

http://www.vandaag.be/binnenland/84797_ ... ienst.html" onclick="window.open(this.href);return false;

*aangepast
Laatst gewijzigd door Franciscus op 24 nov 2012 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 24 nov 2012 18:16

Voor Turkije (maar ook voor andere landen) kan men geen afstand doen van zijn nationaliteit.

http://www.vandaag.be/binnenland/84797_ ... ienst.html" onclick="window.open(this.href);return false;
toch wel, zie mijn link hierboven.

Marokkanen kunnen geen afstand doen, Turken wel.
Ik weet in feite niet waarom de ouders (3de, 4de generatie) toch maar steeds hun kinderen blijven aangeven aan de ambassade of consulaat.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 25 nov 2012 19:55

Mariette, Turken en MArokkanen met dubbele nationaliteit kunnen perfect met hun Belgische identiteitskaart reizen naar hun andere moederland.
Allen moeten ze er dan een reisvisum bij nemen en dat beperkt bijvoorbeeld de lengte van het verblijf én het is wat meer geloop en gedoe.
Maar er zijn er héél veel die het doen hoor. en geen enkel probleem. Omdat de grensbeambtesn (computers) wél reageren op turkse geseinde paspoorten; als je via de reizigersbalie binnekomt staan de Belgische paspoorten niet ingeseind : héél simpel; zij doen daar zelf de administratie niet van en kennen dus de nummers niet...
Zoek maar eens via zoekrobot. Heel bekende Turkse Vlamingen doen het al jaren zo...

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 26 nov 2012 00:20

Als Belg heb ik bij mijn bezoek in Turkije helemaal geen geloop en gedoe: je koopt je visum gewoon aan de lopende band op de luchthaven.

Maar ik betwijfel of je voorstel ook wel juridisch correct is en toegestaan door de Turkse Staat.

fenerus
Berichten: 184

#9 , 25 jul 2015 04:39

Mariette, Turken en MArokkanen met dubbele nationaliteit kunnen perfect met hun Belgische identiteitskaart reizen naar hun andere moederland.
Allen moeten ze er dan een reisvisum bij nemen en dat beperkt bijvoorbeeld de lengte van het verblijf én het is wat meer geloop en gedoe.
Maar er zijn er héél veel die het doen hoor. en geen enkel probleem. Omdat de grensbeambtesn (computers) wél reageren op turkse geseinde paspoorten; als je via de reizigersbalie binnekomt staan de Belgische paspoorten niet ingeseind : héél simpel; zij doen daar zelf de administratie niet van en kennen dus de nummers niet...
Zoek maar eens via zoekrobot. Heel bekende Turkse Vlamingen doen het al jaren zo...

Informatie klopt niet. De identiteitskaart is geen document aangaande nationaliteit. Als men Turk is en men komt met een Belgische ID in Turkije kan men niet zijn Belgische rechten laten gelden. Men is Turk in Turkije en volledig onderworpen aan de Turkse wet. Arrestatie en deportatie legerdienst zijn daar in begrepen.
Omgekeerd is dit ook zo (behalve deportatie en leger) kan een Belg-Turk niet zijn Turkse rechten laten gelden in België als men Belg is. Indien dit het geval zou zijn had ik al lang voor het Turkse belastingregime in België gekozen.
Turkse nationaliteit opzeggen is een slopende procedure en zeer moeilijk. Alles is mogelijk. Maar er zal veel tijd in kruipen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 25 jul 2015 14:12

van een nederlandse site, maar info afstand nationaliteit geldt evenzeer voor Belgische Turken als Nederlandse Turken;

De voorwaarden en bescheiden voor het afstand doen volgens de Rijkswet op de Turkse nationaliteit art. 403 zijn de volgende:

1. Kennisgeving van naturalisatie waarin staat dat men de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen en een vertaling in het Turks door een beëdigde tolk.
2. Turkse en Nederlandse paspoort,
3. 2 pasfoto's,
4. Turkse identiteitskaart (Nüfus cüzdaný),
5. Diienstplichtigen moeten hun dienst uitstellen voordat ze afstand van de Turkse nationaliteit gaan aanvragen.
6. Als u gescheiden/weduwe/weduwnaar bent of als uw echtgenoot van buitenlandse afkomst is dan moet u hiervoor een overlijdensakte en/of een echtscheidingsakte meenemen. Als uw echtgenoot van buitenlandse afkomst is dan moet u een internationale geboorteakte van hem/haar meenemen.
7. Meerderjarigen en minderjarigen vanaf 15 jaar moeten hiervoor persoonlijk een aanvraag indienen.

De kosten bedragen 39 Euro per persoon en 76 Euro voor het hele gezin.

Voor het verliezen van de Turkse nationaliteit is art. 403 -25(a/ç) volgens de Rijkswet op de Turkse nationaliteit van toepassing.

art. (a) Als men zonder toestemming uit eigen wil een andere nationaliteit heeft verkregen en zich niet wendt tot het Consulaat Generaal van Turkije,
art. (ç) Dienstplichtigen die na het bereiken van 38 jaar de dienstplicht niet hebben voldaan en/of niet willen voldoen.
----------------------------------------------------------------------------

Verdere info:
Feitelijke regeling

De Turkse wetgeving bepaalt dat iedere man die de Turkse nationaliteit heeft de militaire dienstplicht moet vervullen. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen Turken met één of met meerdere nationaliteiten. Derhalve moeten ook mannen die woonachtig zijn in Nederland en naast de Turkse ook de Nederlandse nationaliteit bezitten aan deze verplichting voldoen. Dit geldt overigens voor bipatride Turken in alle landen waar de dienstplicht is opgeschort of afgeschaft. In landen waar nog wel de dienstplicht moet worden vervuld, kunnen bipatride Turken volstaan met het vervullen van de dienstplicht in het land waarvan zij ook onderdaan zijn, en waar zij verblijven.

De Turkse wet biedt de mogelijkheid uitstel aan te vragen tot en met het 38ste levensjaar. Daarna moet de dienstplicht alsnog worden vervuld. Na het voltooien van de dienstplicht is betrokkene oproepbaar als reservist tot en met de leeftijd van 45 jaar. Na het 45e levensjaar hoeft geen dienstplicht meer te worden vervuld. Bipatriden die niet aan hun verplichtingen hebben voldaan, lopen het risico hun Turkse nationaliteit te verliezen. Voor bipatride Turken die niet aan de dienstplicht in Turkije willen voldoen, bestaat de mogelijkheid de dienstplicht, die maximaal 15 maanden duurt, af te kopen. In dat geval moet een verkorte basisopleiding van 21 dagen worden doorlopen en moet een afkoopsom van 5112 euro worden betaald. Na de 38-jarige leeftijd bedragen deze kosten 7.668 euro. De Nederlandse regering heeft de Turkse autoriteiten om informatie gevraagd over het precieze aantal personen dat hiervan jaarlijks gebruik maakt. Deze informatie zal naar u toegaan zodra deze beschikbaar is.

In tegenstelling tot Nederland is Turkije geen partij bij het Verdrag betref ­fende beperking van gevallen van meervoudige nationaliteit en betreffende militaire verplichtingen in geval van meervoudige nationaliteit (Straatsburg 6 mei 1963, Trb. 1964, 4), evenmin als bij het Protocol en Aanvullend Protocol van 24 november 1977 (Trb. 1981, 45 resp. 46). De vrijstellingsbepaling van artikel 2 van het Protocol is daarmee niet van toepassing op in Nederland vrijwillig dienende (= beroeps)militairen die zowel de Nederlandse als de Turkse nationaliteit hebben. Ook in NAVO-verband zijn daarover geen aanvullende afspraken gemaakt.

Turkije kent geen alternatieve dienstplicht. Nederland heeft het ontbreken van een dergelijke regeling reeds in Europees verband aan de orde gesteld. Ik verwijs u tevens naar de antwoorden op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Van Bommel over de arrestatie van dienstweigeraars in Turkije van 8 januari jl. (Kamervragen met antwoord 2006-2007, nr. 588, Tweede Kamer).

Bron:http://www.minbuza.nl/nl/actueel/brieve ... nzake.html
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

fenerus
Berichten: 184

#11 , 27 jul 2015 00:36

van een nederlandse site, maar info afstand nationaliteit geldt evenzeer voor Belgische Turken als Nederlandse Turken;

De voorwaarden en bescheiden voor het afstand doen volgens de Rijkswet op de Turkse nationaliteit art. 403 zijn de volgende:

Bron:http://www.minbuza.nl/nl/actueel/brieve ... nzake.html

Is waarschijnlijk NL wetgeving waarnaar wordt verwezen. NL laat geen bipatride toe geloof ik.
Info is ook een NL bron. Info klopt niet %100. De Turkse wetgeving (artikel 25 Turks wetboek nationaliteit - Türk Vatandaşlık kanunu) schrijft een aantal voorwaarden voor
* moet blijk geven van volwassen en rijpheid
* geen strafrechterlijke veroordelingen
* geen militaire convicties of onder opsporingsmandaat
* geen financiele schulden
* Een andere nationaliteit bezitten of aanwijzingen tot het verkrijgen van een andere nationaliteit

Probeer dat allemaal maar eens te gaan bewijzen. Bovendien hangt alles af van een administratieve beslissing van het ministerie van binnenlandse zaken. Bij afwijzing, mag men dus de hele procedure voor de raad van state gaan volgen....

Het is niet makkelijk om van de Turkse nationaliteit af te geraken. Zeker als man niet. Elke man is nl. 5000 eur waard voor de tax on web van de Turkse staat.

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 27 jul 2015 02:05

Natuurlijk laat Nederland bipatride nationaliteiten toe.

fenerus
Berichten: 184

#13 , 27 jul 2015 22:03

Natuurlijk laat Nederland bipatride nationaliteiten toe.
Er zijn in NL toch een aantal strenge wetten. Ik ken het NL recht niet (in tegenstelling tot het Turkse recht waar ik onderlegd in ben) maar onder bepaalde gevallen kan men een keuze maken en verliest men de NL nationaliteit. Ik dacht dat de regels in NL strenger zijn dan in België. Al bij al, ik denk dat ze die graag gaan zien komen op het Turkse ministerie om zijn nationaliteit op te zeggen.

6501vicky
Berichten: 46

#14 , 03 aug 2015 12:10

Kleine opmerking; dat van die 10.000 euro is al lang niet meer het geval hoor... Het bedrag is nu iets van een 4.000 of 5.000 euro, weet het niet exact. Maar 10.000 zeker niet.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#15 , 09 sep 2015 17:34

Lichtjes off topic maar er zijn effectief landen waar naturalisatie onmogelijk is, of waar afstand van nationaliteit onmogelijk is.

Cuba is bv een bekend voorbeeld. Je kan enkel een Cubaans paspoort krijgen als je als Cubaan geboren bent. Ongeacht hoe lang je in Cuba resideert als buitenlander, je kan je niet laten naturaliseren tot Cubaans burger (eenmalige uitzondering werd aan Ché Guevara verleend, maar dat was dan ook de enige)

In Noorwegen kan je je niet tot Noor laten naturaliseren als je het paspoort van je vaderland behoudt. Je moet technisch gezien eerst dat paspoort opzeggen en dan je naturalisatie tot Noors burger aanvragen (ik vraag me af wat men dan doet als die aanvraag geweigerd wordt maar je wel je "oorspronkelijke" nationaliteit hebt opgegeven?)

Voorts zijn er nog landen waar naturalisatie enorm moeilijk is (de UAE bijvoorbeeld : geboren worden op het grondgebied is onvoldoende, en naturalisatie komt slechts zeer zelden voor ; Israel laat in praktijk naturalisatie toe na 3 jaar woonachtig te zijn in Israël maar in praktijk is dit zeer lastig omdat niet-joodse mensen in de eerste plaats zelden een residentievisum krijgen ; en zo zijn er nog tal van voorbeelden)

In België heeft elke staatsburger het recht zijn Belgische nationaliteit op te zeggen, zo staat het op papier. Ik neem aan dat in praktijk er wel enkele voorwaarden zijn, want stel dat iemand geen ander paspoort heeft zou die persoon dan vrijwillig staatloos worden...

Er zijn ook landen waar je het paspoort en nationaliteit kan verkrijgen zonder er te hebben gewoond. In Malta bv kan iemand die er een bepaald bedrag in de economie pompt en er een bedrijf start met groot kapitaal de Maltese nationaliteit verkrijgen. Het Caraïbische eilandje Dominica (of was het Grenada? ik twijfel...) biedt de nationaliteit te koop aan ; je moet wel enorm kapitaalkrachtig zijn om het te kunnen betalen. Op een forum rond expat life kwam er ooit de vraag welke paspoorten het gemakkelijkst te verkrijgen zijn ... Los van de vraag waarom iemand dat paspoort zou willen, zijn er effectief landen waar je staatsburger kan worden simpelweg via een bepaald bedrag te doneren aan de staat.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”