weide wordt landbouwgrond

KJ86
Berichten: 2663

Re: weide wordt landbouwgrond

#16 , 26 jun 2023 09:30

dacht toch ergens gehoord te hebben dat weides omploegen niet meer mocht.
weet niet of dat het in het verleden zo was of dat het binnenkort niet meer zou mogen.
denk niet dat het alleen over kwetsbare gebieden ging.
maar soit, als die boer ploegt, zal hij wel weten dat het daar wel mag.
Dat klopt! Je kan niet zomaar weideland omploegen. Vlaanderen heeft quota voor het behouden van permanent weideland. De boeren kiezen zelf waar dat ze dat weideland aanhouden. Als er voldoende weideland is, kan hij ploegen en als het ergens anders gecompenseerd wordt (mag ook door een andere boer die wat extra weides wil), kan hij ook ploegen.
Permanente weide is wel een ruim begrip! Gecultiveerd grasland dat bemest en bespoten wordt en twee keer per jaar gehooid, valt daar ook onder .

Niettemin ga je er echt op achteruit.
Het zicht is nog ondergeschikt, zoals lukasi al aangaf, ga je nog altijd kunnen genieten van prachtige winterlandschappen.
Het probleem ligt bij de sproeistoffen waar uw gezin aan blootgesteld wordt.
Als je het geld hebt, zou ik een voorstel doen aan de gepensioneerde boer voor die landbouwgronden te kopen (uiteraard vrij van pacht). Je kan dan een buffer aanleggen tussen u en de boeren in de vorm van een ecologisch verantwoorde weide. Je draagt bij aan een beter leefmilieu, landbouwgrond is inflatieproof en je beschermt uw gezin tegen giftige stoffen. Ik kan wel zeggen dat landbouwgrond kopen niet gemakkelijk is, ze doen alsof dat ze geen geld hebben als ze met hun tractoren in Brussel staan maar 90 % van de boeren zitten er dik in. Bovendien kijken die boeren niet naar rendement, voor hen is vergaren belangrijk. Opbrengst is enkele belangrijk als ze in Brussel staan voor extra subsidies.

lukasi
Berichten: 1153

#17 , 26 jun 2023 10:43

Qua Fytogebruik op akkers , deze wordt zeer streng geregeld en ook nauwgezet opgevolgd door de overheid.
Elke landbouwer ( of tuinman) is verplicht om fytolijsten op te stellen met vermelding van de gebruikte bestrijdingsmiddelen
Zoveel ml / per zoveel m² ( hectare) met die handelsnaam en met die aktieve stof. Tijdstip, locatie en weersomstandigheden MOETEN vermeld zijn. Deze dokumenten MOETEN voorgelegd worden bij controle en owee als het verbruik niet overeenkomt met de datalistings van aankoop.

Landbouwers zijn ook verplicht om te voldoen aan het meststofdecreet. Wat wil zeggen dat elke gram meststof, natuurlijk of chemisch MOET genoteerd worden waar wanneer en hoeveel kg er gebruikt is.

Ik woon liever naast een landbouwer die streng gecontroleerd wordt op het gebruik van fytoprodukten en meststoffen dan naast iemand met wat grond die onkruid verdelgt met azijn en of javel.

PS voor gebruik van landbouwgronden (type gewas ) en mestquota kan je opvragen bij de mestbank.

KJ86
Berichten: 2663

#18 , 26 jun 2023 15:41

Mijn grootvader was een handelaar in sproeistoffen en op zijn domein werd alles met de hand bestreden. Het was een andere tijd (jaren 50, 60 en 70) en ik kan u garanderen dat ze toen niet streng genoeg waren. Mijn grootvader deed alles volgens de regel, had geen gewetensbezwaren maar was wel van mening dat er een buffer moest zitten tussen hetgeen dat hij liet rondrijden op de velden en zijn gezin.

Zeven en vier meter is weinig , als die boer sproeit met de verkeerde wind, krijgt TS zijn gezin het onverdund binnen. Laat ons hopen dat het een boer is die dat er een beetje rekening mee houdt.
Anno 2023 is er toch nog te weinig veranderd, zie onderstaand artikel.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230327_94562581

Reclame

lukasi
Berichten: 1153

#19 , 26 jun 2023 16:19

Beste
Qua richtlijnen voor gebruik van fytoprodukten haal je nogal veel door elkaar.
Zo is het nu verplicht om rond de percelen een strook te voorzien die niet mag behandeld worden.
U spreekt van 4 à 7 meter . Dit is geen vaststaande regel. De opgelegde vrije zonen wordt bepaald door de aktieve stof in het produkt, door de gebruikte sproeitoestellen ( blazer, spuittoestel of vernevelaar) en de aangewende sproeikoppen en de spuitsnelheid.
Tevens zijn er zeer strenge regels voor het gebruik van drift reducerende sproeikappen. Je opmerking dat de wind een grote rol speelt en of er onverdund produkt gebruikt wordt is een bewijs dat je niet op de hoogte bent van de regelgeving.
Het aangehaald artikel is achterhaald.

Terug naar “Landbouw recht”