Nederlandse naheffing parkeerbelasting

Anouck M
Topic Starter
Berichten: 2

Nederlandse naheffing parkeerbelasting

#1 , 16 okt 2014 20:43

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of dit in het goede gebied is geplaatst, mijn excuses als dat niet zo is.

Bij deze een vraag over een 'parkeerboete' die ik heb ontvangen uit Nederland.
Het betreft een naheffingsaanslag parkeerbelasting van de gemeente Gouda, verricht door het welbekende nederlandse incassobureau Cannock Chase Public. Het gaat hier dus niet om een boete van de nederlandse justitie maar om een gemeentelijke belasting.

Er is onlangs veel over in het nieuws geweest over het verkrijgen van kentekens van buitenlanders, of het nu wel of niet rechtmatig is, ik kan er nog geen duidelijk antwoord op vinden, ook al heb ik geruime tijd op internet gezocht.

Op een één of andere manier is dit incassobureau aan mijn gegevens geraakt, zij het via een belgische partner die het bij de DiV heeft opgevraagd of via een constructie met de nederlandse politie. Gezien de huidige wetgeving, is dit rechtmatig?

Losstaand van of het rechtmatig is of niet, hebben ze het recht om deze nederlandse gemeentelijke belasting (want dat is het) in België te incasseren?
Voor zover ik heb kunnen nagaan kan dit bureau niet bij mijn belgische adres aanbellen en beslag leggen op mijn goederen, kunnen ze echter wel een procedure starten via het gerecht?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op deze vragen, ik denk ook dat ik niet de enige ben die hier baat bij heeft :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 okt 2014 11:10

Ik denk dat het momenteel nog niet wettelijk geregeld is, maar wil je in de toekomst nog in Nederland gaan shoppen, zou ik toch betalen, wil je voorkomen dat je wagen wordt aangeslagen en je met de bus of trein terug naar België moet komen. :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 17 okt 2014 11:40

Gaat wel over een parkeerovertreding zoiets wat bij ons een retributie is... ik heb geen weet of die via politie (dus bij staandehouding) kunnen geïnd worden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 okt 2014 13:41

Gaat over NL manier van afhandelen,
daarmee kan je best info vragen op een Nederlands forum.
http://www.flitsservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://nieuws.vtm.be/binnenland/107781- ... d-onwettig" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ttig.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat het parlement dat intussen bekrachtigd zou hebben is twijfelachtig, maar kan je opzoeken.

Anouck M
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 okt 2014 14:28

De vraag was meer of er een mogelijkheid is in de belgische wet dat een nederlands incassobureau in België aan komt kloppen. Ik heb gelezen dat ze met veel moeite wel een proces kunnen starten tegen je in België, is dat inderdaad mogelijk?

Terug naar “Europees / Internationaal recht”