In India wonen en je pensioen daar krijgen

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

In India wonen en je pensioen daar krijgen

#1 , 15 mar 2015 20:35

Ik ben ooit geadopteerd uit India en heb een Belgisch paspoort. Als ik op pensioen ben (wat nog veraf is) zou ik misschien naar mijn geboorteland reizen en er ergens willen gaan wonen.

Ik heb verschillende vragen:

1) Kan het dat je je Belgisch pensioen daar via een Indiase bank kan afhalen bijvoorbeeld?
2) Ik zou een IOC-card (Indian Origine Card) aanvragen en daardoor een soort visum hebben voor India.
Kan ik mijn Belgische nationaliteit behouden ook al woon ik in India?
3) Als ik mijn Belgische nationaliteit verlies, verlies ik dan mijn pensioenrechten en wordt mijn pensioen dan niet meer uitbetaald daar?

Alvast dank voor wat opheldering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 15 mar 2015 21:18

1) Het meest interessant is een Belgische rekening behouden om daar je pensioen op te laten storten. Je kan dan maandelijks, of om de paar maanden geld overschrijven naar je Indiase bankrekening (bijvoorbeeld met een ING rekening kan je dit doen online, waar je ook bent zolang je internet toegang hebt).
Je kan ook steeds als back-up in India (toch zeker in de grote steden) aan de bankautomaat met je Belgische kaart (maestro of visa/mastercard) geld afhalen. Dit laatste is wel een beetje duurder dan de overschrijvingen.
De pensioendienst kan ook rechtstreeks naar Indië betalen, ik dacht dat dit per post assignatie word gedaan wat kostelijk en traag zou kunnen zijn.

2) U kan altijd de Belgische nationaliteit behouden, zelfs indien u ooit ook terug de Indiase nationaliteit zou opnemen. België staat dubbele nationaliteit toe. U mag als Belg gaan wonen waar u wilt, u moet zich wel uitschrijven uit het bevolkingsregister in België, en daarna inschrijven op de Belgische diplomatieke post in het land waar u gaat wonen (waarschijnlijk de ambassade in New Delhi, maar dit kan misschien ook gebeuren in een van de vele consulaire posten in Indië).

3)Zie bovenstaand. U hebt altijd recht op uw pensioen, waar u ook gaat wonen, aangezien u altijd de Belgische nationaliteit kan behouden. Het enige verschil wanneer u in het buitenland woont, is dat u jaarlijks een levensbewijs moet bezorgen aan de dienst pensioenen.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 16 mar 2015 01:39

ok, bedankt voor deze uitgebreide informatie!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 12 apr 2015 22:23

Sociale zekerheid is wel een verschil opletten dus !!!!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 21 apr 2015 22:06

Ik heb tot voor een paar jaar gedurende 6 jaar in India gewerkt. Je verwart 2 regelingen, IOC bestaat niet, wat er wel is, is OCI (Overseas Citizen of India) en PIO (Person of Indian Origin). Maar PIO is afgeschaft sedert januari 2015. Indien je die status krijgt, hou je je Belgische nationaliteit (ik veronderstel dat je de Indische niet hebt anders zou dit niet nodig zijn) en kan je vlot en zonder al te veel administratie onbeperkt in India verblijven (en zelfs na een aantal jaar verblijf de nationaliteit aanvragen als je dat wil maar opgelet, dat heeft mogelijk consequenties voor je Belgische nationaliteit en afgaande hoeveel moeite Indiërs doen om een tweede paspoort te bekomen denk ik dat de consensus is dat dat geen goed idee is.

OCI heeft wel beperkingen mbt eigendom: als buitenlander kan je in principe geen onroerend goed verwerven in India (behalve onroerend goed dat eigendom is van een firma die je daar zou hebben). Met OCI kan dat wel m.u.v. eigendommen die als 'agricultural property' geregistreerd staan, en dat zijn er heel wat, ook in sommige steden. Het verwerven van eigendom zonder te eindigen zonder geld en geldige titel is niet eenvoudig, laat je daarvoor zeer goed bijstaan. In sommige regio's zijn er sowieso beperkingen; voor de deelstaat Kerala bv. dien je een familiale link te hebben met de deelstaat.

Qua geld: beter om alles in België te laten uitbetalen op een Belgische rekening en periodiek overschrijvingen te doen naar een Indische rekening (kan je enkel openen indien je verblijft in India en over een adres beschikt). Van mijn BNP rekening in België naar mijn Deutsche Bank India rekening duurde 3 bankwerkdagen en de kost viel goed mee. In principe is je rekening in India in Indische roepie en de conversie gebeurt automatisch. Schrijf over wat je nodig hebt en weet dat het 'hotel California' principe speelt (you can check in anftime you want but you can never leave) want geld buitenkringen is hels moeilijk en roepies in cash zijn wettelijk niet converteerbaar buiten India.

Voorts: warm aanbevolen om er eerst eens een 'test' jaartje te verblijven want het is niet voor iedereen, noch qua samenleving, noch qua omstandigheden (milieu etc). De huur van accommodatie in grote steden is enorm duur als je westerse kwaliteit wil. Mijn werkgever betaalde ongeveer 3000 EUR/maand huur voor mijn appartement (goeie buurt van Delhi, ongeveer 200 vierkante meter). Stuur gerust een pm als je meer info wil.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#6 , 28 apr 2015 08:23

Bedankt voor de info. Ik zal erover nadenken.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”